rinus Geplaatst op 26-08-2007, 13:03
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,
Ik heb wat hulp nodig. Als beginner ben ik natuurlijk trouw mijn ladderjes aan het oefenen, alleen bijgrijp ik iets niet van de pentatonic toonladder. Zijn de vijf ladders een vorm die je in elke toonsoort kunt spelen(mits je natuurlijk de grondtoon aanslaat) of ben je gehouden aan 1 soort, stel een stuk staat in C ben ik dan gehouden aan de C ladder of kan ik ook andere ladders/vormen gebruiken?
Al het andere is me duidelijk, alleen dit stukje wil er maar niet in bij me, alvast bedankt voor de hulp.

rinus

meld dit bericht aan een moderator

Eilidh Geplaatst op 28-08-2007, 20:07
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik snap je vraag niet helemaal. Ik zal het een en ander vertellen, misschien vind je er een antwoord in, misschien niet

Een stuk staat in een toonsoort. Bij de toonsoort hoort een toonladder. In principe bestaat het stuk uit die toonladder. Soms wordt er gemoduleerd in een stuk. Dat wil zeggen dat het van toonsoort verandert. Dus op die manier kunnen er verschillende toonladders voorkomen in een stuk.
De pentatonische toonladder is 1 ladder (dus geen 5). Dit soort ladder bestaat uit 5 noten (in tegenstelling tot 7 noten zoals de meeste andere toonladders). Deze noten zijn de 1e, 2e, 3e, 5e en 6e noot van de gewone gr.terts toonladder. Meestal speel je 6 noten omdat je dan van bijv c naar c gaat (c-d-e-g-a-c) zodat het 'af' klinkt net zoals je bij een gewone gr.terts toonladder 8 noten speelt (c-d-e-f-g-a-b-c; de laatste c hoort er in principe niet bij).
Nouja, ik hoop dat je iets wijzer van bent geworden.

baks Geplaatst op 02-09-2007, 23:13
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

5 ladders?
Als je op je gitaar een pentatonische E mineur toonlader speelt kun je die over de hele hals spelen. waarschijnlijk heb jij 5 ladders, maar dat is denk ik de toon ladder van fret 0 tot de 12e maar dan verdeeld in 5 stukken.

over het toepassen van toonladders; als je een mineur speelt hoort daar de e min ladder bij ga je naar een andere akkoord moet je de bij behorende ladder pakken.
De ladder van e min is trouwens het zelfde als de g maj maar de grondtoon verandert dan. t zelfde geld dus voor a min en c maj. enz.
Als je bijv een blues is A maj speelt, bestaande uit Amaj, Dmaj en Emaj. dan mag je de ladder van A MINEUR pakken! Jimi hendrix speelde een hoge en lage terts in één akkoord!

Neem een keer bijv een bluesje op en ga daar je ladders op oefenen, dan hoor je ook of t klinkt. Bij een blues in A dus de ladder A. en waneer de grondtoon d of e wordt blijft veel t zelfde, maar dan ga de tonen zoek wie op dat moment veranderen.
Een moeilijk verhaal die ladders, maar vertrouw op je eigen gehoor.