merwin Geplaatst op 26-02-2011, 17:54 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Eastwoord,

Sinds enige tijd begint mijn versterker af en toe krakende geluiden te maken. ik heb de buizen gecontroleerd en die zijn nog goed. Het enigste wat ik heb ontdekt is dat als ik aan de presence knop draai, de versterker nog harder begint te kraken.

waar kan dit nu aan liggen?

versterker is een : marshall tsl 60 602

meld dit bericht aan een moderator

Eastwood Geplaatst op 27-02-2011, 20:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 26-02-2011, 17:54 merwin schreef:
Eastwoord,

Sinds enige tijd begint mijn versterker af en toe krakende geluiden te maken. ik heb de buizen gecontroleerd en die zijn nog goed. Het enigste wat ik heb ontdekt is dat als ik aan de presence knop draai, de versterker nog harder begint te kraken.

waar kan dit nu aan liggen?

versterker is een : marshall tsl 60 602

---------------------------------------

Ha Mervin,
Ik denk zo even op afstand aan de volgende mogelijkheden:

-1- Eindbuizen zijn wel slecht, tik er maar eens tegen als de versterker normaal in bedrijf aan staat, zie ook punt 2.

-2- Slechte contacten bij 4 x buisvoetjes ECC 83/12AX7, of print aansluitingen.
(als je het chassis er uithaalt en voorzichtig de zaak gewoon aansluit / aanzet, kun je eens op de buizen tikken met bijvb een balpen / viltstift. Wordt het gekraak meer bij een bepaalde buis of print aansluiting dan weet je dat in die buurt de zaak niet goed is)

-3- Slechte volume, toon, presence regelaars/potmeters;
(zie voor het verhelpen van dergelijke krakende geluide de tips over schoonmaken van krakende potmeters)

-4- Defecte weerstaand / weerstanden in de hoogspanning lijn / aansluitingen.
(dat kan je zelf niet zomaar ontdekken / oplossen, gezien de hoogspanning die te gevaarlijk zijn om zelf maar ff te rommelen, dus in dat geval naar een goede reparteur).

-5- Idem als punt 4 maar dan de hoogspanningscondensatoren.
(ook te gevaarlijk om zonder kennis van zaken, dat te herstellen).

-6- Algemene bedradings / input contact en / of send-return / pedaal aansluiting storingen, ( Vaak lastig vast te stellen, moet je goed en voorzichtig point to point nalopen. Zie ook reparatie tips van gitaar buizen versterkers, hier onder Eastwood of op mijn site.)

Vanuit de ervaring denk ik toch eerst aan de eindbuizen en / of de
voorversterker buizen puntjes 1 en 2, daarnaa aan de overige items.

Suc 6 er mee.

Jaap.

merwin Geplaatst op 28-02-2011, 15:58 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

oke bedankt.. ik ga er eens mee aan de slag