Outofmyself Geplaatst op 23-08-2009, 20:10 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat voor dikte plectrum vinden jullie nou fijn om te gebruiken?

Want ik speelde laatst met een plectrum van iemand anders, en toen merkte
ik heel veel verschil, het ging veel soepeler, makkelijker.

Normaal gesproken gebruik ik dan ook plectrums van iemand die ooit basgitaar speelde....
op de elektrische :'D

Dus ik denk dat ik dunnere plectrums zal moeten hebben....
Hoeveel mm? Wat is aan te raden?

meld dit bericht aan een moderator

'cause I'm out of myself. 
Jerak Geplaatst op 23-08-2009, 20:13 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zelf speel ik op de Dunlop van 0.73 mm, bevalt me redelijk goed, zit ook nog grip op.
Als ik liedjes speel waarbij je moet strummen, gebruik ik soms een hele dunne; van 0,46 mm. Anders koop je een dikke, een dunne en een middelmatige, zijn iets van €1 per stuk.

Groeten Jeroen

I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. 
basr Geplaatst op 23-08-2009, 20:23 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik weet niet waar jij je plectrums koopt, maar ze zijn echt geen een euro per stuk. Ik vraag altijd als ik iets koop in de muziekwinkel of ze ook plectrums hebben en krijg ze er tot nu toe altijd gratis bij. Ik zou ook niet een of drie plectra kopen, want je raakt die dingen echt snel kwijt. Ik had laatst ergens een setje van 100 gezien voor 15 euro ofzo, misschien is honderd wat veel, maar ik denk dat je beter een setje van 20/30 kan kopen dan van drie.

Zelf gebruik ik .73 of .81 geloof ik en heel soms voor strummen .46
Hopelijk heb je er iets aan
Succes

############################################################################### 
Jerak Geplaatst op 23-08-2009, 21:17 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

0,70 cent dan bij Peter Verspuy, nooit gelukt om ze gratis te krijgen
O ja, 3 toen ik een aankoop had gedaan van €650  
Voor de rest moet ik ze altijd zelf kopen.
100 plectrums lijkt me inderdaad wat veel
Heb tot nu toe (jaartje gespeeld) aan 5 plectra genoeg gehad, er zijn er nog 3 over...

I'm gonna put a curse on you and all your kids will be born completely naked. 
merwin Geplaatst op 24-08-2009, 18:17 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Ik speel zelf nu ruime tijd met 0.73 van dunlop van alles geprobeerd maar dit zijn toch de beste voor mij.. kosten trouwens ook 1 euro hier.. en heb er in 10 jaar tijd al wel 100 gehad, dus misschien is zon setje wel een goed idee  

Dickusiv Geplaatst op 24-08-2009, 22:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik speel met variërend van .46mm tot 2mm, en de laatste tijd iets meer met de dikkere plectra...

Mesjoggah Geplaatst op 25-08-2009, 07:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Die setjes van 100 die op marktplaats en ebay worden aangeboden moet je niet kopen!
Ik heb het ook gedaan en kon als sinterklaas al mijn gitaarspelende vrienden en kennissen wat plectrums naar keuze kado doen... Ik gebruik zelf vrij dikke plectrums en in het pakketje zaten voor mij nog geen 10 bruikbare, de rest was dun als papier, monsterlijk groot of ieniemienie klein, bovendien zitten er hooguit 10 merk plectrums in het zakje en is de rest gewoon troep, als je een nummer hebt gespeeld zit je gitaar al onder de afgeschaafde stukjes plectrum.

merwin Geplaatst op 25-08-2009, 16:34 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

dunlop is zijn gewoon goede plectrums en eigenlijk de enige

Pootao Geplaatst op 23-12-2009, 21:01 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er is maar 1 plectrum die goed klinkt en dat is echte schildpad. Plastic zal nooit de warmte en speelgemak van echte schildpad evenaren !

Detremain Geplaatst op 28-12-2009, 14:49 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

De Dunlop zijn denk ik wel de meest gebruikte plectrums (of plectra?). Ikzelf gebruik onder andere de hele dikke van Jim Dunlop, de Big Stubby van 2.0 of zelfs 3.0 mm.
Verder heb ik ook vaak de extremere plectrums van Dugain. Een van plexiglas, een van een onbekend soort materiaal (zwart) en een uit been gemaakt.
Dat zijn mijn 'luxe' speeltjes. De Big Stubby's van Dunlop zijn nog steeds het meest gebruikt.

www.detremain.nl - www.teye.com 
Marnix Geplaatst op 28-12-2009, 17:33 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb nog ergens een 3 millimeter Dunlop liggen. Speelt geweldig op de bas, maar op de gitaar speel ik liever met m'n vrachtlading goedkope Eagletone plectra.

Elektrisch-akoestisch gitarist en bassist 
Detremain Geplaatst op 28-12-2009, 19:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als je niet anders gewend bent kan ik dat heel goed begrijpen. Voor mij geldt juist het omgekeerde. Ik ben de Big Stubby's van Dunlop gaan waarderen en ben daar niet meer van afgestapt. Zowel elektrisch niet alsook met de akoestische.
Soms zelfs de extreem dikke plectrums die als de Django Reinhardt plectra wordt beschouwd.
Al die dikke geven veel gemakkelijker warme klanken terwijl het felle met de Big Stubby ook goed te klinken zijn.
Ik neem aan dat met de ladingvolle plectra van Eagletone ook hetzelfde kan worden gespeeld. Volgens mij is het meer het idee van: wat zit lekker in mijn hand en wat kan ik er mee doen?

Marnix Geplaatst op 28-12-2009, 20:48 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dikke plectra zijn wel relaxed, maar als ik gitaar speel heb ik liever iets buigzaams, vind ik toch wat lekkerder spelen.

Detremain Geplaatst op 28-12-2009, 23:31 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Voor mij geldt ook dat ik veel van een warme klank houd. Zonder verlies van volume of attack.
De ander wil graag zijn of haar controle houden op de felheid van solo of slag. Ik neem aan dat daar snel een verschil in dikte van de plectrum kan zitten.
Of heb ik het mis en heb je een andere reden?

Marnix Geplaatst op 30-12-2009, 02:24 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

De reden dat ik het liefst met dunne plectra speel is dat ik nog niet zo heel goed ben in het aanslaan van akkoorden. Als je bijvoorbeeld met een dik plectrum een akkoord aanslaat en het plectrum in een te rechte hoek houdt, heb je een goede kans dat hij blijft haken, en dat geeft een redelijk waardeloos geluid. Dunne plectra zijn daarbij wat vergevensgezinder, aangezien die beter buigen.

Maar op de bas is het een heel ander verhaal, daar geven dunne picks een nogal hol, schel geluid vergeleken met een dikkere of je vingers.

vinkske Geplaatst op 03-01-2010, 13:55 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Tis net wat je zelf wilt... Ik gebruik zelf (net zoals bijna iedereen) de 0.73 dunlop en die vind ik écht het fijnste spelen... Met dikkere plectra springen mijn snaren helemaal alle kanten op!

Maar da's natuurlijk wat je zelf wilt. Plectra slijten inderdaad gruwelijk snel, de punt wordt in no-time rond wat ten koste gaat van de klank van de aanslag...

For those about to rock.... We salute you! 
Pootao Geplaatst op 03-01-2010, 14:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Schildpad gaat  een paar jaar mee ......................... Probleem is hoe je legale vindt maar als je er een paar hebt kun je met 1 zeker 3 jaar vooruit.....................

Detremain Geplaatst op 03-01-2010, 23:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

De Big Stubby's van Dunlop doe ik ook jaren mee. Toch heb ik altijd een aardige hoeveelheid mee. Meer vanwege het feit dat je ze kunt verliezen. Echt goedkoop zijn ze ook niet, dat is wel nadelig. Ik dacht zo'n 1,50 Euro.
Maar ze zijn het wel waard. Ik plaats mijn duim altijd heel dicht bij het uiteinde zodat de snaren niet alle kanten op springen. En daardoor kan ik ook een veel fellere attack krijgen met solo's. Beetje oefenen en na een tijdje merk je dat je ineens veel meer uit je gitaar haalt. Dat is mijn ervaring. Ander voordeel is dat je de plectrum steviger in je hand houdt door een lichte verdunning dat opgeruwd is in het midden.
Hier is over nagedacht.

wernerkonings Geplaatst op 05-01-2010, 21:13 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Worden er plectrums gemaakt van schildpad????  

wernerkonings Geplaatst op 05-01-2010, 21:17 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik houdt zelf het meest van harde plectrums rond de 1mm. Vooral bij het soleren is dat belangrijk. Voor akoorden en bottlenecken is het wel fijn om een dunne soepele plectrum te gebruiken vind ik.
Grz.Werner

Detremain Geplaatst op 05-01-2010, 23:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb zelf nog eentje in mijn plectrumbak liggen. Gebruik ik nooit. Toch doe ik die niet weg. Het is een speciaal ding die heel fel kan klinken. Een driepunts plectrum, flinterdun maar zeer sterk.
In de winkel zie ik deze nooit meer liggen. Het is allemaal Jim Dunlop en soortgenoten. En dan de duurdere soorten van Dugain: in diverse metalen, steensoorten, goud(!!), been, houtsoorten, plexiglas etc. Dat zijn geen plectra om na het spelen het publiek in te gooien.
Zijn deze bekend? En zo ja, wat is jullie mening hierover?

Hylkegitaar Geplaatst op 12-01-2010, 19:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik speel het liefst ook met 0.73 ook gewoon van dunlop, soleert het best vind ik, maar ja smaken verschillen inderdaad. akoestisch speel ik liever iets dunner vanwege het strummen. 0.46

Devarynn Geplaatst op 21-01-2010, 13:44 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik speel op Fender basplectrums 'extra heavy'. Ik koos voor basplectrums omdat ze wat groter zijn en beter in mijn hand liggen.

Marcoluten Geplaatst op 21-01-2010, 13:54 Reageer
user icon
global moderator+
Verstuur privé bericht

ik gebruik altijd een medium. kun je zoal slag als solo mee spelen zonder problemen.

leg de plectrum wat verder in je vingers.. dan is het net of je een hard pic gebruikt.

MarcoLuten.com -- the-stick.nl 
gitaarspelertje Geplaatst op 11-02-2010, 20:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat voor muziek wil je ermee spelen, want:
HET MUZIEKGENRE BEPAALT DE PLECTRUM

2