|
Newbieguitar
|
Geplaatst op 07-09-2010, 11:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Heey,, ik ben Dana ik wil heel graag elektrische gitaar leren spelen
maar heb geen idee wat voor gitaar ik zou moeten kopen!! ik had wel een test gedaan en daar kwam een LesPaul uit,,' maar vroeg me af of die goed zijn voor een onervaren en beginner...
ook hoor ik vaak dat je naar een winkel moet gaan om uit te testen enzo0w maar hoe test je dat dan want ik kan geen tabs lezen >.<
Mijn muziekgenre wat ik wil spelen is Jrock en gewone Rock. Maar meer Jrock
Als je me kunt helpen ,, plz reageer?? thanks ^-^
ps zijn er ook boekjes die je kunt aanschaven?? en wat is handiger,, playing by ear of tabs ??? TY !! x
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
Just as the username says , |
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 07-09-2010, 15:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je kan gewoon snel een paar power akkoorden leren en een toonladder en die dan spelen.
Spelen op gehoor is heel moeilijk maar wel handig als je het kan. Maar om te beginnen zou ik toch tabs proberen te lezen en dat is helemaal niet moeilijk, als je daar uitleg over wil moet je het maar zeggen.
Voor de rest is het belangrijk om een gitaar te kopen waar jij je goed mee voelt. Dus als bijvoorbeeld iedereen je een Epiphone Les Paul aanraadt, maar jij voelt je toch beter met een Jackson Dinkey, dan moet je gewoon die Jackosn Dinkey nemen.
|
|
|
|
For Those About To Rock... ... We Salute You! || Metal up Your ass! |
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 07-09-2010, 15:49 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
kijk even of je iemand in je omgeving kent die redelijk gitaar speelt,
neem die even mee naar een winkel,
kijk of je een gitaar fijn vindt spelen kijk of ie fijn in de hand ligt sla ff een toon aan bijv. 3e snaar 5e fret en let er dan even op of ie niet snel dood valt. gitaar moet ook zonder versterker redelijk klinken. let even op fretbuzz ( vaak op de E, A of D snaar als je 'm los aanslaat dat ie tegen de fret aankletterd)
kijk even of alle elementjes goed werken en het schakelen ook zonder gekraak gaat, zelfde geldt voor input.
dat was 't in een notendop.
epiphone LPs zijn goede gitaren, kijk ook naar Tokai Love Rock series, zijn ongeveer even duur maar zijn naar mijn mening vaak beter dan de epi's
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
|
|
|
|
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 29-09-2010, 19:39 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik zou niet voor zo'n marshall gaan, want die klinken niet zo heel erg goed. Je betaalt veelste veel voor de naam en heel weinig voor het geluid.
Tabs lezen is niet zoals noten lezen, er staan getalletjes en die geven aan welke fret (vakje) je moet induwen op welke snaar (het lijntje waar op het getalletje staat).
Hier onder dus een voorbeeld:
E--------------------------- (Onderste snaar/ dunste snaa r/ hoogste snaar) B--------------------------- (etc.) G--------------------------- (etc.) D--------------------------- (etc.) A--------------4-------5--- (De op een na bovenste snaar/ op een na dikste snaar) E---2---2--------2-------- (Bovenste snaar op gitaar / dikste snaar / laagste snaar)
Dus je drukt de bovenste snaar in bij de 2e fret, je slaat het dus 2x aan, vervolgens speel je een snaar lager op de 4e fret, dan weer terug naar de 2e fret van de bovenste snaar etc.
Staat er nou bijvoorbeeld
E--------- B--------- G--------- D---2---- A---2---- E---0-----
Dan sla je dus de bovenste 3 snaren aan en die houd je ingedrukt op de 2e fret, behalve de bovenste snaar, die mag je aanslaan zonder iets in te drukken.
Over het testen licht het eraan in wat voor winkel. In winkels zoals de feedback, daar moet je gewoon zelf een gitaar pakken, test hok zoeken, inpluggen en spelen.
Winkels zoals Peter Verspuy, gaat er even iemand mee naar een testruimte, die sluit het voor je aan en als je er geen verstand van hebt, stellen ze de versterker nog even en spelen desnoods nog een stukje zodat je kan luisteren.
En de kleinere zaken, daar wordt je gewoon ingeplugd op een versterker in de winkel zodat je kan luisteren en daar blijven ze er meestal heel de tijd bij om je te helpen en vragen te beantwoorden.
Maar let op dat je steeds dezelfde versterker gebruikt. Want als je dus eerst op zo'n Marshall dingetje te spelen en vervolgens op een Mesa Boogie, dan wil je de gitaar die je op de Mesa Boogie heb beluistert. XD.
Dus let daar ook een beetje op en probeer dezelfde instellingen te gebruiken, des te beter hoor je het verschil tussen de gitaren.
Dit bericht is gewijzigd op 29-09 19:42.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 02-10-2010, 13:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
sorry ik word er een beetje moe van dat er hier vragen worden gesteld die op dit forum al meer dan 30 keer beantwoord zijn.
met een klein beetje moeite zou ze die topics door kunnen lezen om op die manier haar vragen te beantwoorden.
en als mensen dan met zo'n irritante manier van schrijven aankomen word ik helemaal chagrijnig.
hoevaak is er al wel niet een topic geweest over de 3 beste beginners versterkertjes
hoevaak is er al wel niet gebleken dat je zelf je openhaard nog geen les paul special II aan wil doen
en als mensen dan ook nog niet de moeite nemen om een vraag op een normale manier te stellen...
maargoed nu val ik in herhaling denk ik.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
Newbieguitar
|
Geplaatst op 04-10-2010, 11:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Neejjj k snap het wel,, ik zit gwn nooit op een forum hehe
het budget is 200-300 euro??
Bedankt voor het uitleggen van de frets,, ik zou eraan gaan werken en uitprinten zodat hun in de winkel me nog verder kunnen helpen.
qua winkel wou ik eerst naar feedback gaan, maar ik speel linkshandig.
maar ik denk dat als je naar een muziekscho0l gaat wat volgend jaar gebeurt de docent ook wel even kan kijken welke gitaar het beste bij je past en waar je wat gaat kopen... tot nu toe denk ik aan rockpalace. Maar het is wel kewl dat ze je laten testen tenzij ze er zelf bijstaan.
maar even terug, ik ga ook wel andere blogs op dit forum lezen om te kijken wat mensen zeggen zodat ik niet WEER hetzelfde schrijf.......
Maar iedereen heel erg bedankt voor de tips ,, het heeft me veel geholpen (: Kan ni wachten !!~
- Dana
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tonestack
|
Geplaatst op 09-10-2010, 11:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
hoi,
tipje mijnerzijds, leer rechtshndig te spelen..zoveel voordelen, ga maar na, je skills en kracht zitten in je linker hand...
wij rechtse gitaristen hebben het gewoon verkeerd aan geleerd...
ga naar een leraar en leer rechtshandig spelen , dan heb je gitaren in overvloed...
het werkt echt... en elke gitaar om te beginnen is prima, als beginner merk je het verschil niet tussen een gitaar van 200 of 1600 euro, na verloop van tijd zul je het dan echt wel gaan merken.
gr tonestack
|
|
|
|
www.tonestack.nl - Custom Hardwired Pedalen |
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 09-10-2010, 11:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Daar ben ik het niet mee eens!
Als ze lefty wilt spelen, moet ze dat vooral doen. Het heeft wel nadelen, maar als ze het zelf fijner vindt, gewoon doen.
En als beginner merk je ook al het verschil tussen gitaren hoor. Ik merkte echt duidelijk verschil tussen zo'n squier en de Ibanez die ik heb gekocht. Verder merk je het ook wel of hij jouw licht of niet. Je voelt het al meteen aan de hals en dat merk je echt wel ook al ben je een beginner. En ze moet toch ook kijken welke hals zij lekker vindt. Ik vindt lekker dikke halzen fijn om mee te spelen, maar misschien houd zij wel dan van hele dunne. Dus als ze dan gewoon een gitaar koopt met een dikke hals, vindt ze het toch minder fijn om op te spelen, en dat had dus voorkomen kunnen worden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Tonestack
|
Geplaatst op 09-10-2010, 17:24 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hee hallo allemaal,
het was ook maar een tip, uiteraard moet iedereen doen wat ie zelf wil.. Kijk naar JH een gewoon een maar wel eigenwijs.. Rechthandige gitaar maar contra besnaard...
Ik speel nu ruim 20 jaar en in het begin had ik allerlei goedkopere gitaren gewoon wat ik leuk vond of lekker vond spelen, nadeel was altijd - goekope elementen - goedkope switches - goedkope hardware de halsen waren dan wel (na 10 gitaren hebben geprobeerd de gene die ik het lekkerste vond spelen)
Nu speel ik voornamelijk op mijn Gibson GoldTop Traditional maar heb tevens nog een squire tele en een ibanez erbij, en dat terwijl mijn gibson een 50's neck profile heeft. Dat is een wereld van verschil met de andere 2.
Ik heb een 49ér van deusenberg gehad...super gitaar, maar wilde perse gibson.. om de kleur uitstraling etc...maar eelijk gezegd speelde de deusenberger veeel lekkerder..
Het is dus net wat je wilt zoekt maar vooral wat je portomonee toelaat..
Kijk rond speel voel en probeer...je kan zoveel prijstechnisch goede gitaren vinden en ja ook op internet, maar voelen en spelen en beleven is het beste...
En al speelt hij helemaal top, over je eigen thuis setup klinkt ie mischien helemaal "ruk" ...
snaren dito... alles heeft met elkaar te maken zelfs je effecten en je gitaar maken een wereld van verschil...
En wat betreft het links handig of rechts handig spelen dat is een keuze, maar waarom wordt je gedwongen om links of rechts handig te spelen? het is wat iemand je meteen leert zodra je ook maar denkt aan gitaar spelen..
ben je rechts ok...dan speel je rechts...
drummers dito...er is een techniek uit gedacht..gekruiste stokken...zo onlogisch.. en dat is dus heel duidelijk te merken aan cesar van de golden earing..
terwijl het heel onlogisch is om je high hat te gebruiken terwijl die helemaal aan de andere kant van je hand staat..
het is wat algemeen standaard is..maar waarom???
|
|
|
|
www.tonestack.nl - Custom Hardwired Pedalen |
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 09-10-2010, 17:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
ik ben geen lefty dus ik kan er misschien ook niet zo goed over oordelen, maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit wat Tonestack zegt.
je kan het ook als Albert King doen. die speelde volgens mij gewoon alles op de kop.
het is gewoon dom toeval dat de gitaar zo is ontworpen, als ie op de kop was ontworpen hadden we daar ook wel op leren spelen, het is maar wat als de norm gezien wordt. en die is in dit geval dus flexibel mits jij die norm niet al voor jezelf gesteld heb. ik speel jaren rechtshandig en zou het niet meer omgekeerd kunnen leren als ik dat zou willen omdat het er gewoon te hard ingebeiteld zit.
maar als je dus nog blanco bent zou dat best moeten kunnen denk ik hoor.
wat kwaliteit van gitaren betreft ben ik het tot op zekere hoogte wel eens met Tonestack. het heeft geen zin om iemand die net begint een supergoede gitaar in de handen te duwen. maar het andere uiterste is ook niet wenselijk natuurlijk.
ik denk alleen wel dat mensen zelf al wel heel vroeg kunnen selecteren.
ik ben bijv. verslaafd aan het 60's profile van gibson. en kan absoluut niet uit de voeten met een 58' neck. 59' zou nog wel gaan maar 58' is echt te voor mij.
en dat is altijd al zo geweest. ook met maple necken kan ik niet wat
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
Jerak
|
Geplaatst op 10-10-2010, 21:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je kan inderdaad best een rechtshandige gitaar kopen. Ik ben zelf ook links en heb ook een normale gitaar. Het enige probleem is dat ik wel wat moeite heb met het aanslaan van de snaren... De akkoorden pakken daarentegen, gaat naar mijn idee juist beter dan bij rechtshandigen. Je moet dus zelf maar even kijken wat je het fijnst vindt.
Ik denk trouwens dat je bij Peter Verspuy ook het advies krijgt om een rechtshandige gitaar te kopen, dat deden ze bij mij ook.
Succes!
Gr Jeroen
|
|
|
|
I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. |
|
|
Newbieguitar
|
Geplaatst op 12-10-2010, 10:27 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hey allemaal,
ik ga niet rechtshandig leren spelen, links is makkelijker voor mij, rechts gaat gwn niet...
mijn vader had een acoustische gitaar voor me omgezet naar links, en zijn eigen gitaar was rechts. dus ik uitproberen op welke gitaar ik het best kon spelen en welke mij het beste in de handen lag, bleek dus de linkshandige gitaar te zijn.
ik ben ook bij verschillende online winkels afgegaan en heb het een en andere gemailt.
ik heb gisteren naar oostendorp gemailt en dit is wat ikk terugkreeg:
" Beste Dana,
Wij hebben diverse linkshandige electrische gitaren in ons assortiment. Zo hebben merken als Squier linkshandige stratocaster modellen, Yamaha beschikt over linkshandige Pacifica's en Tanglewood heeft linkshandige Les Paul modellen. Helaas staan deze modellen nog niet op onze website, dit zullen we binnenkort corrigeren.
Ik heb geprobeerd om vandaag telefonisch contact met u te krijgen, maar dat is nog niet gelukt. Ik kan u dan wellicht beter verder helpen (prijzen, voorraad, levertijd) omdat ik dan een beeld kan krijgen van het soort gitaar dat u zoekt. "
Aardig leek me, oostendorp is oko niet zo ver weg,, maar het ging mij om de linkshandige gitaren. nou heb ik geen idee welke mij het beste zal liggen, en zoals tonenstack ook zei,, ik moet gewoon even rondkijken en wat gitaren bespelen en kijken welke het beste bij mij past.
ik hoop gewoon om een winkel waarbij ze je gewoon laten spelen en eventueel helpen zonder dat iemand zo op je nek loopt te hijgen of je wat koopt, want daar kan ik echt helemaal niet tegen, helemaal niet omdat ik een beginner ben n__n"
peter vespuy heeft ook nog mijn aandacht, omdat ie veel linkshandige gitaren heeft, maar ik ga hun nog mailen.
Maar ik snap dn niet waarom ze toch het advies geven bij verspuy om rechts te gaan spelen??
-x
Dit bericht is gewijzigd op 12-10 11:51.
|
|
|
|
|
|
Skater1593
|
Geplaatst op 12-10-2010, 14:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Misschien een beetje een maffe verkoper bij Verspuy. Dat zijn ook gewoon mensen met hun meningen praten vanuit zichzelf, niet vanuit de zaak.
2 Medewerkers kunnen zelfs tegenstrijdig advies geven, omdat ze zeggen wat zei denken. Ze hebben ook niet overal verstand van. XD.
Maar nog suc6. en die in oostendorp ziet er wel goed uit.
|
|
|
|
|