tokkelaar Geplaatst op 28-01-2011, 14:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er zijn verschillende manier om een muziekstuk in te studeren. Wat is jouw manier ?
Vanaf bladmuziek met notenbalken, via tabs, op gevoel,op gehoor, of via het
motorisch, akoestisch of visueel geheugen.
Misschien ook een combinatie van verschillende technmieken ?

meld dit bericht aan een moderator

basr Geplaatst op 28-01-2011, 18:42 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Waarom wil je dat weten als ik vragen mag?

Ik leer simpele liedjes op gehoor/gevoel, moeilijkere liedjes combinatie gehoor/gevoel en tabs, en als het echt echt echt niet anders met behulp van een notenbalk, maar dat gaat traag, omdat ik niet uit mijn hoofd weet waar alle noten zitten. Ik tel ze dan vanaf de sleutel ajbwib

ik snap alleen niet wat je bedoelt met motorisch en visueel geheugen. Is visueel bijvoorbeeld dat je naar een concert gaat en je onthoud waar je de gitarist zijn vingers zag zitten? Of van je gitaarleraar. Dan onthoud ik onthoud ik het ook motorisch wel.

ik hoop dat je hier wat aan hebt  Ook al kan ik me het niet voorstellen

Dit bericht is gewijzigd op 28-01 18:42.

############################################################################### 
tokkelaar Geplaatst op 28-01-2011, 19:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er zijn muzikanten die heel veel stukken uit hun hoofd kunnen spelen. helaas kan ik dat niet. Wat is de sleutel om dit wel te kunnen. Daar zoek ik eigenlijk naar.
Met akoestisch geheugen bedoel ik dat je een melodie kunt fluiten of na kan zingen van iets dat je vaak gehoord hebt .Met motorisch geheugen bedoel ik, dat je iets vanzelf kan spelen als je het heel veel gespeeld hebt, het gaat dan automatischh en met visueel geheugen bedoel ik dat als  je ogen sluit zie je ahw het muziekstuk in beeld dat je wilt gaan spelen.
Kortom wat is de formule om veel te spelen zonder bladmuziek.  

basr Geplaatst op 28-01-2011, 23:39 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik denk dat als je meer wilt kunnen onthouden je gewoon veel moet oefenen en regelmatig herhalen

Dit bericht is gewijzigd op 29-01 17:22.

############################################################################### 
Lespaulclassic Geplaatst op 29-01-2011, 06:46 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

het motorisch geheugen waar jij het over hebt is iets wat vooral gebasseerd is op instrument kennis en ervaring, dus dat zal per persoon verschillen.

ikzelf eigenlijk bijna alleen maar op gehoor, gevoel, motorisch geheugen, akoustisch geheugen, en visueel geheugen.

heel sporadisch gebruik ik tabs, maar dat is vooral bij muziek stijlen waar ik niet zo bekend mee ben. dan is het vaak gemakkelijk om de muziek een keer te spelen zodat je beter gaat beseffen hoe het in elkaar zit.

Dit bericht is gewijzigd op 29-01 06:48.

Brown Sugar!