|
explorer32
|
Geplaatst op 23-02-2008, 22:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
hey jaap, ik hoop dat je kan helpen hoewel het niet over een buizenamp gaat. ik heb een flextone 112 van 75 watt, nu zit ik met het idee te spelen om er een andere speaker in te gooien en er een closed back combo van te meken omdat dat door veel flextone gebruikers naar volle tevredenheid is gedaan.
mijn vraag is..... wat zou een goede speaker zijn om naar te kijken? het gaat natuurlijk om een modeling amp en de speaker mag het geluid niet "kleuren". heb je tips of heb je wat liggen? let me know.
of denk je dat het verstandiger zou zijn om er een cab bij te maken en de combo speaker gewoon te omzeilen. voordeel zou dan zijn dat ik er een 2x12 van zou kunnen knutselen.
ik hoor het wel van je
robert
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
Koop toch een Fender Stratocaster!!! |
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 24-02-2008, 10:28 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
He Robert,
Goed idee man, maar ga voor de losse kast 2 x 12 bijvb Eminence / Jensen speakers.
In de Flexstone weet ik niet welke " replacement" men toepast. Zou je eens verder kunnen navragen.
Trouwens back closed is ook iets waar ik al jaren voorstander van ben.
Maak ff een kosten plaatje van dit alles, als je een lo-budget hebt. Zodoende kun je prioriteiten stellen wat eerst / wat niet enz.
Ik zou dus gaan voor een combi van beide optie's, met als eerste keus de losse kast 2 x 12. die geeft je (als je dat wilt ten minste) de meest experimentele vrijheid:
Ten 2e) En ik zou de Flex ook closed maken / check nader welke speaker men als vervanging aanraad.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Lat0r, Jaap
Dit bericht is gewijzigd op 24-02 10:41.
|
|
|
|
|
|
|
explorer32
|
Geplaatst op 24-02-2008, 11:22 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
ik lees me suf op het flextone forum. die mannen hebben er een subforum van gemaakt met alleen maar speakers als onderwerp. er zijn veel mogelijkheden in alle prijsklasses denk ik.
de speaker die er nu in zit is een celestion 70/80 en die wordt eigenlijk door iedereen als matig ervaren.
De Celestion G12T-75 wordt oa als goede vervanger gezien, €95,- bij verspuy maar daar is ook een G12T-100 versie van en die is (je raadt het al) 100 Watt maar die is maar €75,-.......... ik snap het ook niet tenzij dit toch een hele andere speaker is. ik wil eigenlijk een iets zwaardere speaker plaatsen voor meer headroom en dat wordt ook wel aangeraden door de kenners.
eerste project wordt toch het sluiten van de combo, dit moet aardige verbeteringen teweegbrengen als ik de verhalen lees.
misschien domme vraag maar wat voor houtsoort gebruik je daar normaal voor? en welke dikte? ik denk er ook aan om isolatiemateriaal aan de binnenkant te bevestigen, ook weer een idee van dat forum.
gr robert
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 24-02-2008, 14:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Robert,
Speaker met iets meer power / headroom, dan zou ik gaan voor de: Eminence Ledgen121 of Gamma 12 of Governor 8 / 12inch/ Zie ook http://www.thomann.de/de/search_dir....dir.html?sw=eminence&x=5&y=6
Houtsoort, mooiste zou zijn pijnboom of els / essen hout.
Maar om te testen neem dan een stukje multiplex die past in de open ruimte achterin en dikte is zelfde als de dikte van de Flex kast.
Intern bekleden met dempingsmaterialen in gitaar combo's / cabinets ben ik niet zo'n voorstander van. De kans is groot dat er " teveel " aan demping gaat plaats vinden. Het is tenslotte GEEN HIFI box!. Gitaar luidsprekers zijn geheel anders ontworpen dan normale audio spul. Gitaar luidsprekers zijn instaat om veel beter het vermogen in de pieken goed te verwerken.
De uitleg is als volgt: In de magneet van de speakers zit een speaker spoel die in een nauwe lucht spleet in beweging wordt gebracht. Die spoel is van heeeeel dun draad gemaakt. De bewegingen / trillingen worden via membraan en conus uit eindelijk als geluid weer gegeven. De lucht spleet in de magneet heeft 2 functie's. 1- hij zorgt dat de spoel zich daar vrijelijk kan bewegen -en - 2- hij zorgt dat de spoel van dun draad ook door de verplaatsing van de lucht wordt gekoeld. Anders verbrand de spoel te snel.
De lucht verplaatsing is dus optimaal, wanneer de uitslag van de conus groot is. Immers dan is het vermogen groot, gaat de spoel in de lucht spleet snel en met relatief grote slagen heen en weer en stroomt er vervolgens ook meer lucht als koeling door de lucht spleet. Als de conus uitslag bij vermogen, wordt belemmerd door externe factoren, zoals dempingsmaterialen, moet de spoel wel het vermogen verwerken / disiperen aan membraan maar krijgt daarvoor niet de vereist lucht koeling terug. De kans bestaat dus dat de spoel het te benauwd gaat krijgen, te warm wordt en vervolgens defect gaat, einde speaker.
Kortom: het gebruik van demping materialen in gitaar kast / combo kunnen een verhoogde druk op de conus, het membraan en de luidspreker spoel in de magneet van de speaker, veroorzaken.
Maar je kunt alles natuurlijk gewoonweg proberen. Dan hoor je in ieder geval wel verschil in klank weergave, - dus met een andere luidspreker, - met of zonder gesloten achter kant - eventueel met verschillende houtsoorten, {triplex, multiplex, spaanvezelplaat, vurenhout, eiken, beuken, essen, esdoorn, marantie enz enz.} -en met of zonder demping materiaal.
Experimentele vrije keuzes genoeg dacht ik zo. Klank is tenslotte een persoonlijke beleving en je kunt met goedkope en simpele aanpassingen experimenteren / verbeteren.
Succes, Jaap
Dit bericht is gewijzigd op 24-02 14:57.
|
|
|
|
|
|
|
explorer32
|
Geplaatst op 24-02-2008, 15:06 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
ok dan, die opties die jij aandraagt zijn zeker het overwegen waard. zijn ook niet overdreven dure dingen
nog even over het isolatieverhaal. ik heb het niet echt goed omschreven want wat ik bedoelde was een isolerende laag aanbrengen op de wanden van de combo. zeg maar wat je op de muur zou plakken. misschien een 1,5 cm dik. dus niet volstouwen met glaswol of zoiets maar wel een interessant en leerzaam verhaal zoals we natuurlijk al gewend zijn van je!!
ik ga volgende week even naar de houthandel om een plankje te scoren voor die achterkant. das project no. 1.
is het verstandig om een kleine poort open te laten ivm koeling? uit je verhaal maak ik op dat het om luchtbeweging gaat, dat wordt dan toch ook belemmerd als ik de achterkant hermetisch afsluit?
gr robert
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 24-02-2008, 16:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Een speaker die toch behoorlijk vermogen moet verwerken, maar die in een te kleine opgesloten ruimte dat werk moet doen, zou inderdaad beter af zijn met een zogenaamde poort, om de druk wat beter kwijt te kunnen.
Ik begreep wel dat je zoiets met demping aan de kanten, zou willen doen. Gewoon lekker experimenteren, de eieren doosjes / stukje overgebleven vloer bedekking / vloer tegels werken ook prima als demping en kost weinig / niets.
s6 Jaap
|
|
|
|
|
|