|
fishie
|
Geplaatst op 16-08-2009, 19:46 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
beste,
ik ben bezig met het liedje "het is en nacht" van guus meeuwis maar ik begin dus tokkelend "je vraagt of ik zin heb in een sigaret....... t/m het is een nacht" maar ik kan er niet mee mee zingen omdat het niet klopt. De akkoorden zijn allemaal goed maar is er een ritme waarin je moet tokkelen? ik doe namelijk precies hetzefde wat g en g doen maar het is gewoon niet zo dat ik mee kan zingen. Zou dit aan mijn gitaar kunnen liggen? ik heb namelijk een spaanse met stalen snaren te leen.
bedankt
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
flutsh
|
Geplaatst op 23-01-2010, 19:02 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
aangezien dat je een gitaar te leen hebt (correct me if im wrong!) denk ik dat je pas speelt... klopt dat?
maar goed, bij mij heeft het best lang geduurt voordat ik wat lastigere gitaar stukken (als in bijv een tokkel) tegelijktijdig kon spelen onder het zingen... de truc is namelijk (denk ik) dat je je gitaar zo goed beheerst dat je 0,0% meer hoeft na te denken over het geen wat je speelt, en dus al je concentratie over hebt om je zang te plaatsen 
het is puur hersen training... zie het als schrijven, toen je daar net mee begon ging je letter voor letter na denken welke je op papier gaat zetten, als je eenmaal door de basis school heen bent heb je dat zo goed ontwikkelt dat je niet eens meer na denk wat je schrijft en dan toch de goeie letter op het papier zet 
ook als je niet "pas net begint" en je bent al een gevorderde gitarist(e) zou ik beginnen met hard op de maten mee te tellen onder het tokkelen (gewoon hard op zeggen "1 2 3 4, 1 2 3 4, 1 2 3 4" op de maat van de muziek die je speelt) dat is puur een ritme training.
Zoals ik je forum post lees heb je in ieder geval last van timing en maatsoorten/ritme etc etc... ga daar gewoon wat (veel) op oefenen en dan komt het vanzelf goed. Ik was hier vroeger ook SUPER slecht in, maar sinds 4 maanden (ik zing nog niet zo heel lang serieus) ben ik mezelf gaan trainen op ritme en maatsoorten en er ging een hele wereld voor me open!  Wat ik 4 maanden geleden nog niet kon, kan ik nu wel, makkelijk...
je "hersenen" moeten dit gewoon ff begrijpen... en jij moet het ze aanleren 
succes! post een filmpje als het gelukt is! 
|
|
|
|
|
|
|
flutsh
|
Geplaatst op 23-01-2010, 19:10 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
p.s.
het lijkt me sterk dat het aan je gitaar licht... tenzei hij HEEL vals gestemt staat...
als je een nummer kan spelen/zingen kan je dit naar mijn weten op een gitaar van 1200 euro.. maar ook op een gitaar van een rommel-markt
en zoals andere users al zeggen... ik zou ff in de klank-kast van je gitaar kijken, zie je een dikke schroef (trek stang) zitten is er niets aan de hand... maar heb je een ECHT klasiek gitaar, (zonder trek stang) dan zou ik je stalen snaren HEEL snel vervangen door Nylon snaren!
|
|
|
|
|
|
|
Grumbkow
|
Geplaatst op 10-04-2010, 19:15 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Uhm,
Meezingen heeft niets met het nummer te maken. Het heeft te maken met jou gevoel voor ritme en jou vastheid.
Je moet eerst leren tokkelen zonder erbij na te denken, zingen en nadenken over je vingers en je plectrum werkt gewoon niet. Je stopt automatisch met zingen als je erover na gaat denken.
Daarnaast. Hoe regelmatiger en simpeler het tokkelstuk hoe makkelijker te zingen dus verzin wat verschillende tokkels voor het is een nacht en speel hem niet mee maar speel hem gewoon solo. Sowieso makkelijker. Als je dan een tokkel behjeerst ga dan een moeilijkere pakken maar probeer hem eerst eens mee te zingen met open akkoorden met 4 simpele 1/4 neerslagen en maak het jezelf steeds moeilijker.
Zomaar ineens iets doen werkt niet je moet oefenen en opbouwen en na een tijd lukt het je vanzelf met meer nummers. Ik zing en speel al 8 jaar en er zijn nog steeds nummers die ik gewoon niet mee kan zingen omdat de zang en de tokkel te onregelmatig op elkaar aansluiten. Dan moet ik me teveel concentreren op 1 van de twee en dan raak ik mn rust kwijt en dan moet ik wel; stoppen met zingen. Na een tijdje oefenen lukt het dan vaak wel iets beter.
Succes ermee.
P.s. Wat veel mensen verkeerd doen met tokkelen is dat ze het switchen van akkoord op andere momenten doen dan als ze akkoorden spelen. Heel soms lukt dit natuurlijk omdat je dan nog in dezelfde noot zit ofzo maar zorg dat je in ieder geval wel in een 4/4 maat speelt en elk akkoord dus maar 4 tellen tokkelt anders is het inderdaad heel logisch dat het voor geen meter klopt.
Als het nog niet lukt stuur even een prive bericht ofzo dan zal ik een simpel tokkelschema uitschrijven.
Dit bericht is gewijzigd op 10-04 19:17.
|
|
|
|
|
|