|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 11-01-2007, 18:30 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hi
Ik denk dat je voor wat het schema van deze Crate betreft, echt een pobleempje hebt. Crate geeft namelijk vrijwel geen schema's vrij. Daarom zal je Crate schema's - for free - niet veel kunnen vinden op internet.
Er zijn in eerste instantie 2 opties om zonder schema toch iets te ontdekken wat er mogelijk fout gaat: 1) Je kunt het chassis uit de combo halen, aansluiten als of je weer gewoon gaat spelen, maar je volume van de gitaar dicht laten en niet echt gaan spelen, maar blijven kijken op de printplaat of er iets zichtbaars in de fout gaat, zoals gloeien van weerstanden, of dat er een condensator staat te bubbelen. Maar belangrijk is ook dat je voelt of de eind transistoren echt heet worden. Omdat je niet speelt mag er eigenlijk niets warm worden. Gebeurt dat wel dan is er dus sprake van een defect onderdeel / onderdelen / eind transistor, of er is sprake van onjuiste instelling van de rust stroom van de eind trap.
Deze methode vergt misschien wat geduld omdat je niet speelt kan het ff duren voordat e.e.a. zich openbaart.
De 2 methode is dat je wel gewoon gaat spelen, daarmee bereik je dat de versterker belast wordt en er dus sneller sprake zal zijn van op warming van onderdelen, eind trap enz. En let dus goed op de print, als je speelt wat daar gebeurt, vooral het moment voor uitval. Check dan meteen de warmte van de eindtransistoren.
Als e.e.a. weer is afgekoeld en de versterker weer even functioneert, tot dat de uitval weer opnieuw optreed, dan moet er dus iets worden ingeschakeld als beveiliging. Meestal is dat een temp. gevoelge weerstand of diode schakeling met een bi-metaal of relais achtige schakelaar, die bij te hoge warmte ontwikkeling de eindtrap uitschakelt. Koelt e.e.a. weer af dan doet ie weer totdat.... enz. De bekende cirkel dus.....
Kortom meer kan ik je ook niet vertellen, want transistor versterkers repareer ik niet, alleen de vintage buizen versterkers die voor 1985 zijn gebouwd.
Succes en misschien heb je wat aan mijn bovenstaande test tips en anders.... maar eens opzoek naar een reparateur die e.e.a. kan opsporen en oplossen.
Later,
Jaap. Eastwood amps Amersfoort
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|