|
rienie
|
Geplaatst op 01-08-2010, 23:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hallo iedereen, Ik heb een vraagje. Ik speel nu al een tijd gitaar. Alleen nu wil ik toonladders gaan leren. Maar ik snap er de balle niet van. Ik weet wel alle noten op de gitaar enzovoort. Ik alleen ik snap niet hoe je ze op de gitaar speelt op elke site staat er 2 2 1 2 2 2 1 ik geloof dat dat een majeur toonladder is. Maar wat moet ik daarmee op de gitaar doen. Ik snap te theorie en de rest van toonladders niet. Kan iemand mij dat uitleggen? Of iets anders dat ik het ga snappen.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
Elphuaa
|
Geplaatst op 03-08-2010, 20:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ja, maar je gaat dan wel in een andere toonsoort spelen. In een normale stemming speel je de grondtonen van een A majeur en mineur toonladder op de 5e fret (van de 1e box of vorm of patroon of hoe je het ook noemt). De grondtonen van een E speel je op 12. Je kan de vormen dus wel over de hele neck spelen, maar dan verander je wel in toonsoort (tenzij je een andere vorm pakt). Als je nu vind dat de essentie verloren is gegaan, dan moet je dat even vertellen, want ik vind het moeilijk uit te leggen.
|
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 08-08-2010, 12:09 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Toonladder van G:
----------------------------------------------------2--3------------------------------- --------------------------------------------3--5--------------------------------------- --------------------------------2--4--5------------------------------------------------ --------------------2--4--5------------------------------------------------------------ ---------2--3--5----------------------------------------------------------------------- --3--5----------------------------------------------------------------------------------
Toonladder van A is exact hetzelfde, alleen dan alles 2 fretten omhoog...
Alternatieve speelmethode:
---------------------------------------------------------3-------------------------------- ------------------------------------------------5--7-------------------------------------- ------------------------------------4--5--7---------------------------------------------- -------------------------4--5--7--------------------------------------------------------- -------------3--5--7--------------------------------------------------------------------- --3--5--7--------------------------------------------------------------------------------
Of deze:
---------------------------------------------------------------------12--14--15----- ----------------------------------------------------12--13--15---------------------- ------------------------------------11--12--14--------------------------------------- -------------------------12--14------------------------------------------------------- --------12--14--15------------------------------------------------------------------- --15------------------------------------------------------------------------------------
Kun je voor elk "groot" akkoord doen, als je maar op de juiste grondtoon begint...
|
|
|
|
For those about to rock.... We salute you! |
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 12-08-2010, 17:01 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ehm... OEFENEN!
Maar normaal pak je bij voorbeeld bij die laatste toonladder de pink op fret 15, ringvinger op fret 14, middelvinger op fret 13 en wijsvinger op 12.
Bij de eerste begin je met je middelvinger op 3, en pak je dus ook wijsvinger 2e fret, middelvinger 3e fret, ringvinger 4e fret en pink 5e fret.
Bij de tweede begin je hetzelfde alleen slide je halverwege omhoog.
Als je de coördinatie door hebt, zul je merken dat je snelheid straks niet zit in de linkerhand, zoals je als eerste zou denken, maar in je rechterhand met plectrum. Gewoon heeeeel veel doen en dan wordt het steeds beter!
Dit bericht is gewijzigd op 12-08 17:02.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 19-08-2010, 13:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ff de basis over toonladders / theorie:
--------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------- 0--1---2----3---4----5---6----7---8---9----10--11---12--- E F F# G G# A A# B C C# D D# E E F Gb G Ab A Bb B C Db D Eb E
Er zit tussen elke noot een halve, behalve tussen de E en de F , en de B en de C (ezelsbruggetje: Eet Friet met BeCel)
Elke fret omhoog wordt alles een halve toon hoger. Dus als ik de toonladder van G 2 fretten (dus 2x een halve toon) verhoog verhoog wordt het de toonladder van A. Dus dan doe je precies hetzelfde, maar dan vanaf de 5e fret ipv de 3e...
Hier zie je dus ook de achterliggende gedachte van het stemmen van je gitaar: de 5e fret van de E snaar is een A, dus die twee moeten hetzelfde klinken (eigenlijk best logisch toch?! )
Weet niet of dit is wat je bedoelde???
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vinkske
|
Geplaatst op 19-08-2010, 16:50 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
een terts is 3 hele noten een kwint is 5 hele noten, een octaaf is 8 hele noten...
Een akkoord is dan ook samengesteld uit de 1-3-5-8 van de toonladder, kijk maar terug bij die toonladder van G:
--------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------- ----------------------2---4---5------------------------------ ---------2---3---5------------------------------------------- --3--5--------------------------------------------------------
De 1e noot is de G, de 3e noot is de B, de 5e noot is een D, en de 8e is altijd weer de grondtoon dus hier de G. Een G akkoord is dan ook altijd G - B - D - G
kijk maar:
--3----G-------------------- --0----B-------------------- --0----G-------------------- --0----D-------------------- --2----B-------------------- --3----G--------------------
ofwel deze: --3----G-------------------- --3----D-------------------- --4----B-------------------- --5----G-------------------- --5----D-------------------- --3----G--------------------
ofwel deze: --10----D-------------------- --12----B-------------------- --12----G-------------------- --12----D-------------------- --10----G-------------------- --------------------------------
En zo kun je ze overal zelf uittellen... Of je ze nu met 3 snaren pakt of met 6, een akkoord blijft een akkoord! Dus dit kan bijvoorbeeld ook als G gebruikt worden: --15----G-------------------- --15----D-------------------- --12----B-------------------- -------------------------------- (eventueel hier een 0 of een 12 als grondtoon) -------------------------------- --------------------------------
Etc etc etc...
|
|
|
|
|
|
|
|
Darkstoned
|
Geplaatst op 19-08-2010, 19:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Volgens mij snap je het Skater lol
erg leerzaam vinkske 1 opmerking:
je schrijft over de 5e fret die een A is, dat het logisch is dat ZE allebei hetzelfde zijn.. Volgens mij ben je vergeten te refereren naar de 2e open snaar.
Daarbij nog een keer:
Erg leerzaam, ik wist het al wel.. maar ik ben het nog niet eigen.. Zo even snel een uitleg typen is nog niet voor mij weggelegd. Je legt het goed uit, thanx daarvoor
gr
DS
|
|
|
|
hangt hier wat rond... |
|
|
|
|