Meestermarc Geplaatst op 16-11-2010, 20:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mijn naam is Marc en ik studeer aan de pabo. In plaats van de oude vertrouwde blokfluit is besloten om ons gitaar te laten spelen (grote verbetering!) maar zit ik nu met het volgende probleem:
Ik wil nu een acoustische gitaar aanschaffen maar heb geen idee waar ik op moet letten. Moet ik een spaanse gitaar met nylon snaren kopen of een western-gitaar met stalen snaren? Of is er nog een derde optie die ik over het hoofd zie? Wat zouden jullie een beginner aanraden? Wat zijn de voor en nadelen van deze modellen voor beginners? Veel vragen, ik weet het, maar ik zou jullie input erg waarderen!

meld dit bericht aan een moderator

Lespaulclassic Geplaatst op 16-11-2010, 23:23 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

denk dat ik voor steelstring zou gaan, klinkt mooier met begeleiding.

spaans is ook schitterend maar de klank is iets doffer en lijkt daardoor minder volume te hebben. wat dus met het begeleiden van een klas van om en nabij de 25 koters een probleem kan worden.

+ is het gemakkelijker als er snaren vervangen moeten worden, wat makkelijk kan zijn als net op het moment dat jij even wil spelen met die kinderen er een snaar knapt dat je 'm ff snel kan vervangen en het niet 6 jaar duurt voordat ie fatsoenlijk in stemming blijft.

mijn advies. ga voor steelstring.

en ga eens kijken naar eastman gitaren. zijn serieus goede gitaren voor het geld.

ik was zelf ook aan het kijken naar een extra acc. gitaar en zat eigenlijk in een compleet ander segment te kijken wat ongeveer 8 keer hoger was dan dat van de eastman ( weet niet precies meer welk type het was ) maar daar sprong eastman er dus echt uit. lijken wat klank betreft wel een beetje op taylor. en de handeling is erg lekker. +krijg je er een gratis koffer bij. wat erg bijzonder is voor een gitaar van nog geen 400 euro.

Dit bericht is gewijzigd op 16-11 23:25.

Brown Sugar! 
hildetje Geplaatst op 21-12-2010, 22:32 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Het ligt een beetje aan wat je wil gaan spelen..
Klassiek/spaans is toch een beetje meer voor de klassieke stukken (bach etc.)
Western kun je beter toepassen bij led zeppelin/kampvuurmuziek (weet even niet hoe je het beter kan uitleggen, hoop dat je het snapt )
Ik heb zelf nu een spaanse gitaar, maar ik ga mijn geld spenderen in een westerngitaar, omdat dit toch beter bij mijn muzieksmaak ligt.
Hoop dat je er wat aan hebt haha
Btw, kijk op marktplaats voor goedkopere gitaren.
Vaak zijn ze evengoed maar stukken goedkoper..

Lespaulclassic Geplaatst op 22-12-2010, 11:01 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

er wordt tegenwoordig ook heel veel spaanse gitaar gebruikt in popmuziek met solotjes enzo.

daar is het dus wel geschikt voor.

maar met begeleiding is steelstring gewoon altijd veel gemakkelijker

Brown Sugar! 
basr Geplaatst op 22-12-2010, 14:42 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een nylonsnarige gitaar is wel veel makkelijker om te bespelen. De snaren zijn veel zachter. De snaren van een western zijn scherper en ze zijn strakker gespannen, dus moeilijker in te drukken. Als je weinig eelt op je vingers hebt is het vervelend dat je zo snel last van je vingers krijgt. Het geluid is daarentegen veel voller en helderder/scherper met meer volume.

Ik heb zelf een richwood rd16 van 119 euro en ik vind het mijn best klinkende gitaar  , en ik ben begonnen op een nylonsnarige gitaar van de muziekschool.

Dit bericht is gewijzigd op 22-12 14:43.

############################################################################### 
Lespaulclassic Geplaatst op 22-12-2010, 15:33 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

de actie is meestal alleen zo hoog met slechte gitaren of slide gitaren.

en wat betreft de stalen snaren, das gewoon een kwestie van niet zeuren maar spelen, ben je met 3 weken doorheen.

Brown Sugar! 
basr Geplaatst op 22-12-2010, 23:18 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 22-12-2010, 15:33 Lespaulclassic schreef:
de actie is meestal alleen zo hoog met slechte gitaren of slide gitaren.

hoe bedoel je zo hoog?
mijn actie is op al mijn gitaren goed geweest.

############################################################################### 
Lespaulclassic Geplaatst op 22-12-2010, 23:56 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

bij veel goedkope western gitaren staat de actie zo belachelijk hoog dat er amper fatsoenlijk op te spelen is.

en dan wordt het natuurlijk lastig om je vingertoppen heel te houden

Brown Sugar!