|
Keflar
|
Geplaatst op 19-07-2011, 16:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik speel nu al ruim tien jaar gitaar dus het wordt tijd dat ik me is in wat theorie ga verdiepen. ik kan zat spelen alleen moet ik het dan eerst in studeren. Ik kan helaas weinig inproviseren. Het schijnt dat als je " alle " scale's beheerst en weet wanneer je waar moet zitten op de hals er een wereld open gaat. Na wat research te hebben gedaan op internet heb ik de handoek in de ring gegooid. Ik snap er geen pepernoot van!! Er zijn japanse Egyptische Arabische en nog veel meer scale's. Moet ik die dan allemaal uit mijn hoofd gaan leren??? En hoe pas ik dit toe?? Daarnaast moet je dan dus weten in welke toon welke scale gespeeld moet worden?? Dit is dus een gevoels kwestie en houd in dat je dus op gehoor moet kunnen zeggen welke noot het is?? En vervolgens moet weten welke scale daarbij hoort?? Waar moet ik beginnen? Moet makkelijker kunnen toch? Ik hoop dat iemand dit in Jip en janneke taal kan uitleggen want snap er geen zak van..
Gr John
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
Keflar |
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 19-07-2011, 18:36 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
hey,
Leuk dat je met scales aan de slag gaat.
Leer gewoon de pentatonische scale en wat blues boxes, die kan je allemaal op youtube wel vinden.
als je die kent, ben je vaak al een heel eind. andere scales doe ik eigenlijk gewoon op gevoel. gewoon spelen komt vanzelf goed. zorg wel even dat je de pentatonische kent en een blues boxje.
Dr zijn zat bekende gitaristen die zich met die informatie prima kunnen redden.
succes.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
guinevere
|
Geplaatst op 09-09-2011, 13:27 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je zou ook een goed theorieboek kunnen kopen, er is een muziektheorieboek in de handel dat op muziekscholen gebruikt wordt voor de theorieexamens, A, B, C en D en daar staat het een en ander in over de diverse toonladders en toonsoorten. Maar in deel 2 of deel 3 van Hal Leonard staat volgens mij ook iets over scales. Vraag er anders eens naar in een goede muziekwinkel, daar kunnen ze je volgens mij heel goed verder helpen.
Groetjes van Guinevere
|
|
|
|
|
|
|
guitarfred
|
Geplaatst op 13-09-2011, 08:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Zelf heb ik les, en daar leer ik nu ook alle scale´s. Je hebt er bijzonder veel aan want je kan veel beter improviseren! Het zijn er alleen wel veel, en er zit een behoorlijke theorie achter. Daarom kan je het ook niet alleen. De pentatonische en blues kan je sowieso wel alleen. Maar de andere scales (mixolydisch, lydisch, prhygisch weet ik veel welke je allemaal nog meer hebt) niet. Dat heeft allemaal te maken met dat bijvoorbeeld mixolydisch (mijn favoriet) begint op de C (?) en phrygisch weer op een andere. (G ofzoiets..) zo kan je elke keer door redeneren dat wanneer de toonsoort in D staat, dat alles zoveel tonen hoger moet, en op welke toon welke toonladder moet..
Maar begin inderdaad maar met pentatonisch!
veel succes!
|
|
|
|
wat zit je nou te dromen man, ga gitaar spelen |
|