|
guinevere
|
Geplaatst op 24-10-2011, 18:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo allemaal,
Vorige week was het Herfstvakantie en toen leek het ons leuk om eens in een kringloopwinkel te gaan 'sneupen'. Zo gezegd, zo gedaan en terwijl we daar waren zagen we een westerngitaar staan. Al gauw zag ik dat het een Aria was en dat de kam kapot was, de snaren totaal op waren en dat er twee schroeven in de brug zaten, enfin hij zag er behoorlijk verwaarloosd uit. En op het prijsstickertje stond het bedrag van vijfenveertig euro. Dit vond ik veel geld voor die gitaar maar voor een lager bedrag wilde ik hem wel meenemen. UIteindelijk kwam ik met degene die over de prijzen gaat in gesprek en deze persoon gaf toe dat de gitaar er 'niet uitzag' en dat wij er niet vijfenveertig euro voor neer wilden tellen. "Wat willen jullie er dan voor geven"?, was de vraag. Heel stoutmoedig of misschien wel brutaal zei ik: " Nou vooruit voor vijf euro zijn jullie ervan af". Tot mijn grote verbazing was het antwoord: "Dat is prima"! Zo gingen wij met de Aria 6710 met twee schroeven in de brug en kapotte kam en verweerde snaren naar huis. Nu moet ik er wel even bij zeggen dat ik en mijn man nog nooit schroeven in een brug van een gitaar hadden gezien.
Thuisgekomen en natuurlijk nieuwsgierig ging ik gauw eens even op het internet kijken, gewoon even 'googlen op Aria 6710'. Het eerste wat ik aanklikte was een filmpje op youtube waar een man op een Aria 6710 speelt en op een gegeven moment wat details van de gitaar liet zien. En ja hoor, de schroeven in de brug hoorden bij de gitaar want het is een 'adjustable bridge' verder kwam alles overeen met de gitaar uit het filmpje behalve het etiket binnenin de klankkast, bij hem staat er diamond op en dat staat niet op het etiket van onze gitaar.
Wij besloten om de volgende dag naar de muziekwinkel te gaan om de gitaar weer te laten opknappen en dus 'speelklaar' te krijgen. Ze hebben er een nieuwe kam en snaren opgezet, de hals afgesteld, een drupje olie in het stemmechanisme gedaan en zelfs weer mooi opgepoetst voor maar 29 euro! En de gitaar klinkt als een klok en speelt lekker.
We hoorden dat de Aria-gitaren in Japan werden/ worden gemaakt en dat deze gitaar al een oudje is hij is waarschijnlijk in de jaren zeventig gemaakt.
Nu zijn wij benieuwd naar jullie reacties. Wat weten jullie van Aria-gitaren en dan met name van het Westernmodel Aria 6710. Wij zouden het erg leuk vinden er wat meer over te weten. Bij voorbaat onze hartelijke dank en de hartelijke groetjes van Guinevere.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
vederlicht
|
Geplaatst op 25-10-2011, 22:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi Guinevere, Ja, ik ken die "good old Aria" nog heel goed! Als jong knulletje speelde ik banjo in de Musical Boys, een popbandje dat in heel Nederland optrad ten tijde van de opkomst van de Blue Diamands. Speelden we nog mee in het voorprogramma. Daarna overgegaan op de elektrische gitaar in diverse Rock groepjes. Ik dacht in 1973 kocht ik mijn eerste Akoestische gitaar bij de firma Staffhorst in Amersfoort: de Aria 6710. Ik wilde behalve slaggitaar ook fingerpicking leren spelen. Daar leende de Aria zich prima voor: Licht bespeelbaar, lage aktie en mooie diepe bassen. Volgens mij was ie volledig solid uitgevoerd met mahonie back en sides en sitka spruce bovenblad. Ik heb er toen 240 gulden voor betaald, maar het was toen al een occasion. Na enkele jaren van veel speelplezier was ik zo stom om de gitaar in de oefenruimte rechtop tegen de muur te zetten. Iemand stootte er tegenaan en de gitaar gleed langs de muur met een klap op de grond. De hals brak af bij de klankkast. Het bleek te kostbaar om te repareren. Mijn volgende gitaar was een akoestische Hopf, klassiek dus met nylon snaren. Een klasse- gitaar die ik nog steeds heb en bespeel. Toch denk ik nog met enige weemoed terug aan mijn Aria. Leuk dat je er een op de kop hebt kunnen tikken, zeker voor dat luttele bedrag. Zorg er goed voor en zet hem/haar nooit rechtop tegen een muur. Kan dus leiden tot muzikale mishandeling! Vederlicht♫
|
|
|
|
Farida D67, Hopf Tarantella, Salvador Cortez CF-120, Eko 12 snaren |
|
|
guinevere
|
Geplaatst op 26-10-2011, 19:29 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Vederlicht,
Dan ben je inderdaad erg sneu van je gitaar afgekomen. De Aria staat nu in de woonkamer in een gitaarstander te pronken. Nadat de gitaar speelklaar was viel het mij direct al op dat er een mooie klank in zit en hij speelt ook licht, lichter dan mijn Bjarton. Meestal speel ik op mijn spaansklassieke gitaar een Estéve GR 11, maar af en toe vind ik het ook leuk om de westerngitaar eens op te pakken. Op het youtube filmpje speelde een man op een Aria 6710 en deze is volledig identiek aan die van mij alleen had hij een ander etiket in de klankkast, daarop stond 'diamond'. Bij mij staat dat er niet op. Weet je nog of er wel of niet diamond op het etiket van jouw gitaar stond? En wat is het verschil in 'diamond' of niet 'diamond' op het etiket? Ik ben erg blij met deze gitaar en ik zal hem dan ook 'koesteren'. En ik hoop van harte dat jij ook eens op een gelijke manier als wij tegen een Aria 6710 'aanloopt.
De hartelijke groeten van Guinevere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
guinevere
|
Geplaatst op 28-10-2011, 10:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo Vederlicht,
Die Bjarton van mij is een westerngitaar jumbo. Het is de Bjarton J45 zonder staartstuk. Eigenlijk is de Bjarton ook een Hagström. Dat zit namelijk zo; Hagstöm ging zich meer op de productie van electrische gitaren richten en heeft toen de productie van de accoustische gitaren overgedaan aan Bjarton. Op het internet kun je een site vinden met foto's en catalogi van Bjartongitaren en daar staat ook een Bjarton J45 bij.
Deze Bjarton is mijn eerste goede gitaar. Mijn allereerste gitaar was een studiegitaar van fl 129,- maar na een maand of twee voldeed deze niet meer en wilde ik een betere gitaar. Mijn oom, van wie ik ook gitaarles had, wist een goede muziekwinkel en toen we daar kwamen bleek dat de winkelier er mee ophield en alles met korting van de hand deed.
De Bjarton was een occasion en met de korting en de inruil van mijn studiegitaar erbij kon ik hem toen net betalen. Wat was ik blij! Mijn oom had de gitaar goed bekeken en erop gespeeld en hij zei dat dit een heel goede gitaar was en dat gaf mij helemaal een goed gevoel over de aankoop.
De Bjarton heeft een erg mooie klank en laat zich goed bespelen. Volgens een kennis kon mijn Bjarton wel eens van eind jaren zestig, of de zeventiger jaren zijn, vanwege de stalen pen in de hals.
Ik zal eens kijken of ik het adres van die site kan vinden.
Groetjes van guinevere
|
|
|
|
|
|
|
|