Fabolouz Geplaatst op 29-06-2009, 21:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben van plan één dezer dagen een platenspeler te kopen. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk eraan uitgeven, en ik vond de Roadstar TTR-8633. Is dat ding een beetje goed, of kan ik het dan toch beter op cd's houden?

meld dit bericht aan een moderator

jh4242 Geplaatst op 01-07-2009, 17:19 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

als je zo min mogelijk wilt uitgeven, kun je beter in een tweedehands winkel kijken

Mano Geplaatst op 04-07-2009, 00:57 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hey Fabolous

Ik kom nog uit de tijd van de platenspelers en kan me herinneren dat Dual, Lenco en Philips de topmerken waren. De goedkope USB shit zou ik links laten liggen. Je zal er achter komen dat er iets in het geluid van vinyl zit wat CD niet weer kan geven (buiten krassen en tikken dan) Het is zoiets als buizen en transistor amps. Ik kan het niet echt omschrijven, maar je hoort het wel.

Greetz, Mano.

Mckaamos Geplaatst op 04-07-2009, 10:01 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wist je dat dat niks met vinyl te maken heeft maar de methode waarop CD's tegenwoordig afgemixt worden?
CD's van de eerste lichting waren net zo goed als vinyl. Tegenwoordig wordt er zwaar overstuurt ten gevolge van de Loudness Wars en dat gaat ten koste van het geluid.

Vinyl heeft het voordeel dat de groeven maar een bepaalde diepte kunnen hebben, en dus niet luider kunnen worden dan de afstand tot de oppervlakte. Frequenties die wel harder gaan worden simpelweg geclipt bij het produceren van de plaat.

Op een CD staat simpelweg digitale informatie. Daarop kan je zonder problemen instellen dat er X dB gain overheen moet. Opgeslagen wordt het toch wel.

En voor de mensen die lopen te mekkeren dat het verschil in analoog vs digitaal zit: bullshit, want vinyl wordt tegenwoordig netzogoed vanaf een digitale master recording gemaakt

Oh en loudness wars heeft te maken met het fenomeen dat het nummer dat het hardste klinkt het populairste lijkt te zijn. Door bepaalde frequenties te boosten krijgen ze dat effect.

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
Siempie666 Geplaatst op 04-07-2009, 18:17 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 04-07-2009, 10:01 Mckaamos schreef:
Oh en loudness wars heeft te maken met het fenomeen dat het nummer dat het hardste klinkt het populairste lijkt te zijn. Door bepaalde frequenties te boosten krijgen ze dat effect.

zOMFG BASS BOOST ND LOUD MUSIC FTWZ!!!//11!!

Mano Geplaatst op 04-07-2009, 23:41 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Begrijp ik dan goed dat er voor de tijd van CD`s beter afgemixt werd dan nu? Of klinken moderne mosfet versterkers gewoon niet zo goed. Ik ken iemand die beweerd blokjes te horen in digitaal geluid, nou vind ik dat wat ver gaan, maar ik heb z`n instalatie gehoord en was enorm onder de indruk. geen enkele transistor te vinden van voorversterker tot eindtrap geweldig. Even goed bedankt voor de info ik wist het niet, maar ik heb dan ook geen modern vinyl in huis.

Mckaamos Geplaatst op 05-07-2009, 18:56 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-07-2009, 23:41 Mano schreef:
Begrijp ik dan goed dat er voor de tijd van CD`s beter afgemixt werd dan nu? Of klinken moderne mosfet versterkers gewoon niet zo goed. Ik ken iemand die beweerd blokjes te horen in digitaal geluid, nou vind ik dat wat ver gaan, maar ik heb z`n instalatie gehoord en was enorm onder de indruk. geen enkele transistor te vinden van voorversterker tot eindtrap geweldig. Even goed bedankt voor de info ik wist het niet, maar ik heb dan ook geen modern vinyl in huis.

Die richting mag je op denken, maar dan ga je misschien een beetje heel ver
Als jij een CD uit de begintijd van de CD te pakken kan krijgen en die beluistert klinken die veel beter als een remastered editie van dezelfde schijf.
Afmixen tegenwoordig is gewoon een kwestie van meedoen in de Loudness Wars.

Anyway, moderne mosfet versterkers kunnen ook heel erg goed zijn. Het is maar net welke je te pakken hebt. Het is wel zo dat buizenversterkers veelal nog authentiek gemaakt worden en daar ook dus naar klinken, maar met transistors kan je ook een heel eind komen. Zelfs tot zo ver dat de gemiddelde audiofiel het moeilijk heeft om te onderscheiden.

Het kunnen horen van blokjes in het geluid is vette onzin, want de audio die van CD komt gaat door een DAC heen. Komt gewoon analoog geluid uit dus.

Fabolouz Geplaatst op 05-07-2009, 19:24 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kun je begrijpen dat mijn hersens nu ontploffen? xD

Maar ik heb er dus echt geen verstand van, en heb ook vrij weinig aan ingewikkelde verhalen (al zijn ze wel heel interessant   ).
Maar kan iemand a.u.b. gewoon even zeggen: koop dit model? :P

Dit bericht is gewijzigd op 05-07 19:26.

Mano Geplaatst op 05-07-2009, 20:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

OK Fabolous,

Koop maar een gebruikte Dual of Philips waarvan de draaitafel en pick-up arm soepel zijn afgeveerd. deze moeten talrijk voorkomen op b.v. marktplaats.

Mckaamos thanks 4 the info.

Fabolouz Geplaatst op 07-07-2009, 09:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ok, dankje!  

Fabolouz Geplaatst op 16-07-2009, 22:48 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

En ik heb nu toch nog een vraagje:
Hoe check ik precies of die dingen goed zijn afgeveerd?

Dit bericht is gewijzigd op 18-07 11:25.

Mano Geplaatst op 19-07-2009, 20:29 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Voorzichtig aanraken met wijsvinger of ander lichaamsdeel, dan moet de arm waar de naald aan zit dezelfde veerbeweging maken als de draaischijf. Het is ook fijn als je de naalddruk kan regelen dit kun je zien aan de contragewichten achter op de arm. wanneer er een schaalverdeling op staat is ie regelbaar.

Fabolouz Geplaatst op 24-07-2009, 11:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dank!

Fabolouz Geplaatst op 26-07-2009, 10:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb een mooie gevonden op Marktplaats alleen ik weet niet hoe ik die link moet geven  
iig heet 'ie zo: Platenspeler en boxen DUAL HS151

Mckaamos Geplaatst op 27-07-2009, 12:19 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

In de advertentie staat altijd een vakje "Link", waar in een directe link naar de advertentie staat.

Fabolouz Geplaatst op 27-07-2009, 18:02 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dankje.

Dit is hem dus: http://link.marktplaats.nl/267139783

Fabolouz Geplaatst op 29-07-2009, 09:28 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb hem!          

Het is die Dual geworden van Marktplaats.
Nu alleen nog platen.  
Maar ik moet nu dus nog 2 dingen hebben:
een naald
en the Number of the Beast van Iron Maiden (maar bij http://www.large.nl en http://www.velvetmusic.nl hebben ze hem niet)

Maar dus, heel erg bedankt voor de hulp   .

Siempie666 Geplaatst op 29-07-2009, 10:15 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 29-07-2009, 09:28 Fabolouz schreef:
Ik heb hem!          

Het is die Dual geworden van Marktplaats.
Nu alleen nog platen.  
Maar ik moet nu dus nog 2 dingen hebben:
een naald
en the Number of the Beast van Iron Maiden (maar bij http://www.large.nl en http://www.velvetmusic.nl hebben ze hem niet)

Maar dus, heel erg bedankt voor de hulp   .

Haha, dat zou wss ook de eerste plaat zijn die ik zou kopen :P
Wij hebben thuis ook een platenspeler en een aantal random platen, vooral van Bruce Springsteen. Best vet, maar ik speel het liefste mp3's/CD's af vanaf m'n pc, omdat dat kleiner is en in mijn kamer kan :P

Fabolouz Geplaatst op 04-08-2009, 19:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben net terug van vakantie, heb vandaag mijn eerste 2 platen gehaald: Nirvana Unplugged in New York en Farm van Dinosaur Jr. En ik ben echt bekeerd. Ik houd van vinyl!  

Maar ik wil wel nog steeds een borsteltje om mijn naald en LP's schoon te maken. Weet iemand waar ik dat kan halen?

Mirke25 Geplaatst op 04-08-2009, 22:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

mss hier iets op te vinden van wat je zoekt

http://shop.muziek.nl/product.php?pr...uctid=131273&cat=351&page=1

Fabolouz Geplaatst op 10-08-2009, 17:39 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mijn vader heeft ergens gratis een tweedehands FUCKING BANG & OLUFSEN vandaan kunnen halen. Ziet er allemaal heel luxe uit.  

Maar toen ik de naald erop zette (nouja, zetten, bij deze gaat het vanzelf ) hoorde ik veel herrie en gekraak, en het nummer begon niet waar het hoorde te beginnen.

Weet iemand wat er aan de hand was? (Want ik ben bang dat ik mijn platen beschadig.)

Mirke25 Geplaatst op 10-08-2009, 23:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

mischien een kras op de plaat??

Dit bericht is gewijzigd op 10-08 23:06.

Mirke25 Geplaatst op 10-08-2009, 23:09 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dit bericht is gewijzigd op 10-08 23:18.

Fabolouz Geplaatst op 12-08-2009, 09:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nee, dat is het niet. Ik heb nog steeds die eerste platenspeler, en die heeft dat niet.

Maar ik kwam er ook achter dat als ik hem dan een keertje stop en dan weer verder laat gaan dat het dan vaak weer normaal is.

coen Geplaatst op 17-08-2009, 17:05 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik heb er nog 1 voor je.
weet zo alleen niet welk merk

als je geIntresseerd ben, kan ik wel wat specs opzoeken.
wat ik wel weet is dat het een heel goede is, hij kostte geloof ik 550 gulden ofzo.

Als je als verkeerdeelnemer moet blazen, zet dan je bril af want dat scheelt al 2 glazen. 
2