|
cees002
|
Geplaatst op 08-07-2011, 16:19 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Wie kan mij uitleggen waarom akkoorden soms verschillend worden weer gegeven. B.v. een F akkoord. 1) Barré fret 1 (B en E), Fret 2 (G), Fret 3 (D) 2) barré fret 1 (alle 6 snaren), fret 2 (G), Fret 3 (D), Fret 3 (A)
Een F akkoord is toch een is toch een F akkoord? Kan zowiezo met mijn relatief korte vingers geen barré over 6 snaren pakken met mijn wijsvinger.
Ik bedoel een F majeur.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 09-07-2011, 00:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
het is in weze hetzelfde, 't een is wat sneller opgeschreven dan 't andere.
wat de barré betreft.
probeer de stand van je hand goed te krijgen.
duim halverwege de hals niet eroverheen.
wijsvinger iets kantelen dus dat je 'm eigenlijk met de zijkant van je wijsvinger pakt.
lukt 't niet? dan is 't gewoon een kwestie van kracht opbouwen. probeer eens een A te pakken in Barree die is als het goed is al een stuk lichter
dan oefen je wel vast de vorm en een stukje kracht na een tijdje zal het ook op de eerste fret lukken.
de eerste manier van opschrijven is trouwens eigenlijk ook meer een hendrix manier van spelen in dat geval leggen ze de duim over de dikke E en houd je een extra vinger over om licks tussen de akkoorden te spelen. maar in principe kun je dat voor acoustisch wel vergeten.
sowieso is het misschien handiger eerst de traditionele manier aan te leren, de andere kan je altijd nog wel leren. niet dat er iets mis is met de hendrix manier, maar die is meer op electrisch gericht.
Dit bericht is gewijzigd op 09-07 00:16.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
cees002
|
Geplaatst op 09-07-2011, 10:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bedankt. Maar dat het in wezen hetzelfde is begrijp ik niet. Wat ik omschtijf in 1) klinkt toch anders dan in 2) I.p.v. barré fret 1 alle snaren met de wijs vinger heb ik even de capo eropgezet bij 2) als alternatief voor de wijsvinger om te horen hoe het F akkoord dan klinkt. Dan klinkt toch het Fakkoord 1) anders als 2) Welke omschrijving is dan het echte oorspronkelijke basis F akkoord, zoals het oorspronkelijk is uitgevonden? Ik moet trouwens omschrijving 1) aanhouden, want een barré over 6 snaren liukt echt niet. Wel met de middelvinger maar dan zou er voor omschrijving 2) naast mijn pink nog een vinger moeten zitten. Verwarrend diverse schrijfwijzen voor hetzelfde akkoord. Ga eerst maar eens barré oefenen met het A akkoord, zoals je adviseerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
guinevere
|
Geplaatst op 10-08-2011, 09:44 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het ene F-akkoord is viersnarig en het andere , met grote barrée is zessnarig. Het zessnarige F-akkoord heeft de tonen; F,C, F,A, C,F. Het viersnarige F-akkoord heeft de tonen; F, A, C, F. (Voor de duidelijkheid; ik heb de tonen van de Zesde resp. vierde snaar het eerst benoemd).
Het ene F-akkoord klinkt wat voller dan het andere, maar in principe zijn het dezelfde akkoorden. Waarom dan toch dat verschil? Volgens mij is het afhankelijk van de muziekstijl en muziekstuk welk akkoord je gebruikt. En in een aantal gevallen is het qua vingerzetting wel eens gemakkelijker F-kleine barré te pakken dan F-grote barré of andersom. Op dezelfde wijze als het F-grote barré kun je ook andere akkoorden pakken door gewoon van fret een naar twee etc te glijden, je vingerzetting blijft dan, in een aantal gevallen, gelijk.
Ik zou je de tip willen geven om eens zo'n akkoordengids aan te schaffen, dat is altijd handig. Daarin staan in principe alle gitaarakkoorden in alle toonaarden. Je kunt deze zowel in de muziekwinkel als bij een bepaalde boekenwinkelketen kopen. Sorry maar ik mag natuurlijk niet de naam van de boekenwinkelketen noemen. Maar een hint wordt me vast niet kwalijk genomen; deze boekenwinkelketen heeft onlangs een boekenclubje binnengelaten.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. Groetjes van Guinevere
|
|
|
|
|
|
|
|