lando Geplaatst op 04-08-2009, 18:10 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo allen,

Op dit moment speel ik gitaar voor 3/4 jaar en speel mijn gitaar (Ibanez S470) op een Cube X15 versterker. Totaal geen problemen mee maar ik zou wel wat meer effecten willen voor de variatie.

Nu is het de vraag als het beter is om als beginner:
1: externe pedalen te kopen, als distortion, overdrive enz. en indien ja welke pedalen zijn aan te raden.
2: een multieffect aan te schaffen waardoor ik gelijk bergen aan effecten binnen handbereik heb zoals een Digitech RP 250 of een ander merk.

Ik speel voornamelijk Rock/Metal en heb het minimale ervaring en kennis over effecten dus als het mogelijk is graag geen moeilijke uitleg of kreten want dan ga ik zo kijken .

Ook niet onbelangrijk mijn budget is rond 100 - 200 euro.

Groeten,
Lando

meld dit bericht aan een moderator

Fabolouz Geplaatst op 04-08-2009, 19:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ooit, toen ik net gitaar speelde, las ik ergens op een forum de 10 grootste fouten die beginnende gitaristen maken. Één daarvan was proberen je kuttige versterker beter te laten klinken met allemaal pedaaltjes. Dus voordat je allemaal pedaaltjes gaat kopen, MOET je een goede versterker hebben als basis.

Als je dat hebt, ligt het een beetje aan jou. Als je een goed genoeg oor/gevoel voor muzikale richting hebt, zou ik voor aparte pedaaltjes gaan, dan kun je alles mooi fine tunen.
Maar als je denkt van "het zal wel" dan moet je vooral een multi-effectding halen.

Siempie666 Geplaatst op 04-08-2009, 19:40 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Het ligt er eigenlijk een beetje aan wat je wilt. Zoals  Fabolouz al zei, moet je eerst een goede versterker hebben voordat je allemaal pedalen gaat aanschaffen. Met losse pedalen kan je uiteindelijk helemaal jou geluid krijgen, met multi effectpedalen gaat dat niet. Maar multi effectpedalen hebben wel het voordeel dat je niet hoeft te kiezen welke pedalen je wilt, maar gewoon bijna alle soorten in 1 groot pedaal koopt. Wil je meer achter je eigen geluid aan, ga dan voor meerdere pedalen over een goede versterker. Als je nog aan het experimenteren bent en totaal niet weet welke soort effecten je graag zou willen, dan is een multi effectenbak the way to go.

Fabolouz Geplaatst op 04-08-2009, 21:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben zelf nogal tegen multi-effecten. Als je voor een rek gitaren staat en je wilt experimenteren dan zeg je ook niet "doe ze maar allemaal".

Mesjoggah Geplaatst op 05-08-2009, 06:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op die 15x zitten toch ingebouwde effecten, vind je die lekker of niet?

Joquo Geplaatst op 05-08-2009, 16:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Voor 100-200 euro heb je al een Boss ME50 op marktplaats.
Klinkt goed en is stukken goedkoper dan losse pedaaltjes.

Quo rules the world 
Siempie666 Geplaatst op 05-08-2009, 17:12 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 05-08-2009, 16:33 Joquo schreef:
Voor 100-200 euro heb je al een Boss ME50 op marktplaats.
Klinkt goed en is stukken goedkoper dan losse pedaaltjes.

Voor 200 heb je een Boss GT-8

Joquo Geplaatst op 05-08-2009, 18:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ook goed

Quo rules the world 
Siempie666 Geplaatst op 05-08-2009, 19:58 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 05-08-2009, 18:34 Joquo schreef:
Ook goed

Zeker! Dat is echt een superding voor relatief weinig geld.

lando Geplaatst op 05-08-2009, 23:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Thanx voor de tips, en zal nu zeker niet de beginnersfout maken door gelijk allemaal pedalen aan mijn versterkertje te koppelen voor 1 de kwaliteit van de versterker niet optimaal is en 2 omdat ik niet alles goed kan tunen door nog ongetraind oor/gevoel voor muziek.

Maar dat betekend niet dat ik niet wil experimenteren met verschillende effecten, dus ga ik toch voor een multieffect.

Hierbij heb ik wel wat rond gezocht en vond ik de DigiTech RP 250 wel erg mooi, mede door veel goede reviews en zeker een zacht prijsje van 100 euro.

http://feedback.nl/?b=URRP250&a=42
http://www.digitech.com/products/Multi-Effects/RP250.php

Weet niet als iemand hier ervaring mee heeft of dit juist aan- of afraad.

Dit bericht is gewijzigd op 06-08 13:31.

lando Geplaatst op 06-08-2009, 18:50 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Om terug te gaan op Mesjoggah over de effecen in mijn Cube X 15.

Mijn Cube X15 bevat effecten die goed klinken maar hebben alleen maar een overdrive en een distortion effect op. Dus als je metal speelt klinkt het goed maar verder zitten er geen effecten ingebouwd.

Toch wil ik wel experimenteren met verschillende effecten dus lijkt me een multieffect wel wat. Het is zeker niet de beste kwaliteit dat is me ook uitgelegd maar gewoon het feit dat je met veel verschillende effecten kan spelen voor een redelijk prijsje spreekt me wel aan.

Hierdoor kan ik dan ook gelijk oefenen voor me gehoor op diverse verschillende effecten. Dus als ik toe ben aan een betere versterker zal ik dan ook gelijk aan externe pedalen werken maar tot die tijd wil ik dan werken met een multiefect om 1 de prijs lager is dan allemaal pedalen en 2 omdat mijn versterker niet de beste is en 3 dat ik gelijk me gevoel en kennis over effecten bijwerkt.

Siempie666 Geplaatst op 07-08-2009, 14:33 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Ik vind die DigiTech RP-serie erg leuk. Zolang je niet de RP30 of zo hebt xD
Maar de 250 is erg leuk imo. Klinkt lekker en is lekker veelzijdig.

Nolimit_2000 Geplaatst op 09-08-2009, 23:52 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik speel zelf op een fender blues deville en gebruik meerdere effecten waaronder. t bone boss overdrive en een wah pedaal. Ik heb ook veel op multieffecten gehad. Maar ik ben er van overtuigd dan losse pedalen beter zijn. Je behoud meer sustain en multieffecten zijn meer ruisgevoeliger dan losse pedalen. En vooral met distortion heb je met een losse pedaal meer power. Ook is het nog een zo mocht je effect een storing hebben. Dan heb je met een multi pedaal meer problemen omdat daar alles in 1 zit. Succes

zo veel mensen zo veel wensen 
vikker Geplaatst op 24-08-2009, 13:43 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma.

Ik heb een GT-8 gehad, een ME-50, losse pedaaltjes, verschillende amps, alles in Rack vorm en nu heb ik weer een combo.
Mij combo is een Marshall TSL 100 watt 122.
Ik ben nu op zoek om wat effecten aan mijn rack toe te voegen.

Het nadeel van losse pedalen vind ik de noodzaak aan allemaal kabels aan te sluiten, die na verloop van tijd allemaal gaan kraken.
Het nadeel van een multi-effect is dat ik deze of voor de amp moet zetten of in de effectsloop. Ervoor dan kan ik de effecten als Delay, chorus niet gebruiken. En als ik em in de effectsloop zet dan kan ik de Wah wah en OD niet gebruiken omdat ie dan achter de pre-amp.

Hoe doen jullie dit ?

merwin Geplaatst op 24-08-2009, 18:26 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

multi pedaal is duurt even voor je  t doorhebt omdat er soms zo veel functies op zitten. maar je hebt dan wel alles in 1 en geluid kwaliteit is gewoon goed. lossen pedaaltjes ben je aan het kopen en blijf je aan het kopen omdat je net iets ander geluid wil.. maarja dat is mijn mening. Heb zelf marshall 100w combo, boss gt-pro en fc 300 foot controller voor mijn boss gt-pro... is genoeg

vikker Geplaatst op 25-08-2009, 10:07 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja het voordeel met de GT-pro is dat je wel zelf de loop kunt instellen. Dat heb je op de GT-8 ook. Dan kun je wel je OD of WAHWAH voor de pre-amp zetten en je modulatoren na de pre-amp. Dat is wel fijn.
Nadeel van de GT-8 is dat ik em te ingewikkeld vond. Je kunt er gewoon veel te veel mee. Maar dat is mijn mening. Ik heb dat ook gehad met rack-spullen.
Ik had een Rocktron voodu valve. Te gek ding, maar veel te veel instellingen: bv
algemene EQ, pre-amp EQ, post pre-amp EQ...ik werd er helemaal wild van.
Ik ben nu meer van de "Simpel is goed" spullen. Dus een goede lampencombo en nu wat "simpele" effecten. Ik wilde graag een van de BOSS ME series hebben omdat dit gewone stompboxen zijn, maar deze hebben geen loop-functie.
Dus dat is dan weer geen optie...jammer.
Tenzij er natuurlijk een multi-stompbox bestaat met een loopfunctie. Dan kan ik de OD en WAH WAH voor de pre-amp zetten en de mod's erna.

Willemdaguide Geplaatst op 25-08-2009, 11:49 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Die vierkabelmethode kon overigens ook al met de GT3/5&6, maar idd ook met de 8 en de pro.
Groot nadeel vind ik echter dat je gitaar direct door die AD/DA converters moet en ik vind dat je daardoor erg veel signaal verliest.
Mi is een combi het beste. Dat wil zeggen, losse pedalen voor de pre-amp (od/wah/phaser/enz) en modulatie/timebased effecten uit een multi in de fx-loop. Let er dan wel op dat je alle effecten "wet" uitstuurd en een par. fxloop gebruikt.

http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! 
merwin Geplaatst op 25-08-2009, 19:35 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

ben flinke tijd bezig geweest om uit te zoeken hoe alles werkt met de gt-pro, maar het valt allemaal nog wel mee, eigenlijk is het heel erg makkelijk. je moet er gewoon even voor gaan zitten.

Willemdaguide Geplaatst op 25-08-2009, 20:50 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Precies, en als je de pro eenmaal doorhebt zijn de GT3/5/6/8&10 ook eenvoudig!

http://theguides.hyves.nl/ Guides to the spirit of Rock! 
vikker Geplaatst op 26-08-2009, 14:34 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ga vandaag een 2e hands ME50 overnemen van iemand.
Ik ga hem eerst eens tussen FX Loop zetten. Eens kijken hoe dat klinkt.
De OD's kan ik dan niet echt gebruiken, maar het zij zo. Is nog altijd goedkoper dan alle mod pedaaltjes los kopen. Ik denk dat ik wel dan nog een losse tubescreamer ga halen. Puur om mijn overdrive wat extra ballen te geven.

Siempie666 Geplaatst op 26-08-2009, 18:55 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Kan de ME-50 niet via de 4-kabelmethode? D.m.v. de 4-kabelmethode kan je precies aangeven waar je een effect wilt hebben en dus alle effecten in de goede positie kan gebruiken.

vikker Geplaatst op 27-08-2009, 08:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nee, dat gaat helaas niet. De ME-50 heeft geen effectsloop.
De GT-8 heeft dit wel, dus daar zou dat wel bij kunnen.
En daar kun je ook de volgorde van de FX-chain bij wijzigen.
Maar de GT-8 heeft, naar mijn mening, te veel opties.
Ik ga toch de overdrive kanalen van de Versterker gebruiken, dus ik zal er niet al te veel last van hebben.