Tapmyveins Geplaatst op 15-07-2007, 16:50
gebruiker
Verstuur privé bericht

hoii, ik heb n vraagj

als ik gitaristen zie spele hebbe ze hun duim achter hun hals

maar als ik speel ligt mijn duim erop, of toch zo goed als

is dit verkeerd?

meld dit bericht aan een moderator

Mojo_filter Geplaatst op 16-07-2007, 00:24
gebruiker
Verstuur privé bericht

joe,

dit heb ik me ook al afgevraagd...
ik speel zelf zowel elektrisch als klassiek
en mijn eerste leraar klassiek zei dat het belangrijk is je duim achter je hals te houden. Deze leraar heeft in het lemmensinstituut ( vrij hoge muziekschool in belgie ) gestudeerd en heeft dus  wel enige ervaring.
Mijn huidige gitaarlerares zegt dat dit eigelijk niet zo belangrijk is. Zij speelt al heel haar leven en kent er dus ook wel iets van

volgens mij speel je best zoals het je uitkomt !

keep on rockin' dude
ciao
willem

http://www.themojofilters.be

Tapmyveins Geplaatst op 16-07-2007, 00:27
gebruiker
Verstuur privé bericht

merci voor de informatie!!

nuja ik leer alles van mezelf

en ik neem beter akkoorden enzo met mij duim erop
want als ze erachter ligt kan ik er nie aan  

grtzzz

gertp Geplaatst op 26-08-2007, 16:15
gebruiker
Verstuur privé bericht

als je akoorden speelt is het meestal het beste dat je duim op de hals ligt om hem tegen de bovenste snaar te kunnen leggen als deze gedempt moet worden. in de andere gevallen is het beter je duim erachter te houden, omdat dit het berijk van je andere vingers vergroot, en dat vergemakkelijkt het spelen van solo's en dergelijken

www.guitarpedia.net - the guitar-knowledge at your fingertips 
Eilidh Geplaatst op 28-08-2007, 19:57
gebruiker
Verstuur privé bericht

Om klassiek te spelen is duim achter de hals echt een must! Dan heb je zoveel meer kracht en je kan je vingers beter spreiden wat ook belangrijk is bij ingewikkelde posities. Maar met akkoorden maakt het niet zoveel uit.

blackmore Geplaatst op 09-10-2007, 21:00
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik speel al meer dan 33jaar gitaar,Heb ook klassieke opleiding gehad. klassieke en electrisch gitaar  zijn 2 totaal verschillende instrumenten en worden in een verschillende houding bespeeld.Hals van een klassieke git.is breder en snaren hebben een hoger actie,voor een zuivere klank speel je met je toppen van je vingers.Om het kort samen te vatten:met je duim achter je hals spelen is nooit verkeerd,je kan verder reiken,Ik speel zelfs bijna altijd zonder plectrum op mijn electrisch gitaar.Klassieke opleiding is de beste basis en de juiste...(maar voor sommige technieken op elecr.git.mag je duim zichtbaar worden,het moet niet!IHeb een zeer goed gecontroleerde en zuivere techniek op mijn electrisch gitaar door mijn klassieke achtergrond.Een klassiek opgeleid gitarist kan  een electrisch git. bespelen ,andersom niet!!

Debbie Geplaatst op 11-10-2007, 20:30
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik heb te horen gekregen dat ik mijn duim achter de hals moet houden. anders verdraai je je hele hand om het zo maar te zeggen. bij elektrisch kan je je duim er wel op leggen, dat doe ik ook omdat die hals sunner is dan bij klassieke gitaren  

'Guitar is the easiest instrument to play poorly and the most difficult instrument to play well'  
blackmore Geplaatst op 11-10-2007, 22:40
gebruiker
Verstuur privé bericht

ook zeer belangrijk is een opening tussen de snaren en de binnenkant van je vingers(een gelijkmatige mooie brug vormen)zodat je het kletsen van snaren voorkomt.En dat kan alleen door de duim achter de steel te houden.