|
Headbengert
|
Geplaatst op 14-03-2011, 12:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Sinds een tijdje ben ik de enige gitarist in onze band. Met optredens speel ik het liefst over 2 kabinetten om toch een supervol livegeluid te hebben. Dit gaat best goed, maar waar ik nog mee aan 't stoeien ben is op hoeveel ohm ik m'n top moet zetten (4,8 of 16) bij de verschillende combinaties kabinetten.
Tot nu toe heb ik steeds de geluidstech om hulp gevraagd, maar ik vraag me af of er niet een makkelijke regel is die kan onthouden zodat ik nooit risico op schade aan m'n top loop  Wie heeft er tips en trucs?
Alvast bedankt!
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 15-03-2011, 18:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Als je van elk cabinet weet hoeveel ohm die is, dan kun je ze in serie met elkaar zetten of parallel aan elkaar. In serie tel je de ohms op, bijvoorbeeld 4 ohm = waarde cabinet A en 8 ohm is cabinet B = samen 12ohm. Schakel je ze parallel dan wordt het: {8 x 4} : {8 + 4} = 32 gedeeld door 12 = < 3 ohm.
Voor jouw kasten kunt je dus nu zelf uitrekenen. Overigens worden in de meeste gevallen gelijke kasten gebruikt met zelfde speakers en > 105 dbm p/ stuk, die totaal 2 x het piek vermogen van de Top aan kunnen. Verschillende kasten met verschillende speakers / Watts / dBm en ohms is af te raden.
Suc 6, Greetz, Jaap.
Dit bericht is gewijzigd op 15-03 18:11.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|