Mitch Geplaatst op 14-11-2011, 13:54 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi allemaal,

Het lijkt mij dat op dit forum behoorlijk wat mensen zitten met ervaring met vinyl, dus het leek me wel geschikt om hier te vragen.

We hebben sinds kort bij ons thuis een Philips platenspeler staan, gekocht bij een kringloopwinkel voor drie tientjes. Het is echt enorm vet! Ik, als 16-jarige, heb het vinyl-tijdperk (helaas) niet meegemaakt, maar mijn muzieksmaak dateert wel uit die jaren.
Ik had een jaartje terug op een markt een paar LP'tjes gekocht, toen we deze installatie nog niet hadden. Gewoon omdat het me wel gaaf leek om te hebben.. En waarom niet voor €2,- per stuk? (':

Het zijn:
Golden Earring - To The Hilt
Van Halen - Van Halen
Meat Loaf - Bat Out of Hell
ZZ Top - Eliminator (Helaas te beschadigd om te lezen )
Uriah Heep - Look at Yourself (De verkoper had niks meer van Led Zeppelin en zei dat dit wel erop lijkt)

Ik had de albums van Meat Loaf en Van Halen al digitaal, voordat ik ze kocht. Ik heb ze laatst afgespeeld en het viel me op dat de LP opnames in een hogere toonhoogte waren dan de CD-versies ervan.
En dan nu mijn vraag: Ligt dit aan de LP's of aan onze speler?

Groetjes,
Reinier

meld dit bericht aan een moderator

And if the band you're in starts playing different tunes, I'll see you on the dark side of the moon. 
basr Geplaatst op 15-11-2011, 14:07 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

echt hogere toonhoogtes of alleen meer treble in de EQ?
Misschien kan het te maken hebben met de afspeelsnelheid van je LP speler? Heb zelf niets aan vinyl, dus verstand heb ik er niet van

Dit bericht is gewijzigd op 15-11 14:08.

############################################################################### 
Mitch Geplaatst op 15-11-2011, 17:11 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nee, het is echt een andere toonhoogte. De EQ kan ik zelf aanpassen, maar hier heeft het echt niks mee te maken.
Ik denk niet dat het met de afspeelsnelheid heeft te maken, volgens mij spelen de nummers namelijk op hetzelfde tempo af.

And if the band you're in starts playing different tunes, I'll see you on the dark side of the moon.