|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bigdooley
|
Geplaatst op 19-03-2010, 14:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
mijn mede-gitarist heeft zo'n top...
ik snap je probleem echter niet, hij wil het normale kanaal zo clean mogelijk houden, wat inhoud, dat het kanaalvolume niet boven 3 moet komen, omdat er dan al enige vervorming optreed, de 2210 staat hier juist bekend om met het kanaalvolume op 10 heb je zeker vervorming, maar er is ook nog de mastervolume, om alles in het gareel te houden
verwacht ook niet dat zo'n apparaat goed klinkt op slaapkamer-volumes... dan heb je totaal de verkeerde versterker
dus... kanaalvolume op 7, master op 2 of 3 en dan proberen je boostkanaal op hetzelfde volume te krijgen als je normale kanaal
om iets te verduidelijken, de kanaalvolumes reguleren het INGANGS-volume(tegenwoordig noemen ze dit gain), de mastervolume regelt het uitgangsvolume
waarom dan in feite 2 gainregelaars op het boostkanaal zul je denken? dat heeft te maken met de diode-clipping, wat in deze versterker zit... je kan het zien als een soort ingebouwd overdrive pedaal... de gain van het boostkanaal regelt het ingangsvolume van de diode en de volume van hetzelfde kanaal regelt de ingangsvolume naar de eerste buis toe... let wel, deze staan in serie, dus beide potmeters dienen open te staan, om geluid te krijgen! de diode gaat ongeveer echt clippen bij een gain rond de 7
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
bigdooley
|
Geplaatst op 19-03-2010, 14:54 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
om nog ff wat te noemen... ik neem aan, dat je de versterker tweedehands hebt gekocht.... ? het zou heel makkelijk kunnen zijn, dat de vorige eigenaar een voorversterker buis in V2 heeft geplaatst, met een lage versterkingsfactor... op die manier blijft het normale kanaal langer clean, iets wat veel eigenaren van zo'n splitchannel JCM800 willen
in principe horen er alleen 12ax7 / ecc83's in de voorversterker te zitten, maar het kan best zijn dat er in de V2 positie een 12at7 of misschien zelfs een 12au7 is geplaatst...
een 12ax7 heeft een versterkingsfactor van 100mu de 12at7 zit rond 60mu de 12au7 zit op 17mu
Dit bericht is gewijzigd op 19-03 14:55.
|
|
|
|
|
|
|
Simon-hans
|
Geplaatst op 18-05-2010, 12:53 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Inmiddels heeft de zaak een nieuwe wending gekregen. Bijnadere studie bleek dat er inderdaad gewoon 12Ax7 buizen inzitten; Maar ook de zogenaamde clipping diodes, die werken als spannings begrenzing en leveren heel snel een wat fuzzie oversturing, zoals een distortion pedaal. Die dingen hebben we eruit gehaald en nu is de sound hartsikke mooi: ik gebruik het boost kanaal voor mijn gewone slaggitaarwerk, en geef dan wat vervorming met de gain, dan heb je typische vintage Marshall hardrock geluid (JCM 800 2203/2204 of master volume series). Het normale kanaal blijft clean, is soms ook wel handig. Voor solo's gebruik ik een Carl Martin Quattro voor nog meer gain en overdrive. Ben een gelukkig man
Simon
|
|
|
|
Voxy Vox-strot |
|