Bigore Geplaatst op 16-08-2010, 11:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dag mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik zou liegen als ik niet specifiek voor dit probleem op zoek ben gegaan naar een gitaarforum om me vervolgens hier aan te melden zodat ik mijn vraag kan stellen. Overigens heb ik al wel een aantal interessante topics voorbij zien komen.

Maar ik ben nog niet zo heel lang bezig met gitaarspelen en loop toch tegen een probleempie aan.

Mijn hoge E snaar (de onderste snaar) klinkt overal bovenuit. Ik heb een stemmingskastje wat aangeeft dat het goed is afgestemd en als ik de snaar los aansla klinkt het normaal.

Mijn vermoeden is dat, óf ik kan gewoonweg niet gitaarspelen, óf ik sla de snaar niet goed aan, óf mijn gitaar is gewoonweg crap,  of iemand hier kan mij de gouden tip geven.

Hieronder een filmpje zodat jullie zelf kunnen horen wat het probleem is, want ik vind het niet om aan te horen.

http://www.youtube.com/watch?v=eznpbNfWTuM

Ik speel overigens met de hand, niet met plectrum.

Dit bericht is gewijzigd op 16-08 17:33.

meld dit bericht aan een moderator

basr Geplaatst op 16-08-2010, 18:36 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik hoor wat je bedoelt, maar volgens mij hoort het wel bij het nummer dat de hoge snaren opvallen. Heb je er bij andere nummers ook last van?

Misschien moet je wat meer proberen alle snaren op de zelfde manier (allemaal even hard) aan te slaan. Ik kan je handen niet zien in het filmpje, maar veel beginners slaan de snaren op een beetje vage manier aan. Misschien raak je alleen de hoogste snaren met je nagels? (hoewel me dat erg moeilijk lijkt)

############################################################################### 
Music4ever Geplaatst op 16-08-2010, 19:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik weet bijna zeker wat het probleem is van je hoge E snaar.
Zo te horen gebruik je een capo en als je die niet juist afstelt kan dit probleem namelijk voorkomen, dat heb ik zelf ook wel eens gehad.
Probeer je capo wat steviger om je hals te zetten en dan moet het weg zijn denk ik.

Raad je ten zeerste aan wel met een plectrum te leren spelen trouwens.
Ik deed het voorheen ook niet maar het went hartstikke snel en alles klinkt veel helderder wat je speelt en bovendien wordt je slag ook beter, want nu klinkt het een tikje houterig en dat heeft vooral te maken doordat je niet met plectrum speelt.

Bigore Geplaatst op 19-08-2010, 01:08 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dank voor de reacties,

Ik gebruik inderdaad een capo, maar deze kan ik niet strakker afstellen, het werkt met een veer. Ik ga denk ik eens even terug naar de muziekwinkel.

Overigens speel ik ook wel regelmatig met een plectrum, maar met de hand kan ik wat zachter spelen wat ik wel prettig vind. Met een plectrum klinkt het meteen zo hard.

basr Geplaatst op 19-08-2010, 13:05 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 19-08-2010, 01:08 Bigore schreef:

Ik gebruik inderdaad een capo, maar deze kan ik niet strakker afstellen, het werkt met een veer.

De capo hoeft niet strakker, maar misschien staat hij een beetje scheef op de hals, zodat hij de hoogste snaar volledig indrukt, maar de andere als het ware dempt.

############################################################################### 
tomy Geplaatst op 09-09-2010, 18:51 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

het kan ook gewoon zijn, aangezien je nog niet zolang gitaar speelt, dat je gewoon de snaar te luidt speelt. En bij wonderwall klinkt de e-snaar gewoon te vaak, wat je zou kunnen doen in dat geval is gwoon bij elk akkoordwisseling, de hoge e-snaar maar 1 keer spelen, dan valt deze automatisch minder hard op

If you want to change the world, you need to start with the music