Thea Geplaatst op 08-03-2010, 09:41 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op dit moment doe ik van alles een beetje: akkoorden (zoals in het lesboek Slaggitaar van Michiel Merkies), notenschrift en tabs. Is dat verstandig? Of kun je beter voor 1 manier kiezen?

Ik lees dat de meeste mensen tabs makkelijker kunnen lezen dan notenschrift. Dat gaat voor mij niet op, want ik was door het bespelen van andere instrumenten al gewend aan noten. Maar tabs leren lijkt me toch ook wel handig, omdat liedjes op internet vaak zo zijn beschreven.

Mijn vraag is dus...allerlei manieren door elkaar studeren (zoals ik op dit moment doe), is dat wel een goede manier om te studeren?

meld dit bericht aan een moderator

Putmonk Geplaatst op 08-03-2010, 11:52 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo Thea,

het maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit hoe je het doet, als je maar doet wat je zelf prettig vind. Aan beide kanten heb je voor en nadelen. Tablatuur is erg makkelijk te lezen, maar je vind hier geen ritme e.d. Noten lezen is voor onervaren muzikanten een tijdrovend klusje.

Zelf gebruik ik vaak tablatuur met een notenbalk erboven, zodat je alles in een opslag hebt.

het komt er dus op neer dat je geen goede of foute manier hebt, alleen maar jouw manier!

Grumbkow Geplaatst op 10-04-2010, 16:47 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Alle manieren kunnen handig zijn.
Zodra je alleen de akkoorden van een lied wilt spelen is het natuurlijk veel makkelijker om akkoordschema te zoeken waarbij het akkoord gewoon boven de tekst is geplaatst.

Wil je echter intro riedeltjes enzo gaan spelen kan je weer beter naar een tab kijken omdat die juist weer losse noten aangeven (en daarnaast ook akkoorden)

Zorg dat je sowieso de manieren beide beheerst en kies gewoon je eigen voorkeur maar het is gewoon handig om het in ieder geval wel allemaal redelijk te snappen.