Simon-hans Geplaatst op 11-09-2009, 09:40 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo allemaal,

Het volgende: ik speel op dit moment over een VOX CPH 50 (all valve). Deze verterker heeft twee kanalen: normal en high gain. Beide kanalen hebben een volume EN gain regeling zodat je beide kanalen van een zekere overdrive kunt voorzien. Handig want dan kun je heen en weer schakelen voor een solo etc.
Mijn Marshal (JCM 800, 100W) heeft ook twee kanalen: normal en boost. Alleen het boost kanaal bevat volume en gain voor het betere scheurwerk, maar het normale kanaal alleen een volumeregeling: is clean en blijft clean, tenzij je alles op 10 zet maar dat is VEEEEEEEEEL te hard .
Ik vroeg mij af of deze versterker zodanig te modificeren is zodat je ook het normale kanaal meer of minder overdrive kunt geven. Is dit technisch haalbaar (afgezien van de plaatsing van een extra potmeter) en zo ja, hoe

groetjes   ,

Simon

meld dit bericht aan een moderator

Voxy Vox-strot 
Martijn Geplaatst op 15-10-2009, 14:29 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bij mijn JCM800 als ik het volume van de preamp boven 7 zet er toch echt wel het een en ander vervormen.. (als ik de Les Paul gebruik al iets eerder).

Ik heb 12AX7W in de preamp zitten en EL34's in de eindtrap. Bij verversen van de buizen (twee weken geleden) heb ik gelijk de BIAS in laten regelen e.d.

Simon-hans Geplaatst op 12-02-2010, 08:48 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Inmiddels staat mijn JCM op zolder: cut ding

Voxy Vox-strot 
basr Geplaatst op 14-02-2010, 12:57 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 12-02-2010, 08:48 Simon-hans schreef:
Inmiddels staat mijn JCM op zolder: cut ding

Voor een paar tientjes wil ik hem best van je overnemen  

############################################################################### 
Simon-hans Geplaatst op 19-02-2010, 19:56 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat noem je een paar tientjes? Het gaat om de dual channel 2210.

groetjes,

Simon

Voxy Vox-strot 
bigdooley Geplaatst op 19-03-2010, 14:45 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

mijn mede-gitarist heeft zo'n top...

ik snap je probleem echter niet, hij wil het normale kanaal zo clean mogelijk houden, wat inhoud, dat het kanaalvolume niet boven 3 moet komen, omdat er dan al enige vervorming optreed, de 2210 staat hier juist bekend om
met het kanaalvolume op 10 heb je zeker vervorming, maar er is ook nog de mastervolume, om alles in het gareel te houden

verwacht ook niet dat zo'n apparaat goed klinkt op slaapkamer-volumes... dan heb je totaal de verkeerde versterker

dus... kanaalvolume op 7, master op 2 of 3 en dan proberen je boostkanaal op hetzelfde volume te krijgen als je normale kanaal

om iets te verduidelijken, de kanaalvolumes reguleren het INGANGS-volume(tegenwoordig noemen ze dit gain), de mastervolume regelt het uitgangsvolume

waarom dan in feite 2 gainregelaars op het boostkanaal zul je denken? dat heeft te maken met de diode-clipping, wat in deze versterker zit... je kan het zien als een soort ingebouwd overdrive pedaal... de gain van het boostkanaal regelt het ingangsvolume van de diode en de volume van hetzelfde kanaal regelt de ingangsvolume naar de eerste buis toe... let wel, deze staan in serie, dus beide potmeters dienen open te staan, om geluid te krijgen!
de diode gaat ongeveer echt clippen bij een gain rond de 7

bigdooley Geplaatst op 19-03-2010, 14:54 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

om nog ff wat te noemen... ik neem aan, dat je de versterker tweedehands hebt gekocht.... ?
het zou heel makkelijk kunnen zijn, dat de vorige eigenaar een voorversterker buis in V2 heeft geplaatst, met een lage versterkingsfactor... op die manier blijft het normale kanaal langer clean, iets wat veel eigenaren van zo'n splitchannel JCM800 willen

in principe horen er alleen 12ax7 / ecc83's in de voorversterker te zitten, maar het kan best zijn dat er in de V2 positie een 12at7 of misschien zelfs een 12au7 is geplaatst...

een 12ax7 heeft een versterkingsfactor van 100mu
de 12at7 zit rond 60mu
de 12au7 zit op 17mu

Dit bericht is gewijzigd op 19-03 14:55.

Simon-hans Geplaatst op 18-05-2010, 12:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Inmiddels heeft de zaak een nieuwe wending gekregen. Bijnadere studie bleek dat er inderdaad gewoon 12Ax7 buizen inzitten; Maar ook de zogenaamde clipping diodes, die werken als spannings begrenzing en leveren heel snel een wat fuzzie oversturing, zoals een distortion pedaal. Die dingen hebben we eruit gehaald en nu is de sound hartsikke mooi: ik gebruik het boost kanaal voor mijn gewone slaggitaarwerk, en geef dan wat vervorming met de gain, dan heb je typische vintage Marshall hardrock geluid (JCM 800 2203/2204 of master volume series). Het normale kanaal blijft clean, is soms ook wel handig. Voor solo's gebruik ik een Carl Martin Quattro voor nog meer gain en overdrive. Ben een gelukkig man

Simon

Voxy Vox-strot