Cmclaudia Geplaatst op 13-09-2009, 13:47 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een gitaarband is dat handig om te hebben?
Geeft dat niet een stukje rust op je armen en handen?

En hoe bevestig je zo'n band? En kunnen alle banden op de gitaren of heb je voor elke gitaar een andere band?

Greetz,
Claudia

meld dit bericht aan een moderator

Siempie666 Geplaatst op 13-09-2009, 13:59 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Als je zit heb je niks aan een band, mss voor stabiliteit, maar dat ligt er aan hoe raar je zit :P

Elke band kan op elke gitaar, zolang je maar genoeg strapbuttons hebt. Op een elektrische gitaar zitten standaard bijna altijd 2 buttons, dat is perfect. Op een akoestische gitaar zitten meestal of geen buttons, of maar 1. Bij 1 button kan het nog, dan moet je de band ook aan de kop vastmaken, maar als je geen buttons hebt dan moet je gaan boren.

Mesjoggah Geplaatst op 13-09-2009, 15:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Gaat het om een buiten- of een binnenband?

Jerak Geplaatst op 13-09-2009, 16:24 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat flauw weer
Binnenkort moet ik ook weer een winterband gaan halen, toch net weer iets meer grip en stabiliteit

Dit bericht is gewijzigd op 13-09 16:25.

I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. 
Cmclaudia Geplaatst op 13-09-2009, 17:21 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hartstikke bedankt voor de reactie.
Dan zal ik er rekening mee houden want ik wil namelijk een nieuwe akoestische gitaar kopen.
En misschien voor de toekomst is het wel handig om zo;n gitaar-band te hebben.
Ik moet dus opletten dat er dopjes op de gitaar zitten.. Ik zal het onthouden om aan de verkoper te melden.   

Greetz,

Claudia  

Mckaamos Geplaatst op 14-09-2009, 07:27 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heb je een akoustische gitaar of een elektrische? In geval van een akoustische zullen er strap buttons op de gitaar moeten worden geschroefd. Die zitten er standaard meestal niet op.
Bij een elektrische heb je ze in de regel wel.

En een strap (nekband)  is zinloos als je alleen zittend speelt. Het is bedoeld om de gitaar staand te kunnen bespelen.
Ik heb zelf een schurfthekel aan zittend spelen, dus dan is een strap wel prettig om te hebben.
Ze hebben iig allemaal dezelfde manier van plaatsen, tenzij je straplocks hebt.
Dat zijn strapbuttons met een bijbehorend stukje staal wat je in het gat van de strap monteert. Die twee gecombineerd laten samen minder makkelijk los dan een strap over strapbuttons.

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
Devarynn Geplaatst op 14-09-2009, 13:09 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mijn acoustische gitaar heeft wel twee strapbuttons. De tweede zit op het dikkere gedeelte onderin de hals (ben even de naam kwijt). Dus er zijn wel acoustische gitaren die er twee hebben,

Siempie666 Geplaatst op 14-09-2009, 17:04 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Btw, als je van plan bent veel te gaan staan, neem dan straplocks (zoals McKaamos al heeft beschreven). Dan kan je zelfs je gitaar in de rondte gooien en zo zonder dat-ie losschiet. Gewone strapbuttons zijn meer bedoeld voor als je thuis rustig staat.

Cmclaudia Geplaatst op 20-09-2009, 11:31 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Allemaal bedankt voor de reacties.
Hiermee kanik even voort.
Ben nu op zoek naar een andere gitaar dus met deze puntjes er bij kan ik verder gaan zoeken

Bedankt!
Greetzz,
Claudia  

Fabolouz Geplaatst op 20-09-2009, 18:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Btw, als je geen geld meer hebt voor strapbuttons (die dingen kosten geen drol, maar toch) of je wilt de moeite niet nemen; goed vasttapen lukt ook wel (maar dat vinden sommige mensen lelijk).

Jerak Geplaatst op 20-09-2009, 20:15 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat ook helpt tegen het los schieten van je gitaarband, zijn die rode rubbere ringetjes die zitten op een Grolsch beugelbierflesje. DIe doe je over je gitaarband heen.

I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. 
Siempie666 Geplaatst op 20-09-2009, 20:49 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 20-09-2009, 20:15 Jerak schreef:
Wat ook helpt tegen het los schieten van je gitaarband, zijn die rode rubbere ringetjes die zitten op een Grolsch beugelbierflesje. DIe doe je over je gitaarband heen.

En anders gewone bierdopjes + een tang :P
Maar strap locks zijn makkelijker en beter.

vinkske Geplaatst op 25-09-2009, 00:31 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

"vroeger" toen ik leerde spelen op een akoestische gitaar, had ik een band om mijn nek die je onder de gitaar doorhaalde met een haakje eraan en die haakte je onder de gitaar door in de klankkast. Natuurlijk bij lange na niet zo handig als straplocks en een fatsoenlijke band (en doe aub die dopjes niet, schieten altijd een keer los!) maar misschien een handige tip als je het eerst wilt proberen zonder gelijk te gaan schroeven.

For those about to rock.... We salute you!