|
muziekman
|
Geplaatst op 15-10-2009, 15:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Besten, Ik heb onlangs een buizenversterker gekocht : een music man hd 212 130. het is een oude buizenversterker gefabriceerd in de jaren '70. een combo 130watt; met twee 12 inch luidsprekers.
ik vraag mij nu af of ik het geluid (nog) voller, beter kan maken door er een extra cabinet op aan te sluiten (mogelijkheid is er). En zo ja: -blijven de originele luidsprekers dan ook werken. -is er iets degelijks op de markt. -of kan ik dat met wat handigheid zelf in elkaar boxen(!!) ?
Dank voor enige reactie muziekman
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 15-10-2009, 18:33 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 15-10-2009, 15:25 muziekman schreef:
Besten, Ik heb onlangs een buizenversterker gekocht : een music man hd 212 130. het is een oude buizenversterker gefabriceerd in de jaren '70. een combo 130watt; met twee 12 inch luidsprekers.
ik vraag mij nu af of ik het geluid (nog) voller, beter kan maken door er een extra cabinet op aan te sluiten (mogelijkheid is er). En zo ja: -blijven de originele luidsprekers dan ook werken. -is er iets degelijks op de markt. -of kan ik dat met wat handigheid zelf in elkaar boxen(!!) ?
Dank voor enige reactie muziekman
|
1) Ja een extra box om een breder geluidsfront te krijgen kan, hangt wel af of de versterker een extra luidspreker uitgang heeft om een 2e box aan te sluiten en of die 2e aansluiting de interne speakers dan afschakelen. dat moet je dus eerst uitproberen. Heb je geen extra luidspreker aansluiting achter op de versterker dan zal je zelf moeten bedenken welke oplossing je dan het beste vindt, zoals bijvoorbeeld: een aftap maken bij de bestaande aansluiting van de aanwezige interne speakers, of een extra ansluiting maken achter op het chassis van de versterker. Belangrijk is ook of je de impedantie (aantal ohms) kunt aanpassen. Daarmee wordt je wat flexibeler om externe speakers aan te sluiten.
2) Er zijn voldoende losse 2 of 4 speaker kasten te verkrijgen in allerlei maten, soorten, wattages, kwaliteiten van speakers en kastopbouw; en tot slot natuurlijk heel veel prijzen klassen. Keuzes zijn altijd compromissen tussen geluidskwaliteit / kast kwaliteit en besteedbaar budget.
3) Zelf bouw is vaak een oplossing, met 2 of 4 goede speakers en een goed ontwerp kun je vele euro's besparen.
Bedenk wel dat bij externe aankoppeling van speakers je binnen de juiste ohms blijft. Is de huidige configuratie bijvoorbeeld 8 ohm dan moet alles wat je doet dan ook in de pas blijven lopen. Zoals onder puntje 1 al aangestipt, is het meest handige dat de ohms kunnen worden aangepast door middel van een keuze schakelaar, die vaak kan schakelen tussen 4 - 8 en 16 ohm (sommige ook 32 ohm). Over het hoe en waarom, is genoeg terug te vinden in diverse artikelen (zoals luidsprekers en ohms enz -zie mijn site) of anders ff googlen.
Suc6, Jaap.
|
|
|
|
|
|
|
muziekman
|
Geplaatst op 17-10-2009, 12:04 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Eastwood, hartelijk dank voor je snel en duidelijk antwoord
Er is een extra uitgang voor een externe box voorzien. ik kan schakelen tussen 4 en 8 ohm.
Of de originele luidsprekers blijven werken weet ik nog niet.
Ken jij, of andere lezers van dit forum: - merken van goede 12 inch-luidsprekers die ik kan gebruiken om in te bouwen een luidsprekerskast, en waar die te verkrijgen zijn. - een ontwerp van zo'n kast? (open? bass-reflex? of gesloten? wat is eigenlijk het beste?) Heeft iemand reeds zoiets gebouwd? ervaringen??
hartelijk Muziekman
|
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 18-10-2009, 17:18 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 17-10-2009, 12:04 muziekman schreef:
Eastwood, hartelijk dank voor je snel en duidelijk antwoord
Er is een extra uitgang voor een externe box voorzien. ik kan schakelen tussen 4 en 8 ohm.
Of de originele luidsprekers blijven werken weet ik nog niet.
Ken jij, of andere lezers van dit forum: - merken van goede 12 inch-luidsprekers die ik kan gebruiken om in te bouwen een luidsprekerskast, en waar die te verkrijgen zijn. - een ontwerp van zo'n kast? (open? bass-reflex? of gesloten? wat is eigenlijk het beste?) Heeft iemand reeds zoiets gebouwd? ervaringen??
hartelijk Muziekman
|
k, graag gedaan, speakers... tja de 1 wil Celestion Vintage 30 gold series, de ander Greenbacks, de volgende zweert bij Jensen speaker, Eminence, Electro Voice (goed maar duur!) Kortom ieder heeft zo zijn invulling Kasten weet ik niet, zelfbouw projecten genoeg denk ik .... iemand ervaring? Graag Muziekman info geven svp.... Greetz, Jaap
|
|
|
|
|
|