jaap84 Geplaatst op 05-01-2010, 14:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hoi,

Ik heb nu na een flinke periode oeferenen mijn open en barré akkoorden redelijk onder controle. Een nummer begeleiden gaat me dan ook wel redelijk af. Nu zou ik graag weer een stapje verder willen gaan en proberen om te soleren. En over het soleren heb ik nog wel een aantal vraagjes:

1. Ik hoor vaak mensen zeggen ik speel in toonsoort c of a of in g enz. wat bedoelen zij daar nou precies mee? (schijnt weer belangrijk te zijn om te bepalen welke toonladders je moet gebruiken om in te soleren)
2.  Laatst zei iemand tegen mij dat ik de pentatonische toonladder moest gaan oefenen, maar er zijn zoveel vormen, waar moet ik beginnen?
3. Moet je met je linkerhand nog een bepaalde houding aannemen tijdens het soleren? ik hoorde namelijk dat je vingers zo plat mogelijk op het fretbord moet staan
4. Hoe weet je met welke vingers van je linkerhand je de noten moet pakken? ( ik kom namelijk weleens niet uit met mijn vingers) is daar nog een bepaalde handigheid voor?

ik hoop maar dat het niet te lange vragen zijn en dat jullie ze snappen. Zou in ieder geval veel geholpen zijn als jullei ze kunnen beantwoorden. alvast bedankt.

gr. jaap

Dit bericht is gewijzigd op 05-01 14:46.

meld dit bericht aan een moderator

Ruudalberink Geplaatst op 05-01-2010, 20:40 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Haa Jaap!

1:

Je hebt in elke toonsoort (a, b, c, d, e, f en g) (ook verhoofd en verlaagd, maar dit terzijde) een toonladder. Ik zou beginnen om toonladders te leren vanuit E.
Misschien dat je ze ergens op internet kunt vinden. Punt is alleen, dat ze allemaal hetzelfde zijn! Alleen zitten op verschillende hoogtes. De toonladder van E begint op een E ((logisch) (12e vakje lage E snaar) die van D op een D (10e vakje lage E snaar) enzovoort.
Een liedje staat in een bepaalde toonsoort (bijvoorbeeld in E). Als je dan soleert met de noten uit de toonladder van E, klinkt het altijd goed!  Ga je soleren op de toonladder van D, terwijl het liedje in E staat, klinkt het nergens naar  

2:

Geen verstand van. Ik ken alleen de mineur toonladders, en dit gaat meestal prima. Als je dan een keer een noot speelt die er niet lekker tussenpast, hoor je dat direct!

3:

Och, doe gewoon wat je zelf makkelijk vindt met bepaalde technieken (hammer on, pull off) is het ene makkelijker dan 't andere, maar dat voel je vanzelf wel aan. gewoon doen wat natuurlijk aanvoelt

4:

Gewoon oefenen kom je er niet uit met je vingers, probeer het dan anders Meer kun je eigenlijk niet doen..

Greetz..!

Dit bericht is gewijzigd door een moderator of administrator op 05-01 20:40.

jaap84 Geplaatst op 05-01-2010, 21:55 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik ga ermee aan de slag! bedankt voor je reactie!

gr jaap

jaap84 Geplaatst op 05-01-2010, 22:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

nog een paar vragen: hoe kun je zien in welke toonsoort je liedje staat?
En je zegt dat alle toonladders hetzelfde zijn, maar dan op een andere plaats, wil dat zeggen dat je het op elke plaats hetzelfde patroon kan volgen?
je hebt toch ook een E op de eerste positie, waarom kan je daar niet uit soleren?

Dit bericht is gewijzigd op 05-01 22:31.

Ruudalberink Geplaatst op 05-01-2010, 22:38 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Kan ook

Dat patroon kan ik lastig op het forum krijgen. Misschien staat het ergens op internet..

Even gezocht:

Mineur toonladder

e|---1---|-----|-----|-----|-----|
B|---1---|--2--|-----|--4--|-----|
G|---1---|-----|--3--|-----|-----|
D|---1---|-----|--3--|-----|--4--|
A|---1---|-----|--3--|--4--|-----|
E|--(1)--|-----|--3--|--4--|-----|

Majeur toonladder

Begin bij (2)

e|--1--|---2---|-----|-----|
B|-----|---2---|-----|--4--|
G|--1--|-------|--3--|--4--|
D|--1--|-------|--3--|--4--|
A|--1--|---2---|-----|--4--|
E|-----|--(2)--|-----|--4--|

Om te weten te komen in welke toonsoort? Tsjah, proberen. En in sommige gevallen is het in de toonsoort met welk akkoord een nummer eindigt

jaap84 Geplaatst op 06-01-2010, 11:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

hee goed man!  ik denk dat ik er nu wel uitkom, bedankt!

gr jaap

Devarynn Geplaatst op 21-01-2010, 13:18 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Even een kleine tip. Toen ik met lessen moest beginnen met het spelen van solo's zei de leraar dat de beste manier om een leuke solo te maken is door jezelf eerst te beperken. Hoe minder noten je tot je beschikking hebt, hoe meer je je fantasie moet gebruiken om er iets moois van te maken. En met les ben ik erachter gekomen dat je met 4 noten al heel wat muziek kan maken voordat het enigszins saai begint te worden.

Begin op een laag tempo en neem de tijd. Wees niet bang om stukjes te herhalen en ook niet om stukjes te gebruiken van andere solo's die je kent van andere gitaristen. Mijn leraar zegt altijd dat soleren gewoon jatten is.