Eastwood Geplaatst op 07-02-2010, 12:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi Allemaal,

Ik kon een Traynor The Custom Valve gitaar combo YCV80 overnemen.
Uitvoering met 2x12" Celestion 70-80 speakers.
De verkoper had er allemaal nieuwe buizen in gedaan merk J&J (Tesla)
en omdat de combo weinig moest kosten en geheel in nieuw staat is
zonder enige modificatie, heb ik dan ook maar gedaan.

Nu zegt het merk Traynor misschien niet iedereen iets
maar het is een sinds 1963 bestaande buizen gitaar versterker bouwer
die in Canada is begonnen met hand gemaakte versterkers
en in Canada - USA redelijk bekend is geworden.
In de tachtiger en negentiger jaren was er zelf een importeur in Nederland.
Helaas is dat anno 2010 niet meer het geval, maar soms kom je
dus ook hier in NL dus nog een heel gaaf exemplaar tegen,
zoals ik dat geluk nu had.

Maar goed, thuis gekomen met de Traynor eerst maar eens even op de pijnbank aangesloten.
Die pijnbank is mijn test en meet instrumentarium voor onder meer buizen versterkers en daar sluit ik altijd eerst een versterker op aan voordat er echt op gespeelt gaat worden.
Zoals gezegd de verkoper had er al nieuwe buizen in gedaan
en de staat van deze combo was echt heel goed, dus verwachtte
ik geen echt gekke dingen tegen te komen.
En gelukkig, dat klopte ook wel.
Geen problemen hoorbaar via de speakers en geen onverwachte
zaken zichtbaar op de scope.

De meet gegevens {voor de wizz kits onder jullie }  die ik noteerden waren de volgende:
Uitvoering eindtrap met 4 x 5881 W buizen (Tesla / J&J) aangelegde anode spanning 430 volt en 400 mA.
Het gemeten vermogen op 1 KHz sinus bij -35 db bedroeg 82,4 echte watts, binnen 10% vervorming.
Het gemiddelde vermogen over {het meest interessante gebied voor de normale elektrische gitaar}  80 Hz tot 8 Khz, was 68 watt, vlak vermogen < 5% en in clean mode eveneens binnen de < 5% vervorming grens.

Van de 5881 eindbuizen is bekend dat deze niet snel in vervorming zijn
te krijgen en deze buizen blijven dus heel lang strak en clean dynamisch het aangeboden geluid weergeven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de EL 34 eindbuizen die wel een geleidelijker vervorming patroon ontwikkelen
naar mate de gain verder open gaat.
Bij het piek vermogen > 80 watt sinus zakt de voedingspanning met
maximaal 12 volt.
En deze kleine spanningsval is heel goed te noemen, waarbij mag worden opgemerkt dat dit geheel te danken is aan de elektronische stabilisatie van de hoogspanningsvoeding.

Goed na dit meer theoretische test gedeelte, dan eindelijk maar eens meer over de praktijk.
Test opstelling: De combo en 2 gitaren te weten, 1 met Humbucker elementen en een oude Fender Telecaster met single " coil " (spoel) elementen.

De combo heeft 2 x 70 -80 Celestion speakers, afkomstig uit UK (Ipwich).
(Echte dus en geen Aziatisch namaak)
Het vermogen per speaker ligt op 65 watt effectief,
het zijn beide 8 ohms speakers die parallel zijn geschakeld
dus de combo is ingesteld op 4 ohm uitgang.
En daar hebben we dus een min punt te pakken,
de ohms zijn niet te veranderen.
Deze combo kent wel extra speaker aansluitingen maar alles is 4 ohm.
Jammer dat er geen 8 en 16 ohm keuze mogelijk is, naast de 4 ohm.

De combo heeft 2 kanalen die via paneel schakelaars of voetschakelaar kunnen worden bediend.
Kanaal 1 is lead kanaal die ook nog een extra boost functie heeft.
Kanaal 2 is het clean normale kanaal.
Toon regeling is voor beide kanalen geheel apart en gescheiden in te stellen inclusief eigen kanaal toon filters zoals:
Contour voor meer body en bas,
Brightness voor de hoge tonen reeks,
Scoop voor meer mid en dynamiek in lage tonen (bas)   - en tot slot -
Expander voor deep bottom en sprankelend hoog in de clean mode.

Kanaal 1 heeft dus daarbij ook nog de lead en boost / overdrive schakelaar,
die ook met de bijgeleverde voetschakelaars zijn te bedienen.

Kortom een vrij kompleet bedieningspaneel met tot slot nog een
master volume en instelbare reverb over de kanalen.

De achterzijde is voorzien van een send - return loop met instelbare volumes, de voetschakelaar aansluiting, zekeringen, externe aansluiting extra speakers (4 ohm). Extra Loop Thru aansluitingen, gebalanceerde XLR met speaker emulator voor opname recorders / externe mixers, hoofdtelefoon aansluiting ook met emulator, een schakelaar om de interne luidsprekers wel of niet aan te laten indien de XLR of hoofdtelefoon aansluitingen worden gebruikt en tot slot natuurlijk de AC net aansluiting.

De aangesloten gitaren werden goed weergegeven
En zelfs de single spoelen van de Tele niet eens gingen brommen of andere hinderlijke bijgeluiden produceerden.
Van de Humbucker elementen verwacht je "so wie so" al wat
meer body in de toon hebben, maar juist door de extra schakelaar op het
combo bedieningspaneel zijn single spoel elementen dus ook heel goed te definiëren.

Ik was eerlijk gezegd wel heel verrast over de clean weer gave van deze combo en een beetje reverb er overheen maakt het spelen echt tot een belevenis, dynamisch en vol geluid met als je dat nodig hebt genoeg power zonder dat je inboet aan geluidweergave kwaliteit.
Hij blijft strak en afhankelijk van je keuzes in de toon zettingen en
gebruikte schakel opties, zijn er heel veel instel mogelijkheden.
Deze instellingen zijn ook weer snel terug te vinden als je tijdens het spelen gewoon lekker aan het experimenteren bent met de klanken en de
weergaven niveaus.

En tot slot over dit deel van de test, de combo zelf produceerde helemaal geen bijgeluiden, de kast was echt stil en geen rare rammeltjes van mee-resonerende onderdelen. En dat is bij clean wel belangrijk, want het is irritant om tijdens
je clean spel mode, er allerlei bijgeluiden tussendoor te horen.

Het lead kanaal (nog even zonder de booster functie) geeft natuurlijk een geheel ander karakter aan het eind geluid, immers je kunt hier een mooie mix maken tussen clean met een over het randje geluid tot aan power crunch / lead
waarbij de 2 gain regelaars voor de master volume echt ideaal zijn in te stellen. Zet je daarbij de extra boost optie erbij dan gaat het helemaal leven.

De master volume is echt master, dus daar kun je echt alleen maar het weer te geven volume over de speaker inregelen.
En eerlijk gezegd is het een heel fijne inregel knop.
Je hebt niet het gevoel dat je snel te hard gaat.
Deze regelaar gaat mooi linear, zonder sprongen in het geluid.
En nu schrijf ik wel dat het naar mijn belevingsgevoel niet te snel hard gaat, maar daar dacht mijn echtgenote en de buren die 50 meter verderop wonen toch iets anders over.          Maar goed dat moet ook kunnen.

Naar mijn mening is deze combo echt gemaakt “to last forever and build like a tank“ om maar even in 1 zin 2 kreten samen te vatten.
Alles is werkelijk tot in de puntjes verzorgd.

Zelfs om de mee te nemen voetschakelaar, snoeren en dergelijke is gedacht.
Men heeft daartoe een opberg hoek in de combo gemaakt met klittenband snel toegankelijk.
De gehele afwerking van de kast / het bedieningspaneel / de speakers /
de belettering / montage / gebruikte materialen / koeling / service vriendelijkheid (zoals geheel automatisch bias regeling voor buizen vervangingen)
de vele geluid instel opties / de XLR recording / PA / Mix uitgangen en zo voorts,
is werkelijk subliem.
Ook over het op front gemonteerde Celestion speakers is goed nagedacht
met een zeer stevige constructie.
Werkelijk niets rammelt, resoneert of produceert bijgeluiden.

Zoals jullie wel weten uit eerdere publicaties en meningen die ik op dit
forum zo bij tijd en wijle “drop” geef ik niet snel hoge cijfers
voor gitaren en buizen versterkers, maar nu kan ik niet anders.

Een 9++      ...      en dus net geen tien omdat ....... er slechts 4ohm speakers aankunnen,        ;
dat is het echte enige kleine min puntje, want waarde lezers en lezeressen,
ik moet tenslotte wel kritisch blijven, ondanks mijn enthousiasme
over deze Traynor Combo 2 x 12 YCV 80.

Wil je meer weten over de Traynor:  
http://www.traynoramps.com/products....cts.asp?type=3&cat=63&id=170

Later,

Jaap

Dit bericht is gewijzigd op 07-02 12:25.

meld dit bericht aan een moderator