St-man Geplaatst op 07-02-2008, 22:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hi all,

Ik heb 't plan opgevat om -in stappen- m'n eigen stack te bouwen. Ik wou maar 's beginnen met 't cabinet, da's wat minder electronica-puzzelwerk, en die kan ik dan aansluiten op een van m'n huidige (niet-buizen) versterkers.
No worries: de nog te bouwen amp wordt buizen!

Ik heb 't gevoel dat het een 4-speaker cab gaat worden, maar heb daarover nog niets definitiefs gehoord/gelezen/besloten (dus ook).

Eigenlijk dus (voor mijn besluitvorming) eerst maar 's 'n paar vragen:
1. Wat zijn de voordelen van 2-speakers t.o.v. 4?
2. Wat hoor ik voor verschil als ik de speakers in serie of parallel zet?
3. Wat hoor ik voor verschillen tussen 4, 8 of 16 Ohms?

Ik weet er (duidelijk) nog niet heel veel vanaf... en kan dus wat hulp / klankbord (yeah) gebruiken.

Ik hoor 't wel! 8)

ST-man

meld dit bericht aan een moderator

Eastwood Geplaatst op 08-02-2008, 11:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,

Nou je bent nogal wat van plan.
Er zijn vast wel lezers die al zelf ook zulke fraaie kasten hebben ontworpen
en ervaringen hebben in de wijze van bouwen, type speakers
en hoe e.e.a. tot zijn recht is gekomen, opzoek naar het eigen "ultieme geluid".

Goed vanuit technisch oogpunt zal ik je alvast wat antwoorden geven,
waarbij ik wel even de kanttekening maak dat ik geen speaker kast
of luidspreker deskundige ben, maar bouwer van gitaar buizenversterkers
( zie ook mijn publicaties en website).

O.k. daar gaat ie dan:  {riemen vast en ga er ff voorzitten waarde lezers  }

1.
Hogere ohmage van serie / parallel geschakelde speakers geven
over het algemeen iets meer bottom / laag en kunnen minder
snel " crunchy" klinken.
Dat is bijvoorbeeld bij 16 ohm speakerkasten.

Bij lage ohmage geschakelde speakers als totale impedantie,
is er sprake van iets meer mid en hoog in de klank,
alsmede wat sneller crunchy.  
Dat is bijvoorbeeld bij 4 ohm speakerkasten.

Kasten op 8 ohm zitten dan hier in het midden, dus hebben iets
van het  "karakter" van 4 en van 16 ohm.

Klank is een persoonlijk iets dus men moet zelf bepalen hoe men
e.e.a. wenst in te vullen, alsmede de kwaliteit van speakers,
gebruikte houtsoort van de kast, ontwerp / constructie,
wel of geen bas poort / gevouwen hoorn aanbrengen in de kast,
wel / geen dempingsmaterialen en natuurlijk
niet te onderschatten de invloeden van het geluidskarakter en kwaliteit
van de (buizen) versterker, gitaar / elementen, enz.

2.
Bij laagohmige kasten (4 ohm) is er sprake van meer stroom
(ampère) door je bedrading. (5 ampère / 20 volt bij 100 watt)

Omgekeerd hieraan is dat bij hoogohmige kasten (16 ohm)
er sprake is van lagere stroom en meer voltages door de bedrading.
(2,5 ampère en 40 volt)

3)
Door 4 speakers te gebruiken van bijvoorbeeld 12 inch creëert men
een oppervlakte van 4 x 12 inch aan geluid,
maar vereist een grotere kast en is zwaarder en dat kan weer als
een nadeel worden gezien, afhankelijk van  persoonlijke omstandigheden.
Voordeel van 4 speakers is ook nog dat het eigen vermogen
per speaker niet altijd zo hoog hoeft te zijn,
immers het vermogen per speaker keer 4 = het totale vermogen
waarmede de speakers belast kunnen worden.

Bij 2 speakers is dat dus in alle opzichten de helft en zal men
dus 2 x zwaardere speakers moeten gebruiken
om het zelfde vermogen te krijgen.

4)
Het is wenselijk om de speakerkast met de speakers (2 of 4)
zo te configureren dat het 1,5 tot 2 x zoveel vermogen aan kan
dan wat de (buizen) gitaarversterker aan vermogen kan afgegeven.

Dus bouw je een 100 watt versterker,
dan bij 2 speakers in een kast minimaal 75 watt per speaker gebruiken
en bij 4 speakers minimaal 40 watt per speaker aan te bevelen.

Deze "overhead" van speaker vermogen, voorkomt dat
de speakers defect kunnen raken bij behalen van volume pieken
in de versterker, zoals omschakeling van clean naar lead / overdrive,
de (loop) geschakelde effecten en natuurlijk het (te) hoog opdraaien
van de volume / gain regelaars.

5)
Het is wellicht een idee om bij een eventueel ontwerp van een
speaker kast met 4 speakers, de 2 bovenste speakers
elk in horizontale richting iets schuin van elkaar af  
(in een hoek van 15 graden) te monteren
en de 2 onderste speakers normaal recht.
Daarmee is de spreiding van het geluid aantoonbaar groter geworden,
immers het geluid wordt niet meer uitsluitend recht vooruit gestraald, maar
deels ook onder een andere afstraal hoek en dat vergroot simpelweg
het totale gebied.

Monteer de speakers (2 of 4) niet van binnen uit in de kast, maar vanaf de
voorzijde, zodat de buiten flens / conus rand van de speakers
bovenop de klank plaat  ligt.
Op deze wijze heeft de speaker de optimale weergave.
Immers als je een speaker vanaf de achter zijde tegen de klankplaat
aanschroeft, is de conus rand niet vrij en verklein je de optimale
afstraling.
Tevens kan de conus rand ( dat is dat deel van de speaker
tegen de schroefrand aan en is voorzien van harde ribbels)
worden belemmerd in het functioneren.

6)
De keuze van merk / type speakers is geheel open
en naar persoonlijk inzicht in te vullen,
mede afhankelijk van beschikbare budgetten.

Zo........dat was dan mijn bijdrage op een deel van je vragen.  

Succes met de ontwerpen, bouw enz.

LatOr,
Jaap

Michael Geplaatst op 08-02-2008, 13:22 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Hallo.. wat moeten wij nu zonder jaap    

www.gitaarforum.nl 
Eastwood Geplaatst op 08-02-2008, 15:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

JA.... fun....

Ik heb ff onder mijn rubriek wat aanverwante artikelen geplaatst, voor de oplettende lezers / lezeressen onder ons  

En ze leren er ook nog van.                   ....

LatOr,
Jaap

St-man Geplaatst op 10-02-2008, 19:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

@Jaap:
Okay, hartstikke bedankt! Nou kan ik wat beginnen te bedenken.

@all:
Ik heb even zitten kijken op Jaap's site na zijn bijdrage (goeie site trouwens, lekker duidelijk!) en ben tot de conclusie gekomen dat ik er (nog) niet veel (= niks) vanaf weet. Ik heb wel de wens om 't te leren begrijpen!

Zelf van voor naar achter ontwerpen (electronische schema's ontwerpen en doorrekenen) gaat me wat ver denk ik, ik denk dat 't voor mij voldoende is als ik weet wat een bepaalde buis doet. Maar dat is voor later; eerst de cab.

Mijn keuze is (door Jaap's duidelijke verhaal) gevallen op een 4x12 cab met 8 Ohms speakers.
Ik heb even zitten kijken of het Celestions worden (de 12" Vintage 30) maar € 130,- per stuk, keer vier, dus dik € 500,- is me wat te gortig.
Verder gezocht: Eminence Guitar Legend121. Mooie klank (te horen op Eminence-site; strakke site trouwens, met handige luistermogelijkheid!) en vriendelijker geprijsd (rond de € 50,- per stuk).

Daardoor wel 'n vraag: die Legends hebben een vermogen van 150 W (RMS). Als ik d'r daar 4 van in serie/parallel combinatie zet (zodat 'aan de buitenkant' dus 600 W aan 8 Ohm 'zichtbaar' is) en ik wil dit aanslingeren met een 50 à 60 W buizenamp, is dit dan niet veel teveel 'overschot'? Is de te bouwen amp krachtig genoeg?

Nog 'n vraag: ik krijg van verschillende kanten te horen dat 't handiger is (of misschien: dat 't meer gedaan wordt) om eerst de amp te bouwen. Wat zijn jullie ideeën? Mijn overwegingen:
- eerst de cab bouwen is handiger, want dan kan ik die aansluiten op (niet-buizen) amps die ik al heb;
- als ik eerst de amp bouw, zou ik dat moeten testen (horen) op 'n cab, maar die heb ik nog niet (klinkt 'n beetje als 'n kip/ei-verhaal, niet?);
- eerst de amp bouwen is handiger, want dan is 't grote puzzelwerk / knutselwerk al gedaan (cabs bouwen kan zelfs een timmerman (@Jaap:   )
- eerst de amp bouwen is vriendelijker voor de portemonnee, als je 't project niet afmaakt;
- eerst 'n (!) cab bouwen met goedkope speakers is handiger, want dan kun je de amp meteen horen;
- nog 'n mogelijkheid: eerst 'n goedkope 'standaard' cab kopen, dan de amp bouwen (dan kan ik die dus horen), dan mijn eigen cab bouwen en de standaard cab verkopen.

Dit is dus niet zomaar 'n DI-lemma, maar zelfs 'n TRI-lemma

Graag jullie reacties!

@mod: inmiddels is de strekking van het verhaal niet meer conform het subject, maar zo hou ik de zaak 'n beetje bij elkaar. Kan ik de naam van het subject veranderen?

ST-man (live to rock, rock to live (saai, maar waar))

Eastwood Geplaatst op 10-02-2008, 20:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 10-02-2008, 19:56 St-man schreef:
@Jaap:
Okay, hartstikke bedankt! Nou kan ik wat beginnen te bedenken.

>>> graag gedaan <<

@all:
Ik heb even zitten kijken op Jaap's site na zijn bijdrage (goeie site trouwens, lekker duidelijk!) en ben tot de conclusie gekomen dat ik er (nog) niet veel (= niks) vanaf weet. Ik heb wel de wens om 't te leren begrijpen!

Zelf van voor naar achter ontwerpen (electronische schema's ontwerpen en doorrekenen) gaat me wat ver denk ik, ik denk dat 't voor mij voldoende is als ik weet wat een bepaalde buis doet. Maar dat is voor later; eerst de cab.

Mijn keuze is (door Jaap's duidelijke verhaal) gevallen op een 4x12 cab met 8 Ohms speakers.
Ik heb even zitten kijken of het Celestions worden (de 12" Vintage 30) maar € 130,- per stuk, keer vier, dus dik € 500,- is me wat te gortig.
Verder gezocht: Eminence Guitar Legend121. Mooie klank (te horen op Eminence-site; strakke site trouwens, met handige luistermogelijkheid!) en vriendelijker geprijsd (rond de € 50,- per stuk).

>>> zijn goede speakers<<<

Daardoor wel 'n vraag: die Legends hebben een vermogen van 150 W (RMS). Als ik d'r daar 4 van in serie/parallel combinatie zet (zodat 'aan de buitenkant' dus 600 W aan 8 Ohm 'zichtbaar' is) en ik wil dit aanslingeren met een 50 à 60 W buizenamp, is dit dan niet veel teveel 'overschot'? Is de te bouwen amp krachtig genoeg?

>>>> Nou die speakers gaan dus op deze manier eeuwig mee en voor de aangesloten versterker ongeacht het werkelijke eind vermogen tot
plm 400 watt bij 8 ohm, maakt het niet uit. Dus al maak je een eenvoudige amp van 10 watt, de speakers handelen je signaal gewoon af. Dat maakt dus niet uit.
Andersom wel, heb je een power amp maar geen genoeg speaker watts, dan gaat het sneller mis. <<<<<

Nog 'n vraag: ik krijg van verschillende kanten te horen dat 't handiger is (of misschien: dat 't meer gedaan wordt) om eerst de amp te bouwen. Wat zijn jullie ideeën? Mijn overwegingen:
- eerst de cab bouwen is handiger, want dan kan ik die aansluiten op (niet-buizen) amps die ik al heb;
- als ik eerst de amp bouw, zou ik dat moeten testen (horen) op 'n cab, maar die heb ik nog niet (klinkt 'n beetje als 'n kip/ei-verhaal, niet?);
- eerst de amp bouwen is handiger, want dan is 't grote puzzelwerk / knutselwerk al gedaan (cabs bouwen kan zelfs een timmerman (@Jaap:   )
- eerst de amp bouwen is vriendelijker voor de portemonnee, als je 't project niet afmaakt;
- eerst 'n (!) cab bouwen met goedkope speakers is handiger, want dan kun je de amp meteen horen;
- nog 'n mogelijkheid: eerst 'n goedkope 'standaard' cab kopen, dan de amp bouwen (dan kan ik die dus horen), dan mijn eigen cab bouwen en de standaard cab verkopen.

Dit is dus niet zomaar 'n DI-lemma, maar zelfs 'n TRI-lemma

>>> tja....  <<<
>>>> Als je al wat geld voor je gewenste speakers hebt, bestel ze dan alvast, binnen is binnen, ontwerp je kast, dus begin daar maar mee. Voordeel je hebt dan alvast een onverwoestbare speaker kabinet van circa 600 watt met 8 ohm input.
Al zou je nooit je versterker project afmaken (dat doe je natuurlijk wel, maar stel dat...)
dan heb je voor elke versterker die je maar kunt tegenkomen in je verdere carrière wel al een beest van een box...
PS:Als je zover bent voor de versterker dan hoor ik het wel weer,
kunnen we een soort cursus opzetten in de trant van
"Hoe bouw ik een gitaar buizen versterker   "   Fun....
Ik had al een ergens op dit forum een zelfbouw kit leverancier in Duitsland
gepost, als voorbeeld / leer moment, ook zijn er vele schakelingen van eenvoudige tot hi end buizen amps op het net te vinden....  
Zo dat waren dan mijn aanvullingen,  latOr..... Jaap <<<<<<<<

ibanezzz Geplaatst op 03-04-2008, 17:14 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

als je voor eminence gaat dan raad ik je aan om ze niet bij een nederlandse winkel te kopen aangezien bijna geen enkele winkel ze hier op vooraad heeft. want voor de winkels is het namelijk heel lastig om ze op tijd te kunnen bestellen omdat het bijna allemaal rechtstreeks uit engeland moet komen.

het beste kun je ze bij een grote duitse zaak kopen die ze op vooraad heeft.
zoals thomann.de waar ik mijn eminence ook weg heb, en voor maar 8 euro verzendkosten.

ik dacht ik vertel dat maar even omdat ik zelf heel wat trammalant heb gehad met een winkel die ze maar niet kon bestellen en waar ik heel lang op moest wachten en uiteindelijk mijn geld maar teruggevraagd met veel moeite.

succes verder met het bouwen

mvg jeroen