dhaarbrink Geplaatst op 31-05-2009, 11:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dag mensen,

Ik heb een tijdje terug een nieuw stemapparaat gekocht omdat de vorige stuk was.
Op mn oude had ik een mooi knopje om hem halve tonen hoger of lager te stemmen.

Met de nieuwe moet dit ook mogelijk zijn, maar ik kan hier alleen maar de frequentie mee aanpassen.
'Standaard/normaal' is 440Hz. Is 439Hz dan een halve toon lager? Of hoe werkt dit?

meld dit bericht aan een moderator

Mckaamos Geplaatst op 31-05-2009, 11:59 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 31-05-2009, 11:35 dhaarbrink schreef:
Dag mensen,

Ik heb een tijdje terug een nieuw stemapparaat gekocht omdat de vorige stuk was.
Op mn oude had ik een mooi knopje om hem halve tonen hoger of lager te stemmen.

Met de nieuwe moet dit ook mogelijk zijn, maar ik kan hier alleen maar de frequentie mee aanpassen.
'Standaard/normaal' is 440Hz. Is 439Hz dan een halve toon lager? Of hoe werkt dit?

Een hele octaaf omhoog is een verdubbeling van de frequentie.
Dus als je basis 440hz is, is een octaaf hoger 880hz, en de volgende 1760hz, etc etc.
Je zal dus moeten uitrekenen welke noot welke frequentie is.

Maargoed, waarom zou je dat op frequentie gaan doen? Heeft je stemapparaat geen weergave welke noot je nu hebt? Mijne geeft iig netjes een letter weer en een sharp of flat symbool.

Frequentie aanpassen is imho zinloos want alles is tegenwoordig gebaseerd op de 440hz regel. Dus tenzij je een of andere wazige bomenknuffelaar met midden 15de eeuw wensen bent heb je niks aan een andere frequentie.
Er wordt namelijk beweerd dat men destijds in 432hz als basistoon werkte. Verder is het systeem wel hetzelfde.
Met 432hz als basis zou je dus enorm vals klinken tegenover hedendaagse muziek. Je zou er ook geen moderne nummers mee kunnen spelen. Hooguit dat het leuk is om een uitvoering van een Mozart stukje mee te doen.

Er zijn ook nog mafketels die beweren dat 440hz een Nazi Conspiracy is. 440hz zou slecht zijn voor de gezondheid, vreemde stralingen afgeven, depressiviteit als gevolg hebben, etc etc etc.

Dit bericht is gewijzigd op 31-05 12:06.

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
vinkske Geplaatst op 01-06-2009, 13:29 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Jeuzus what a bunch of crap!

Gewoon stemmen op 440 Hz zoals heel de rest van de wereld en als je daar depressief van wordt ga dan triangle spelen of zo!

Als je een andere toonhoogte wilt hebben kun je gewoon één noot goed stemmen met een stemapparaat en als je dan de 4e fret pakt ipv de 5e zit je een halve toon lager en dan op gehoor stemmen... Is een optie!

Of je koopt voor (nog geen) twee tientjes zo'n clip-on tuner waar een knopje op zit waarmee je toonhoogtes kunt veranderen...

For those about to rock.... We salute you!