|
Ruudalberink
|
Geplaatst op 03-07-2009, 19:02 |
Reageer
|
administrator
Verstuur privé bericht
|
Hoi allemaal,
Ik heb wat gitaren in huis, voor het betere Gothic / Rock / Metal en stevigere pop werk / nou ja jullie begrijpen het wel, (lol) , maar ik heb eigenlijk niet echt een Jazz & Blues gitaar. En het toeval wilde dat ik deze Jazz Hollow Body, tegenkwam in de lokale gitaar winkel;
Merk: Ibanez. Land van herkomst: China. Model: AF 95 uit de .Artcore series, met traditional full-hollow constructie geen sound blocks in de body.
Kleur: Voilin Sun Burst (VLS 12-01). Hals verbinding: Verlijmd aan de Body. Houtsoort Hals: 3pc Artcore Mahonie / Maple. Houtsoort Body: Sycamore. Frets: Medium. Brug: ART-1. Hoogte verstelling en per snaar slide afregelbaar. P.U.’s: ARCH1 Humb Neck / ARCH2 Humb Brug. Hardware: Gold, stemmechanieken, regelaars/ knoppen de elementen en omschakelaar. Snaren: 6, type 10 (Nickel plated van Dunlop USA). Prijs: 419 euro.
Mijn 1e indruk:
> Ziet er verzorgd en netjes afgewerkt uit, geen gekke dingentjes of opvallende zaken.
Dus even uitproberen! En hier dan mijn test info met deze gitaar in de winkel, na ruim een uur uitproberen en wat “uit de kast“ trekken“ .
> Eerst maar eens zonder versterker, want het is immers een “full hollow” gitaar met 2 f sleutels in de klankkast. Nou dat geluid valt niet tegen en zeker niet als je deze gitaar vergelijkt met een gewone elektrische gitaar of een semi hollow body. Na een kleine opwarm ronde van wat losse toonladders en vinger oefeningen, werd het tijd voor enkele Blues en Jazz nummers. De open akkoorden gaan probleemloos.
Dat zelfde geldt ook voor de barre akkoorden tot en met de 15e toets, hoef je voor slag en ritme spel niet echt hard te werken. Ik hoorde geen ontstemmingen of rare bijgeluiden en / of kletterende snaren tegen de frets e/o elementen. Af fabriek was deze gitaar dus al aardig goed ingesteld.
Vinger picking in de basis akkoorden gaat prima, al is de hals wat stroefjes om snelle posities wisselingen door te voeren.
Echt flitsende solos en vinger tapping is er niet bij, maar het is dan ook een “Jazz” gitaar en geen (hard) rock gitaar.
Daarnaast speelde ik nog zonder versterking en effecten en probeer maar eens nummers van vriend Eddy Van Halen te spelen op een hollow body gitaar zonder versterking, dan heb je het knap lastig, als daar eerst niet goed op geoefend is, zoals in mijn geval dus.
Kortom voor Jazz en Blues / Country Rock en Pop / Mellow stijlen is deze gitaar in de basis settings niet gek. Een cijfer (in vergelijking met prijs / kwaliteit verhouding en de schaal van Richter J) is hier 7+
> Nou en dan maar eens op een versterker aansluiten. In dit geval een Koch Combo Twintone. Stand clean 1 en toon regeling neutraal, pre-volume op 4 en master volume op 3. Elementen schakelaar in middenstand ( beide elementen dus) en alle regelaars open. Het viel mij gelijk op dat de elementen een krachtig signaal afgeven. Vol, rijk en warm, dus even schakelen tussen brug en hals element.
Ook hier bleek dat de zaak goed was afgeregeld vanaf de fabriek want volume verschillen waren niet storend terwijl juist de klank verschillen tussen hals / brug en beide (middenstand) juist de goede verhoudingen weergaven.
Het Hals element geeft een lekker wollig, met rijke lage toon weergave, terwijl de dunnere G-B- en E snaren goed in het frequentie gebied meeliepen. Het Brug element geeft juist de wat dunnere snaren beter weer in helderheid en felheid, terwijl de lagere snaren ook goed mee komen. Opvallend is zelfs dat de lage E en A snaar bij een extra harde aanslag het specifieke “knakkende effect” kunnen produceren, zonder vervorming of kletteren.
De midden positie van de elementen schakelaar zorgt er dus voor dat beide elementen staan ingeschakeld en dat geeft weer een andere dementie aan het tonen pallet.
Als we de versterker verder instellen met de tonen / volume / gain en reverb regelingen, dan krijg je nog meer een fijnere definitie van het geluid wat de gitaar en zijn elementen, kan produceren in combinatie met een goede versterking.
Maar het blijft wel binnen het karakter van Jazz en Blues, ook met versterking en wat effecten, komt deze gitaar in de “Hard Rock Scène” niet tot zijn recht. Snelle tappings zitten er niet echt in (clean weergave), met distortion lijkt het beter maar, dat is schijn, omdat de overdaad van distortion geluid de zaak een beetje maskeerde, met mijn (artrose) vingers althans.
Maar de Folk / Jazz / Blues en Mellow pop gitaristen, zullen daarentegen wel aardig uit de voeten kunnen op deze gitaar.
Al met al voor dit onderdeel eveneens een 7+, mede vanwege de “af fabriek” ingestelde elementen.
Dus na enig stevig onderhandelen en een gratis luxe koffer erbij geritseld te hebben, heb ik deze gitaar toch maar meegenomen.
Eenmaal thuis gekomen en na enkele dagen van vrijelijk spelen op deze gitaar, heb ik wat kleine afstellingen gedaan, meer naar mijn persoonlijke smaak, zoals: .. de elementen iets verstelt, .. de kam hoogte aangepast, .. de snaar slide afregeling verfijnd en .. de hals & frets eens lekker met GHS Fret Faster behandeld. .. snaren vervangen door zelfde merk maar dan nummer 11, (nog ietsje “vetter” in basis klank.)
Tot slot op mijn eigen Eastwood versterker klink het {vind ik dus ... } allemaal nog iets fraaier dan de gebruikte Koch in de winkel test.
Ik ben dus tevreden over deze gitaar in relatie tot de betaalde prijs, maar ik heb hem dan ook maar aangeschaft, juist voor de Jazz & Blues en Mellow pop.
Greetz, geniet van de "warmte" {lol} Jaap.
Link naar de gitaar= http://www.ibanez.co.jp/world/country/frame_netherlands.html
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 04-07-2009, 18:40 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Een kleine aanvulling op de gitaar test: In de middenstand van de elementenschakelaar blijkt dat wanneer 1 van de volume potmeters wordt dichtgedraaid, BEIDE elementen op nul worden gezet, terwijl je juist verwacht dat als je 1 volume dicht zet, het andere element met de volume niet op nul, wel signaal blijft doorgeven.
Maar ik weet wel hoe dat komt (men heeft de signaal draden van de elementen op het midden contact - ook wel loper genoemd - van de 2 volume regelaars gesoldeerd, ipv aan de buiten contacten.) Ik zal - als het weer wat minder warm is - e.e.a. wel even modificeren. En dan ook maar de goedkope 6,3 mm gitaar jack aansluiting vervangen door een beter / steviger exemplaar.
Ik heb inmiddels wel de " action " weer wat fijner (optimaler) afgeregeld, Echt snel is het nog steeds niet, wel al beter dan "af fabriek", terwijl die fabrieksinstelling (zoals beschreven) niet slecht was, maar "fine tuning" is toch iets, wat naar persoonlijk inzicht kan worden uitgevoerd.
Dit bericht is gewijzigd op 04-07 18:40.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|