|
flowertje
|
Geplaatst op 25-07-2011, 14:05 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo allemaal,
Na lang twijfelen heb ik besloten om gitaar te gaan spelen. Omdat ik hier 0,0 verstand van heb, heb ik een paar vraagjes:
Mijn grootste vraag is: Welke gitaar moet ik nemen? Ik wil zowisow beginnen met een acoustische gitaar. De muziek die ik wil gaan spelen is richting pop /rock. Misschien wil ik ook fingerstyle gaan proberen als ik wat meer ervaring heb. Verder vroeg ik me af welke assecoires ik nodig heb.
Ik wil wel beginnen met een redelijk goede gitaar, waar ik wat langer mee kan doen. Op welke kosten zou ik hierbij moeten rekenen?
Daarnaast vroeg ik me af dat als je op een acoustische gitaar kan spelen, of je dan automatisch ook een elektriche kan bespelen? Of zijn dit twee totaal verschillende instrumenten?
Ik weet dat het een hele lijst is, maar ik zou het echt onwijs fijn vinden als mensen mij tips kunnen geven.
Alvast bedankt!!
Dit bericht is gewijzigd op 25-07 14:12.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 25-07-2011, 15:13 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hmm,
wat voor gitaar je moet nemen, zou ik ook niet echt weten. Maar voor die richting zou ik er wel eentje nemen met stalen snaren, dus een western of een semi-akoustische.
Daarnaast is het enige wat je nodigt hebt een stemapparaat (zit soms ingebouwd) en een misschien een plectrum.
That's it.
Als je wat beter bent kan je misschien een kapo kopen.
|
|
|
|
For Those About To Rock... ... We Salute You! || Metal up Your ass! |
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 25-07-2011, 15:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
als je electrisch wil gaan spelen, moet je een electrische kopen andersom net zo.
als je toch persee met akoustisch wil beginnen zou ik voor een Eastman gaan denk ik. zijn vet goede gitaren voor 't geld. dan heb je voor pakweg 400,- een gitaar die niet onderdoet voor gitaren die richting 't dubbele gaan.
verder heb je een zooi plectrums nodig, een stemapperaatje, zou ik wel loskopen in de gitaar is niets waard. en dat was het wel zo'n beetje. ja eventueel een gigbag ofzo.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
johns
|
Geplaatst op 26-07-2011, 09:08 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Daar ben ik het wel mee eens. Ik vond en vind een acoustische gitaar een akelig instrument, iig de staalsnarige. Vooral qua geluid. Al stonden klasgenoten die op (toen nog) schoolreisjes bekende liedjes konden spelen en zingen wel leuk in de belangstelling op de avonden 
Klassieke gitaren vind ik dan wel weer mooi klinken maar die massieve halzen lijken me ook niet het meest ideale voor een beginner.
Ik heb na een jaar of tien een acoustische charvel gekocht. Met slide. Dát is wel weer heel leuk. Moest ik maar weer eens oppikken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
japiooo
|
Geplaatst op 21-08-2011, 01:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik weet neit wat je wilt uit geven aan een gitaar. In het begin zou het ook erg zonde zijn als je een gitaar van bv 1000 euro koopt en dan na paar maanden stopt xD maar voor paar honderd heb je al een goede gitaar hoor. zou me beetje laten inlichten in verschillende winkels maar zou niet de budgets nemen das vaak japanse/chinese rommel en heeft een slechte klank. zou beetje dus de midden klasse nemen zit je vaak wel goed. Ik zou een semi-accoustishe nemen daar heb je meer mogelijkheden mee je kunt deze aan sluiten op een versterker. je zou er dus zelfs distortion of overdrive op kunnen zetten als je dat zou willen. En ja een plectrum en evt een kapo idd.
Dit bericht is gewijzigd op 21-08 01:49.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 03-09-2011, 12:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
vind 't onzin om te zeggen dat een spaanse gitaar alleen geschikt is voor klasiek.
dr zijn tegenwoordig zat pop nrs die een spaans gitaarsolotje hebben daar komt bij dat 't ook gewoon wel leuk is om met spaanse muziek te experimenteren.
daar komt bij dat je sommige technieken nou eenmaal makkelijker leert op een spaanse gitaar.
bijvoorbeeld tremolo picking, ga dat maar eens leren op een streelstring dan wordt je knetter gek.
Dit bericht is gewijzigd op 03-09 12:04.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
wernerkonings
|
Geplaatst op 08-09-2011, 17:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik ben het volkomen met je eens Lespaulclassic, ik speel zelf namelijk erg veel blues op de spaanse gitaar, klinkt hardstikke goed! Daarbij bespeel ik de elektrische gitaar ook.
Als ik jou was, flowertje, zou ik beginnen met een spaanse gitaar en wat simpele. Koop er een van maximaal 250 euro. De spaanse gitaar is een goed beginnersinstrument omdat de klank ervan makkelijker goed te krijgen is dan die van een western omdat de snaren iets verder uit elkaar staan, je zult minder snel last krijgen van getril doordat je vinger een andere snaar raakt. Bovendien is de klank van een spaanse gitaar aangenamer en leer je wijdere grepen pakken waardoor je, als je later nog op een western of elektrische gitaar gaat spelen, makkelijker grepen kunt pakken.
Mijn voornaamste reden dat ik nog op een spaanse gitaar oefen is dat mijn linkerhand er enorm sterk door is geworden, ik oefen op de spaanse gitaar pull-offs en hammer-ons, ook buig ik de snaren. Op een elektrische gitaar is dit nu erg makkelijk hierdoor.
Grz, W
ps, dat de hals van een spaanse gitaar iets breder is wil niet zeggen dat het moeite gaat kosten om over te stappen naar een smallere hals v.e. elektrische of western, het is gewoon even wennen en op een gegeven moment ben je aan beide gewend als je beide blijft bespelen
|
|
|
|
|
|
|
basr
|
Geplaatst op 08-09-2011, 21:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 08-09-2011, 17:04 wernerkonings schreef:
... Mijn voornaamste reden dat ik nog op een spaanse gitaar oefen is dat mijn linkerhand er enorm sterk door is geworden, ik oefen op de spaanse gitaar pull-offs en hammer-ons, ook buig ik de snaren. Op een elektrische gitaar is dit nu erg makkelijk hierdoor. ...
|
door een staalsnarige krijg je nog sterkere vingers, is nog zwaarder , maar daarom wel lastig als beginner.
Ik denk trouwens dat als je van akoestisch naar elektrisch gaat overstappen, je altijd een tijdje moet wennen voordat je het onder de knie krijgt, ongeacht hoe goed je kan spelen.
|
|
|
|
############################################################################### |
|
|
wernerkonings
|
Geplaatst op 20-09-2011, 15:16 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het snaar indrukken mag dan wel zwaarder zijn op een western, maar pull-offs en bends zijn stukke zwaarder op een spaanse, daarom vindt ik een spaanse gitaar een heel goed middel om deze dingen te oefenen. Bovendien zijn de greepjes op een spaanse gitaar wijder waardoor je kracht moet zetten met de vingers verder gespreid, een barré leggen op een spaanse gitaar is aanzienlijk zwaarder dan op een western.
Maar inderdaad is een western beter voor een dikke eeltlaag op de toppen van je vingers!
Dit bericht is gewijzigd op 20-09 15:17.
|
|
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 20-09-2011, 18:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
zit wel wat in wat wernerkonings zegt.
vindt zelf blues op een spaanse gitaar niet zo heel erg geslaagd, maar het is vaak idd wel zo dat de fretts wat verder uit elkaar liggen daardoor leer je natuurlijk veel beter stretchen, en kracht ontwikkelen.
ik blijf er alleen bij, sommige vaardigheden zoals benden bijvoobeeld vind ik beter te leren op een steelstring omdat de touch toch weer anders is dan bij een spaanse gitaar. pull offs etc kan je prima op spaans leren, bends ook wel denk alleen dat het makkelijker gaat op steelstring.
maar technieken als tremolo picking is haast niet te doen om te leren op een steelstring, de snaren zijn gewoon te dun en te scherp.
overstap van spaans naar steelstring zal met betrekking op de hals doorgaans niet veel problemen opleveren. tuurlijk is de hals van een spaanse gitaar wat breder. mijn ervaring is dat het alleen maar makkelijker wordt wat hals betreft als je naar steelstring gaat.
alleen speelt de actie dan wel een veel grotere rol, om nog maar te zwijgen van de scherpheid van de snaren.
feit is denk ik gewoon dat het voor iederpersoon verschilt met wat voor een gitaar zij het beste kunnen beginnen.
om het juiste antwoord te krijgen zul je eerst de juiste vraag moeten stellen.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|