|
Allard
|
Geplaatst op 08-06-2010, 19:55 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi gitaarvrienden,
Ik heb het plan om een steelstring gitaar aan te schaffen. Daar wil ik eerst ook wel een tijdje op gaan spelen, maar ik heb ook het plan om die 6-snarige gitaar om te bouwen tot een 12-snarige gitaar. Dit met nieuwe een nieuw stemmechaniek en een nieuwe kam. Dit is allemaal erg leuk, maar is het überhaupt wel mogelijk? Komt er te veel werk bij kijken, of is dan de spanning op de hals te groot?
M.v.g. Allard
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Siempie666
|
Geplaatst op 11-06-2010, 12:21 |
Reageer
|
global moderator+
Verstuur privé bericht
|
Op 10-06-2010, 23:09 Allard schreef:
Ja, daar is wel ruimte voor, maar het is ook niet de bedoeling om er een nylon set op te zetten, al hoe wel het dan misschien wel weer goed is qua spanning... Dan kun je gewoon losse snaren kopen om de set compleet te maken.
|
Een 12-snarige gitaar is niet zomaar een gitaar met extra snaren. Een aantal snaren zijn ook harmonisch gestemd. Ik weet niet of daar geschikte nylonsnaren voor zijn. En dan moet je je afvragen of je een 12-snarige nylon wilt. Zal vast heel leuk zijn, maar denk dat staal bij 12 snaren veel mooier is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luthiers
|
Geplaatst op 18-12-2010, 14:56 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Het zou wel mogelijk moeten zijn om dit uit te voeren alleen het zal een hele opgave worden.
De hals van de gitaar is afgesteld op de spanning van 6 nylon snaren, net als dat je geen stale snaren op een spaanse gitaar kan zetten, maakt het dubbele aantal nylon snaren ook een te grote spanning voor de gitaar. Het bovenblad van de gitaar moet hierop gebouwd zijn.
De hals van de gitaar zou deze spanning wel goed kunnen hebben door deze goed af te stellen.
Je moet je ook voorstellen dat een 12-snarige gitaar een grotere kop heeft dan een 6-snarige gitaar omdat er genoeg ruimte moet zijn voor 6 stemmechanieken een beide zijden van de kop.
De breedte van de hals van een 12-snarige gitaar is ook groter dan van een 6-snarige.
Als je echt door wilt gaan met deze uitvoering, zul je een hele nieuwe hals moeten maken en het bovenblad moeten aanpassen. Hier zal erg veel tijd en geld in gaan zitten en de kwaliteit van de gitaar zal aanzienlijk anders worden.
Met vriendelijke groeten,
Thijs Teerlink Luthiers gitaren Vughterstraat 133 5211 GB 's-Hertogenbosch
Zie ook: http://www.luthiers-gitaren.nl
Dit bericht is gewijzigd op 18-12 15:02.
|
|
|
|
Luthiers Gitaren |
|