|
Willempie
|
Geplaatst op 20-05-2007, 10:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Vaak zie ik een Gitaar aangeboden worden met een Actief EMG Element erin de 81 de 85 de 60 of de 89, en vertellen dat de gitaar een subliem geluid hebben met de passive pickups. en dat het goed combineert FOUT!!!!!!!!!
Wat veel mensen niet weten is dat Emg actieve elementen een ander frequentie hebben Passive elementen gebruiken 250K freq en Emg 25k freq als je een emg 81 aan een passive bedrading legt 250k dus zal je een enorm schell niet klinkend geluid krijgen als je dan hard aanslaat op clean met een Emg 81 krijg je al distorsion een Emg 85 oftewel (blues humbucker) zal zo schell en onzuiver klinken dat het op een chinees merkloze gitaar lijkt
ook als je van passive naar active schakelt zal je een flinke dreun over je versterker horen, dus als je Emg's wil, koop dat altijd de hele bedrading van Emg erbij (potmeters bedrading 6,3 inputs alles) anders zal je nooit het (in mijn ogen sublieme) Emg geluid krijgen
Gr Willem
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 31-05-2007, 21:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Je stelling is bijna goed. Je bedoelt waarschijnlijk impedantie 250 k, en niet frequentie van 250k, want frequenties worden in Hertz gemeten en weergegeven.
Voor het overige is het inderdaad zo dat passieve elementen een relatieve hoog ohmige afsluiting hebben 250 k of 500 k potmeters (dat zijn de volume regelaars op de gitaar) is daarbij " normaal ".
Actieve elementen hebben een operationele voorversterker (IC-tje) met een " laag ohmige" uitgangssignaal van 10 tot 25 kohm belasting. Sommige typen hebben slechts plm. 1 kohm uitgangs impedantie. Dus als je dan een 250 k potmeter of hoger gebruikt, dan gaat het een ietsie pietsie mis. Men spreekt (in technische termen) dan over mis aanpassing.
Eigenlijk is het de vraag: Waarom gebruikt men normaal 250 k / 500 k potmeters op de gitaar?
Antwoord: Omdat de meeste gitaarversterkers van oudsher een " hoogohmige input impedantie" bezitten.
Sluit men nu op zo'n gitaar versterker aan op een gitaar met een laagohmige uitgestuurde actieve elementen, die ook nog eens " verkeerde kohm potmeters " hebben, dan gaat het vaak fout.
Gevolg, zoals jij terecht omschrijft: slechte (hoge) tonen enz, De oplossing is: Gebruik te maken van een "impedantie omzetter". Die zorgt er dan voor dat het actieve element signaal weer op het nivo wordt gebracht voor de verdere versterking. Beter is nog een laagohmige ingang / inpendantie omzetter in de versterker, zodat het actieve element signaal die laagohmig wordt uitgestuurd vanaf de gitaar dan zonder verliezen in de gitaar versterker verder kan worden verwerkt.
Het voordeel van laagohmige signalen ten opzichte van hoogohmige signaal lijnen zijn o.a.: =Minder storingsinvloeden van buitenaf, =geen signaal verlies via de (vanzelfsprekend) goede gitaar verbindings kabel, =een juiste aansluiting in ohms op seriele effect apparaten, =een goede weergave van het frequentie spectrum, =een goede signaal & ruisverhouding, enz.
Overigens heel goed dat je bent begonnen met het schrijven over dit elementen fenomeen, het is vaak een sterk onderbelicht onderwerp.
Tot later,
Jaap. Eastwood Amplification.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wvw
|
Geplaatst op 04-12-2007, 21:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Jullie zijn er echt prof mee bezig zeg ,ik ben niet zoo technisch dus voor mij is het @#/??. Kan er een eind in mee maar als ik dan al andere elementen zou willen geef ik wel ff een brul. In de gitarist stond ook al een stukkie over solderen ed. maar ik zie me nog niet zo snel die hele bende uit elkaar halen,snap dr geen zak van ,elemente in fase uit fase ??????prrrrt Ik ben meer van Plug & Play en het moet dan maar goed wezen,maar misschien later nog es als ik weer wat verder ben want het houdt nooooit op heb ik wel eens het idee.
|
|
|
|
The South Will ROCK a.GAIN !! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
amuzes
|
Geplaatst op 02-03-2010, 11:07 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hee,
Ik speel op een ESP met actieve elementen (EMG 81/85 set) en ben er zeer over te spreken. Heb net een nieuwe versterker en cabinet (Marshall Vintage Modern 2266 + MC 425B) en vind het geluid erg vet, vooral in high-gain mode. Nu heeft deze amp maar 1 input voor instrumenten. Als ik onderstaand verhaal lees, krijg ik het idee dat ik iets niet helemaal goed doe. Moet er bij mij een impedantie omzetter tussen komen, zodat het signaal geschikt gemaakt wordt voor de versterker? Zo ja, wat doet dat met mijn geluid? Ben namelijk erg te spreken over de dikke, romige sound die mijn combinatie maakt en wil geen harmonische klanken e.d. verliezen. Ben wel een geluidsliefhebber, maar sla de technische kant liever over...
|
|
|
|
Vintage Modern + ESP |
|