kyoyeoon Geplaatst op 07-09-2010, 15:26 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hey hallo forum,

mijn naam is Kyo, en ik heb een klein vraagje/probleempje.
Ik ben een trotse bezitter van een Gibson SG standard, en deze heb ik uitgebreid door er een Angus Young signature humbucker in te zetten in de brug positie. nou heb ik dit een klein half jaartje geleden gemonteer, en het werkte allemaal perfect tot op vandaag....
als ik mijn gitaar aansluit op mijn versterker en vervolgens de brug pickup selecteer krijg ik geen geluid! nadat ik vervolgens twee kleine tikjes op de humbucker geef, geeft hij WEL geluid, en ook gewoon zonder enige storing! zou dit kunnen duiden op bijvoorbeeld een los contact, en daarmee dus een constuctiefout? Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Groeten,

Kyo

meld dit bericht aan een moderator

Gibson SG standard MET Angus Young signature 
Lespaulclassic Geplaatst op 07-09-2010, 15:44 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

lijkt me wel,

ff dr uit halen en kijken waar ie geen contact maakt, kan ook zijn dat dr een breukje in de bedrading zit maar dat lijkt me minder voor de handliggend.

Brown Sugar! 
kyoyeoon Geplaatst op 07-09-2010, 15:51 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

een breukje in de kabel lost zichzelf niet echt op als je er tegen aan tikt...tenminste zelden is mijn ervaring, eens even afwachten wat andere mensen te zeggen hebben, maar anders gaan we inderdaad het hele zaakje weer eens open draaien (ZUCHT...ik wil spelen :P)

Skater1593 Geplaatst op 07-09-2010, 15:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je wilt spelen, dan pak je toch gewoon een andere gitaar XD.

For Those About To Rock... ... We Salute You! || Metal up Your ass! 
Lespaulclassic Geplaatst op 07-09-2010, 16:13 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

breukje zou idd zoals ik al aangaf niet voor de hand liggend zijn.

Brown Sugar! 
kyoyeoon Geplaatst op 07-09-2010, 16:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

@skater, tja das wel een oplossing, alleen mijn andere elektrische staat nu in de remodulatie :p, en dan heb ik alleen nog een akoestische over, en das toch wel ff een verschil, van een SG naar een akoestisch model haha xD. maar ik ga vanavond eens even met de soldeerbout langs de schakelaar af en zo, eens kijken of alles nog op zijn plek zit, anders is het de waarschijnlijk, mijns inziens, de kabel aansluiting op de humbucker. I'll keep you posted,

Kyo.

Skater1593 Geplaatst op 07-09-2010, 16:34 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Misschien is het niet helemaal goed gesoldeerd, dus dat het is losgeschoten.
Maar eigenlijk is de enigste optie om het te weten te komen hem opendraaien.

For Those About To Rock... ... We Salute You! || Metal up Your ass! 
kyoyeoon Geplaatst op 07-09-2010, 20:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

@skater als er iets is losgeschoten doet het element 9 van de 10 keer niks meer, dat is hier niet het geval, ik heb even alles gechecked, en alles zit goed gesoldeerd, ik denk dat ik hier te maken heb met een lekkende potmeter, zou dat plausibel kunnen zijn? volgens mij lekt mijn volume potmeter....

Lespaulclassic Geplaatst op 07-09-2010, 23:37 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

dan zou het ook problemen moeten geven als je met bridge/neck combo speelt

kraakt je volume pot ook?

Brown Sugar! 
kyoyeoon Geplaatst op 08-09-2010, 11:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

de middle speel ik eigenlijk vrijwel niet, het is of nek of brug, maar goed ik heb wel af en toe sputtering in mijn volume, maar de potmeter kraakt niet, dus, maar ik ga hem vanavond even door meten, kijken of de weerstand en zo nog normaal is... keep you posted,

Kyo.

kyoyeoon Geplaatst op 08-09-2010, 16:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hey, ik heb zojuist even opnieuw gewaagd te spelen, en jawel ook op de middle positie heb ik af en toe GEEN geluid, en na een tikje op het element wel, dus ik denk dat het inderdaad de volume pot is van de brug positie die het een en ander, nou ja, hoe zeg je dat netjes, stagneert

ik kan alleen geen goede meting krijgen, maar ik denk dat dat komt omdat ik hem nog niet uit het circuit van de gitaar heb gehaald....

wat vinden jullie, klinkt dit plausibel?

Lespaulclassic Geplaatst op 08-09-2010, 17:45 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

klinkt logisch.

moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gek veel verstand heb van metingen etc

maar als je tussen bridge en neck inzit en het probleem doet zich nog voor dan lijkt het me logisch

als het een probleem in de  humbucker zou zijn, zou het geluid denk ik gedeeltelijk wegvallen ( dus die van de kapotte humbucker )

dat is dus niet het geval, dus lijkt een vollume pot me heel logisch

probeer maar eens een van je beide vollume pots dicht te draaien en dan op de bridge/neck combo te spelen, dan krijg je ook geen geluid.

plausibel verhaal dus:p

Brown Sugar! 
basr Geplaatst op 08-09-2010, 19:44 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 08-09-2010, 17:45 Lespaulclassic schreef:

probeer maar eens een van je beide vollume pots dicht te draaien en dan op de bridge/neck combo te spelen, dan krijg je ook geen geluid.

Bij mij komt er gewoon geluid uit als je 1 volume open hebt en 1 dicht dicht  

############################################################################### 
Siempie666 Geplaatst op 08-09-2010, 20:06 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 08-09-2010, 19:44 basr schreef:
[...]

Bij mij komt er gewoon geluid uit als je 1 volume open hebt en 1 dicht dicht  

Jep, maar jij hebt geen spacende bridge humbucker

kyoyeoon Geplaatst op 08-09-2010, 22:12 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hey beste mensen, bedankt voor jullie meedenken!

ik heb het een en ander uitgeprobeerd, en ik heb inderdaad geen geluid als ik op de middle positie de volume knop van mijn brug helemaal OPEN of helemaal DICHT heb staan, daar tussen in heb ik wel gewoon geluid, verder heb ik altijd geluid op de nek positie, dus, voor mij is er maar één conclusie mogelijk, de volume potmeter van de brug positie heeft "kuren".

ik ga eens kijken of ik hem kan vervangen, en of ik als, ik hem eruit heb, een fatsoenlijke meting kan krijgen op de R-waarde (weerstand), verder ga ik nog even voor een second opinion naar een gitaarbouwer bij mij in de buurt.

Kyo

kyoyeoon Geplaatst op 11-09-2010, 19:06 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hey peeps,

ik ben vandaag even bij mijn gitaar winkel langs geweest, en heb even het een en ander uitvoerig nagemeten, het blijkt dat het element kortsluiting maakt op de shielding van de draad.....dus de beste man waar ik mijn gitaar nu achter gelaten heb, gaat kijken of hij de eventuele breuk kan vinden en of hij het kan repareren, waar ik eigenlijk wel van uit ga.

hou jullie wel op de hoogte,

Kyo