Daan Geplaatst op 15-12-2007, 19:00 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo, ik zit met het volgende probleem.

Ik ben erg fan van effecten en gebruik ze veel en graag. Ik heb op een gegeven moment gekozen voor een Boss GT-3 multi-effect om niet 6 pedaaltjes aan en uit te hoeven drukken. Het voordeel is nu dat ik met 1 druk op de knop meerdere effecten aan of uit kan schakelen. Tot dusver logisch. Naast mijn GT-3 gebruik ik ook losse effect pedalen voor extra geluiden die ik zo nu en dan nodig heb en niet in mijn GT-3 kan vinden. Het probleem waar ik nu mee zit: het distortion geluid van de GT-3 is erg digitaal en plastic en ik heb er met veel moeite weinig beters van kunnen maken.

Vandaag heb ik de GT-8 en de Zoom g7.1 UT geprobeerd.

Met de GT serie heb ik in die zin goede ervaringen dat ik precies weet hoe het werkt en de effect mogelijkheden zijn uitgebreid en divers. De Zoom heeft een buis waardoor het distortion geluid beter zou moeten zijn, maar met de overige effecten kon ik niet goed overweg en ik vond ze lastig te bewerken. In reviews op internet staat dat de distortions van de GT-8 ook een digitaal geluid hebben en daar wil ik dus juist van af.

Nu zou ik willen weten of het mogelijk is de GT-8 te gebruiken voor voornamelijk de effecten en er een extern distortion pedaal op aan te sluiten, dat via de GT-8 kan worden bediend maar niet het geluid van dat pedaal beïnvloedt (en dus weer digitaal maakt).

Mijn set-up is als volgt (van recht naar links).  Gitaar: Ibanez SZ-320 -> Shin Ei Siren/ Wah/ Surf -> Rokctron Black Cat Moan Wah -> Digitech XP-100 -> Digitech Xp-300 -> Boss PH-3 -> Digitech Bas Synth -> Boss GT-3 -> Versterker

Hopelijk kan iemand mij bruikbare tips geven om een goed distortion geluid te kunnen krijgen, dat via een multi effect apparaat kan worden gestuurd (liefst bijvoorbeeld een GT-8)  

Alvast bedankt, groeten Daan

meld dit bericht aan een moderator

Daan Geplaatst op 15-12-2007, 21:38 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Even een reactie op mijn eigen bericht, maar inbreng van anderen is zeker gewenst
Ik lees net veel over de 4-kabel methode om het probleem van de digitale distortion te omzeilen. Hier heb ik wat vragen over
- Betekent dit dat je een goede (buizen) versterker moet hebben voor een lekkere distortion?
- Kan je dan vanuit je GT-3 het distortion geluid regelen? En zijn er dan ook verschillende distortion geluiden mogelijk? Ik gebruik zelf meerdere geluiden (van lichte overdrive tot rock tot zware metal)?

Willemdaguide Geplaatst op 15-02-2008, 13:08 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Daan,

Voor die vierkabelmethode heb je inderdaad een amp nodig met een vette distortion en een effectsloop.  Wat je feitelijk doet is de pre-amp van je versterker in de effectloop van je Boss GT hangen. Voordeel van zo'n boss GT- is dat je de plek van die loop kunt aanpassen. maw effecten die je voor je pre-amp wilt (wah, compressor enz) zet je voor de loop, en andere effecten zoals delay, chorus enz. na de loop van de GT.

Zit je alleen nog met het switchen van je kanaal van je amp.
Footswitch gebruiken kan maar moet je toch nog twee keer trappen. Ik heb zelf aan mijn GT-3 een ENGL midiswicther gehangen die ervoor zorgt dat mijn amp op het juiste moment schakeld van clean naar distortion.

als ik mij niet vergis heeft die GT-8 een crtl out, soort footswitch voor je amp maar ik weet niet of je die mee kunt programmeren, lijkt me wel eigenlijk.

Mocht je nou geen goeie distortion en/of effectloop hebben op je amp kun je ook altijd nog een los distortion pedaal in de loop van je boss doen.

http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! 
Daan Geplaatst op 16-02-2008, 16:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hey!
Bedankt voor je reactie. Je schreef dat je een ENGL midi switch aan je GT hebt hangen. Dat betekent neem ik aan dat je dus ook een midi input in je versterker moet hebben?

Nog een klein vraagje. Zoals ik schreef gebruik ik naast mijn GT ook andere effecten. De volgorde van effectpedalen wordt dan natuurlijk wel wat lastiger. In mijn GT zit het zoals het hoort, maar de pedalen die er naast staan kunnen intern niet in een volgorde worden geplaatst en sommigen staan er wat willekeurig omheen (komt ook door de grootte van mijn flightcases).. Zelf heb ik hier geen problemen mee, maar mocht je tips hebben, dan hoor ik dat graag

Gr Daan

Dit bericht is gewijzigd op 16-02 16:43.

Willemdaguide Geplaatst op 18-02-2008, 09:39 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Daan,

juist niet! Die midi switcher zorgt er juist voor dat je een versterker zonder midi toch kunt schakelen. maw, het kastje zet het midisignaal om in een normaal footswitch signaal. uit het kastje gaat een gewoon jacksnoertje naar de footswitch ingang van de amp. Overigens hebben andere merken ook zulke kastjes en ik geloof Nobels zelfs een redelijk goedkope.

Wat betreft de volgorder van de rest van je effecten is inderdaad lastig. er zijn mogelijkheden om ze in een rek te stoppen en dan via loopers en switchers aan te sturen maar ik heb hier geen ervaring mee en denk dat dit een erg dure oplossing is.
Je zou eventueel de pedalen op de juiste volgorde aan je GT hangen, maar dat is erg goed plannen denk ik!

Daan Geplaatst op 27-02-2008, 13:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heya,
Ok, dus vanaf de midiswitcher loopt er een kabel naar de footswitch ingang van de versterker, maar hoe wordt de switcher in de GT-3 geprogrammeerd/ herkend?
Heb je toevallig ook producttypes waar ik op kan zoeken?

Dit bericht is gewijzigd op 27-02 13:46.

Willemdaguide Geplaatst op 10-03-2008, 17:00 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 27-02-2008, 13:43 Daan schreef:
Heya,
Ok, dus vanaf de midiswitcher loopt er een kabel naar de footswitch ingang van de versterker, maar hoe wordt de switcher in de GT-3 geprogrammeerd/ herkend?
Heb je toevallig ook producttypes waar ik op kan zoeken?

Dit bericht is gewijzigd op 27-02 13:46.

Hoi Daan,
Klopt, van de switcher loopt er een kabel naar de footswitchinput van je amp.
Die switcher wordt aangestuurd middels een midikabel vanaf je midipedaal of in dit geval een boss GT. Dit zijn standaard vijfpolige dinkabels, in praktisch elke muziekzaak wel te krijgen.
Als ik het mij goed herinner (heb eea al weer een behoorlijke tijd terug geprogrameerd) stelde ik op mijn GT-3 alles juist in en op de midiswitcher ook. Wanneer ik de patch dan op deGT-3 opsla weet die unit de volgende keer dat bank 1 geluid 1 de midiswitcher op een bepaalde stand moet zetten.
Een goedkopen midiswitcher is er als ik mij niet vergis van het merk Nobels.
Even door google halen zou ik zeggen.
Ook zijn er uitgebreidere handleidingen voor de GT serie beschikbaar. Google ook eens op "manual GT-X"