|
basr
|
Geplaatst op 20-05-2011, 19:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hey,
wat vinden jullie:
tweedehands fender american standard strat (550 euro) of nieuwe squier classic vibe strat en die upgraden waar nodig? (pickups, de rest van de elektronica, tremolo, tuners, nut)
Misschien vervang ik bij de amerikaan ook wel de pickups, want ik vind ze niet super, maar ik wil eerst wat ervaring met strats voordat ik dingen ga vervangen (ook met de squier), zodat ik weet wat er anders moet.
tips zijn welkom
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
############################################################################### |
|
|
|
|
johns
|
Geplaatst op 20-07-2011, 12:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hang altijd van het specifieke geval af. Ik heb een héél goede Usa strat gehad, wat bespeelbaarheid betreft dan, maar niet veel beter dan de omgerekend 250€ squier die ik midden jaren 90 had. Die was dan ook weer beter dan eenzelfde squier van een vriend van me.
Mijn Epiphone speelt en klinkt onversterkt beter dan de sub 1500 'echte' Gibsons die ik bespeeld heb, ook beter dan een jaren 70 Les Paul standard van m'n neef maar de elementen vond ik maar matig. Opgelost met een setje goedkope GFS pickups. De jaren 70 SG van een oud klasgenoot van me (die speelde later bij JunkieXL) vond ik weer een heel goede Gibson, zowel qua geluid als bespeelbaarheid. Beter dan m'n Epi. De S1 die ik 20 jaar terug had was ook een echte USA Gibson. Speelde fijn, klonk ook heel aardig, maar was niet te intoneren vanwege een verkeerd geplaatste brug.
Mijn kriterium is altijd dat als een gitaar goed speelt en onversterkt goed klinkt het de moeite waard kan zijn om upgrades te doen. Pickups, brug en stemmechanieken zijn dan het eerste aan bod.
Verder zijn veel gitaren veel duurder dan ze eigenlijk hadden mogen zijn, ook bijv 'echte' ESP's die een 'inspected in the USA' sticker achterop hebben maar gewoon in Azië gefabriceerd worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
johns
|
Geplaatst op 20-07-2011, 14:43 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het is wel slechts een mening he? Sommige mensen zijn van mening dat Fender en Gibson op eenzame hoogte staan. Ik ben van mening dat het ouderwetsche rommel voor ouderwetsche muziek is. Kan ook leuk zijn natuurlijk, maar er zijn zoveel goede (en in mijn ogen betere) gitaren tegenwoordig voor in verhouding veel minder geld.
Voorbeeld: ik zou mijn S470 van Ibanez absoluut niet willen ruilen voor een USA strat en al helemaal niet voor welke Gibson Les Paul dan ook. Behalve om die laatste door te verkopen (zodat ik een stuk of wat Ibanezzen en Jacksons uit kan zoeken)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
johns
|
Geplaatst op 20-07-2011, 20:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ach ik hou van van alles. Maar dat neemt niet weg dat een strat of een Les Paul een ouderwetse gitaar is die niet wezenlijk veranderd is sinds de jaren 50, waarbij een Les Paul eigenlijk niet meer is dan een wat kleinere en solid variant van de semi-acoustische voorgangers.
Ik hou (inderdaad) ook wel van metal. Ook van Jazz en blues trouwens. Fusion gaat ook wel. De Les Paul en de strat hebben de electrische gitaarmuziek veranderd in de jaren 60 maar ik vraag me af of iemand als Hendrix, mocht hij nog leven, nu nog op een stratocaster gespeeld had. Hendrix was een gear freak eigenlijk.
En een metal geluid gelijk stellen aan slecht is ook slechts een kwestie van smaak. Zowel de 'ouderwetse' Fenders en Gibsons hebben hun plaats in de muziek maar in beide gevallen vind ik ze niet beter of bijzonderder dan veel andere goede gitaren. Sterker nog, puur objectief gezien is de Les Paul niet echt een toonbeeld van een goede gitaar qua constructie. Zwakke hals, te zwaar, een set nek is ook niet de meest ideale constructie, dat soort dingen. Wel vaak mooi hout, dat compenseert weer wat.
Ik heb overigens ook nog steeds een Fender in huis. Een HM strat uit 89 . Fijn ding, goed gebouwd ook.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
basr
|
Geplaatst op 21-07-2011, 01:23 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Volgens mij draagt die lomp hout in een Les Paul juist bij aan het vette geluid.
Ik vind zelf ibanezzen niet de ballen hebben die een Les Paul wel heeft, en ook niet dat lekkere 'delicate' randje of spanky-achtige van een strat hebben (misschien met andere pickups?). En ook die floating tremolo's zijn nogal veel werk met snaren vervangen
deze thread gaat wel een beetje off-topic... ... leuk toch
|
|
|
|
############################################################################### |
|
|
johns
|
Geplaatst op 21-07-2011, 08:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik weet niet of het oftopic is. De vraag is of upgrades de moeite waard zijn en mijn mening is dat dat afhankelijk van de gitaar inderdaad het geval kan zijn. Het verhaal over de grote merken is een beetje een bijkomende discussie. Eigenlijk vind ik vooral dat mensen bewust moeten worden dat Grote Naam + Duur niet hetzelfde is als goed of kwaliteit.
Mijn neef is ook een gearfreak en die heeft van alles gehad, jaren 70 Gibson, een nieuwe, een stuk of wat Usa Fenders, Ibanezzen, Jacksons, ESP (niet de LTD) en die is blijven hangen bij een Ibanez en twee Jacksons omdat die simpelweg beter spelen en klinken én beter afgewerkt zijn.
Dat een gitaar vanwege bouwwijze en gebruikte materialen een eigen geluid heeft hoef je natuurlijk niet ter discussie te stellen, maar dat staat wel los van het merk. Ik heb inmiddels zoveel slecht spelende, matig klinkende en zeker niet goed afgewerkte Gibsons en Fenders in mijn handen gehad dat ik wel van mening ben dat de kwaliteit niet de prijs rechtvaardigt, uitzonderingen daargelaten.
De bedragen die voor klassieke gitaren, vooral van deze twee merken, worden neergeteld zijn helemaal bizar. Beter zijn die oude gitaren niet, al kun je er vaak wel vanuit gaan dat alleen de beste exemplaren de tand des tijds doorstaan hebben. En misschien dat hout naarmate de ouderdom toeneemt wat van structuur veranderd is.
Samenvattend dus: een in de basis goede goedkopere gitaar kun je prima upgraden om iets te krijgen wat een heel aardige kwaliteit heeft. Als je persé een Les Paul of een Strat wil hebben, dan kun je natuurlijk prima een echte kopen, al betaal je in verhouding wat veel.
|
|
|
|
|
|