|
cioola
|
Geplaatst op 13-05-2009, 21:00 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi allemaal !
Ik speel speel zelf al heel wat jaartjes gitaar .. En sinds 4 weken, geef ik 2 vrouwen , uit mijn kerk een zetje in de richting om gitaar te gaan spelen ..
1ste les waren ze er samen, Nu was net één van de damens bij me, voor de tweede keer zeg maar .. en omdat we de vorige keren meer aan het kennis maken waren, en opzoek waren naar vingers voor de eerste paar akkoordjes ..
had ik de gitaren van de damens nog niet echt in handen gehad, maar omdat het stemmen vandaag bij de gitaar van de mevrouw zo rottig ging, wilde ik daar even helpen .. En nu kwam ik tot de ontdekking, dat er op die spaanse/klassieke gitaartje , stalen snaren zitten , voor een western dus. Ik had die combinatie nooit zo gehoord, staal op een klasieker .. vond vorige keer al een vreemd geluid zitten in die gitaar, maar mevrouw zat te ver weg, dus dat het aan de soort snaren lag, was met niet doorgedrongen, hij stemde wel lastig , maar het lukte wel , das eigenlijk vreemd ..
.. Dat Ringetje, waar je normaal die kam doppen opdrukt zit aan de kop vast, en aan de kam zit een vreemd soort knoopje .. Snap nu waarom hij zo rottig stemt ..
Nu was ik als eerste bang voor de hals van die gitaar, dat ging nog goed, maar de bovenkant van de klankkast heeft het zwaar. Stukje klankast op de hoogte van haar kam , komt al aardig omhoog
uitteraard, is mijn dringende advies geweest, zo snel mogelijk Nylon te regelen . en omdat ze nog nooit eerder snaren vervangen heeft, wil ik daar volgende week bij helpen ..
Nu vraag ik me af, kan ik op momend dat ik die snaren ga vervangen problemen verwachten ? Door die stalen snaren, is er behoorlijk wat xtra spanning gekomen , zowel bij de kam als op die hals .. Kan me voorstellen dat als je die spanning eraf haald ( al doe je het snaar voor snaar ) , en er een setje Nylon opzet , hij een soort van de andere kant op wil gaan buigen ..
Zie ik spoken , of is mijn voorzichtigheid te begrijpen ?
Moet zeggen dat de laatste keer dat ik Nylon vervangen heb, zeker 10 jaar geleden is , is dus ff hopen dat het me nog lukt , heb zelf alleen maar western gitaartjes En dat die gitaar nog te redden is
Nou hopenlijk zijn hier mensen met ervaringen, met dit soort foutjes thanks alvast
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bahady30
|
Geplaatst op 15-05-2009, 16:30 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Ik heb dit ook eens aan de hand gehad met een student van me. Mijn oplossing: Verminder de snaarspanning maar rustig aan he niet meteen als een gek gaan draaien.Snaren eraf halen en er Nylon opzetten en weer rustig op spanning brengen. Grote kans dat het goed zal gaan maar tijdens het draaien goed op de hals letten of die gaat bewegen. Is dat het geval dan heb je een probleem en zal je naar een gitaardokter moeten om te kijken of de hals niet blijvend beschadigd is. Zou het, en ik hoop het voor je, alles goed zijn gegaan dan zit er een grote kans in dat je de topkam moet vervangen omdat die teveel ingeschuurd is door de ijzeren snaren. Dat merk je vanzelf wel als de gitaar zich onverhoopt slechter laat stemmen. Nou succes ermee
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|
|