gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi Verslag van een recent bezoekje aan een muziekwinkel.
Ik liep de winkel in rond de klok van half twee op een donderdagmiddag. Meteen een verkoper op mij af; Dag meneer, kan ik u helpen?
Nou meneer, zei ik, ik kijk nog even hoor, maar u mag met me mee kijken, want ik zoek eigenlijk een kleine versterkertje, zoals een kleine buizen combo, voor mijn gitaar. Gewoon om er bij te hebben vanwege het gemak, want het heen en weer sjouwen van mijn grote versterker van en naar huis, dat wordt me allemaal te zwaar en te veel, begrijpt u? En, zei ik, het budget is beperkt, dus voor een 150 a 200 euro had ik gedacht, kan dat?
Zeker meneer, antwoordde de verkoper. Genoeg keus hebben wij hier in de winkel. Zoekt u een combo of een losse versterker met een losse speaker kast?
En daar maakte de brave borst zijn eerste fout. Ik had hem al verteld “een versterkertje” vanwege het comfort. Nou ja kan gebeuren dacht ik, dus legde hem nogmaals uit dat het hier zou gaan om een kleine versterker, dus een combo, niet te duur en met niet al te veel brullend vermogen, lijkt mij toch wel de ideale 2e versterker.
De verkoper liep naar het midden van de winkel waar diverse combo’s stonden opgesteld. En hij begon meteen er 1 aan te zetten en zijn verkoop praatje af te steken. Ik zag het prijs stickertje op de zijkant die het respectabele bedrag van 1749,95 euro vermeldde.
Foutje nummer 2, van deze (kennelijk nog beginnende) verkoper. Ik had dus al aangegeven dat IK wilde kijken, naar iets wat IK geschikt vond, in een prijs segment van 150 tot 200 euro, dus geen 1749 en nog wat euro. Daarbij is het irritant dat hij voor mij gaat kiezen en ook nog een heel verhaal af gaat steken. Nou ja dacht ik opnieuw, kan gebeuren.
Dus zo liep ik zelf naar een ander model, waarvan ik op de “look en feel” afging en liet de verkoper merken dat ik meer interesse had in hetgeen wat ik zag staan, in plaats van zijn keuze en verhaal. Uh, ja meneer, sprak de verkoper, maar dat is een klein buizen combo van 5 watt en die heeft verders geen opties. Hij liep weer terug naar het exemplaar die hij als eerste had aangezet en begon weer opnieuw zijn verhaal af te steken. Hij sprak: Meneer, deze versterker is eigen import en ontwerp, die laten wij speciaal maken en deze versterker heeft nog veel meer opties. Dat zou dus eigenlijk iets zijn voor u, meneer. Want, zo vervolgde hij, deze heeft 4 x EL84 buizen in de eindtrap en 3 voorversterker buizen ECC. De luidspreker is een Celestion V30.
Nu was ik het zat. In mijn beleving is het ergste wat je als klant in een winkel kan gebeuren, dat een verkoper niet luistert naar de klant en daarbovenop gewoon zijn onzin verhalen gaat rondstrooien.
Dus werd het tijd om deze persoon eens even tot zijn schoenveters af te gaan fikken. Hierbij had ik het geluk dat er inmiddels enkele andere klanten de winkel waren binnen gekomen.
Ik begon ietsjes harder te praten tegen mijn verkoper. Meneer, zei ik, we staan nu hierbij het “topmerk” zoals u beweerde, maar weet u wel wat deze versterker in werkelijkheid kost, op basis van 1000 stuks productionele omzet? Nou rekent u even mee?
4 buisjes EL84 hebben een kostprijs van 30 eurocent per stuk. ECC buisjes kosten 0,10 per stuk, het chassis van blik kost inclusief het stansen en zetten, 0,20 euro cent, de overige onderdelen, knoppen, hout van de kast, tolex, gril, klein materialen enzo, kost 1,30 euro. De luidspreker kost 2,- euro. Kostprijs materialen totaal : 5,- euro
Het uurloon van de lieftallige Chinese dametjes, die deze versterkers in Nio Hu Town maken is bruto 50 euro cent per uur en het geheel kost 40 minuten om een versterker in elkaar te schroeven. En nog eens maximaal 20 minuten voor eindmontage, testen en verpakken.
Er gaan 1280 stuks in een zee container, de transportkosten vanaf de Chinese fabriek tot en met haven Rotterdam, zal uitkomen Op 3,50 euro per versterker, inclusief inklaringen en intern transport binnen Nederland. Dus arbeidsloon 1 uur = 50 euro cent, plus all in transport 3,50 = 4 euro Dus beste meneer de verkoper; even snel opgeteld 9,- euro per versterker, en u verkoopt ze voor maar 1749,95!
Ach weet u, laat maar zitten, want jullie hebben eigenlijk helemaal niets wat voldoet aan mijn eisen. Goedemiddag.....
Moraal: Dat mag u zelf invullen, als u de prijzen ziet in de advertenties of in de winkels, van gitaar versterkers EL84 in de eindtrap en made China op de achterzijde.
Een fijne zomer periode & vakantie toegewenst. En tot over een paar maanden maar weer. Greetz, Jaap.
Dit bericht is gewijzigd op 08-06 18:57.
|