|
cees002
|
Geplaatst op 15-06-2011, 10:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo. Ik ben er nu achter hoe de tabs te lezen. Echter welke vingers op juiste snaren te zetten is mij nog niet duidelijk. Dat staat er ook niet bij. Is het een kwestie van eerst stomweg akkoorden leren i.p.v. gelijk liedjes te willen spelen? Waarom staat er bij het tabschrift geen vingerzetting? Het komt bij nu over, van gok maar wat de vingerzetting is. Nogmaals het tabschrift is wel duidelijk, maar welke vingerzetting daarbij hoort is voor mij als absolute beginner acadabra.
Cees.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 15-06-2011, 13:08 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ehm, ik denk dat je nog niet weet hoe je tabs moet lezen als je dit zegt.
Je hebt bijvoorbeeld een tab: e------------------ B----------------- G---0---3---5--- D---0---3---5--- A------------------ E------------------
Nu is het dus de bedoelin dat je de D & G snaar eerst open aanslaat. Dus zonder iets in te drukken, vervolgens druk je dus op de D & G snaar de 3e fret in. En daarna dus op de D&G snaar de 5e fret.
welke vingers je daar voor gebruikt en hoe je het wil beet pakken maakt niet uit, dat is aan de gebruiker zelf.
Snap je?
Zo niet, post dan eens een stukje van de tab waar je problemen mee hebt.
|
|
|
|
For Those About To Rock... ... We Salute You! || Metal up Your ass! |
|
|
cees002
|
Geplaatst op 15-06-2011, 13:51 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo. Mijn vraagstelling was misschien niet helemaal goed. Wat je als voorbeeld meestuurt zijn de eerste drie tonen van Smoke on the water van Deep Purple. Dat gaat verder met 0-3-6-5----0-3-5---3-0. De tabs snap ik wel. Het ging mij om de vingerzetting. Wat ik begrijp uit je antwoord is dat geheel naar eigen inzicht. De akkoorden tabs, van de cursus http://www.intienlessen.nl zijn wel met een vaste vingerzetting aangegeven. Bij andere cursussen trouwens ook dezelfde vingerzetting. Akkoorden hebben dus wel een vaste vingerzetting. Bij deze tabs staan ook de lijntjes van de vakjes getekend. Bij die liedjes tabs kan dus geen vingerzetting bijgeschreven worden, want dit slaat op de steel posities in combinatie met de snaar en dan kun je als het je wijsvinger is er niet nog eens een 1 bijzetten. Snap ik het goed, dat dit de reden is? Bedankt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cees002
|
Geplaatst op 15-06-2011, 16:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bedankt. Je bent de eerste die duidelijk het antwoord hebt gegeven dat je naar eigen inzicht je vingers moet plaatsen bij het liedjes tabschrift. Hierdoor, zoals ik al schreef, begrijp ik ook waarom die liedjes tabs niet op de akkoorden manier zijn geschreven. Je zou dan wel een hele lange vel papier krijgen. Inderdaad heb ik ook de tabs gezien met ook de letter van het akkoord erboven en dan kun je inderdaad de geleerde akkoorden toepassen. Zover ben ik nog niet, want het wisselen van akkoorden is nog niet echt een eitje. Maar dat is oefenen en nog eens oefenen. In iedergeval begrijp ik nu het liedjes en akkoorden tabschrift. Toch wel een belangrijk basis begin om te weten, ook al zou je nog nooit een gitaar hebben vastgehouden. Nogmaals bedankt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 17-06-2011, 00:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
ik denk dat je er goed aan doet om veel videos op youtube te bekijken,
dat kunnen videos van idolen van je zijn, maar ook gewoon instructie videos.
in grote lijnen is het wel zo dat je het naar eigen inzicht kan bepalen maar het is vaak wel gemakkelijk om nog enigzinds een standaard aan te leren die bekend is. dan kan je daarna nog wel bekijken wat je daar aan toevoegd of aan weg laat.
iemand die dingen vaak voor beginners wel in simpele termen uitlegt is Justin Sandercoe.
het zou een idee zijn om wat van zijn videos te bekijken,
verder niet te zwaar aan tillen allemaal, het is muziek, geen raketwetenschap
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
cees002
|
Geplaatst op 17-06-2011, 09:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Bedankt voor het advies. Mijn fout is, zoals gebruikelijk, alles gelijk te willen snappen. Ik ga eerst maar eens akkoorden oefenen. Losse akkoorden geen probleem, maar het overpakken van akkoorden is een geheel ander verhaal. Of te wel, dat lukt nog voor geen meter. Maar elk advies wat ik kreeg is, oefenen en nog eens oefenen. Muziek meespelen komt later wel. Maar ik wou graag het tabschrift begrijpen omdat dit toch een basis is waarvan ik wil gaan spelen, want ik ben beslist niet van plan het notenschrift te gaan leren.
|
|
|
|
|
|
|
|