sjoerdo Geplaatst op 24-06-2009, 22:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hallo allemaal,

Ik probeer een bepaald effect uit mijn gitaar te krijgen. Het is een soort overdrive die op bepaalde momenten inslaat waardoor de gespeelde noot als een hoge schelle 'gil' klinkt.

Omdat dit nogal moeilijk uit leggen valt heb ik een linkje naar youtube erbij gedaan;
(van Halen aint talking bout love by Kent Carlevi).

Op het moment dat hij voor de tweede keer het introstukje speelt kun je het goed horen bij laatste noten op 0:16.
http://www.youtube.com/watch?v=kqsue...qsuet6lMzE&feature=channel_page

Hope anyone can help!

grt,

Sjoerd

Mijn gear;
podxt met ms and cc

marshall 100 of vox

gibson LP BFG of Ibanez edr600

meld dit bericht aan een moderator

Mckaamos Geplaatst op 24-06-2009, 23:07 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kwestie van een goede distortion/overdrive en goede pickups in je gitaar.
De distortion icm bepaalde soorten pickups geven heel snel harmonics effecten.

Verder is het puur techniek.
Wat hij daar doet is een combinatie van een bend, pinch harmonics en slim gebruik van een whammybar (tremolo brug).
De pinch harmonics geven de initiele gil. bends trekken het geluid naar een hogere noot en de whammy is het over the top stukje waarbij de noot extreem hoog komt.

edit:
Nog even ter extra verduidelijking: Eddie van Halen is/was (leeftie nog?) heel goed in dit soort gekke toeren.
Zijn sound wordt heel vaak de "brown sound" genoemd.

Als je een set pickups kan vinden die worden aangeprezen als EvH pickups of "brown sound" pickups, dan heb je iig iets te pakken wat erg als EvH's sound moet klinken, of iig erg harmonisch is.
Dergelijke pickups zijn een goed idee, of iets anders wat lekker gilt.
Combineer dat met een leuke distortion of overdrive, een hoop techniek, en je doet dit ook na.
Je zou eens kunnen kijken naar de Toadworks Mr. Ed distortion. Das een distortion die heel erg EvH-achtig moet klinken. Plemp een paar EvH humbuckers van GFS in je gitaar en je bent voor weinig geld in bezit van spullen die dit geluid moeten kunnen voortbrengen. Uiteraard is de overige 70% gewoon puur techniek, dus oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Pinch harmonics produceer je trouwens door je duim vlak na je plectrum heel licht langs je snaar te halen bij het aanslaan. Dat werkt niet overal op de snaar, maar alleen op bepaalde plekjes, en die moet je dan feilloos weten te vinden, plus de techniek van die speciale aanslag die je moet hebben.
Erg pittig om te doen in het begin, en het is op elke gitaar anders omdat elke pickup de harmonics plekjes op andere plekken heeft en niet elke pickup even gevoelig er voor is.

edit2:
Nog een term die hier wel bij past is "5150". Ook een definitie van Eddie's geluid.
En een how-to video voor pinch harmonics: http://www.youtube.com/watch?v=5I5O8P-r5Rk&feature=fvst

Dit bericht is gewijzigd op 24-06 23:19.

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
sjoerdo Geplaatst op 25-06-2009, 09:27 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heel erg bedankt, hier heb ik wat aan!

Als ik het zo hoor is het inderdaad pinch harmonics waardoor hij het effect krijg.

Dit is een techniek waar ik nog niet mee bekend ben, dus de tutorial komt ook erg van pas!

Ik heb op mijn PODXT al wat leuke distortions staan dus ik ga even flink oefenen!

Nogmaals dank!

PS. EvH leeft nog steeds