Mary Geplaatst op 22-03-2009, 22:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben van plan om een geluidsdichte soort van muziek kamer te maken.
Het moet het geluid van mijn gitaar en misschien later drumstel dempen.
En het moet niet te duur worden.
Weet iemand misschien wat voor materialen ik moet gebruiken?
En hoe ik het moet gebruiken?

meld dit bericht aan een moderator

Deep Purple Rocks Your Ass!!! 
Ruudalberink Geplaatst op 23-03-2009, 16:49 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Gewoon issolatiemateriaal of schuimrubber.

Tapijt werkt ook redelijk, maar minder. De deur issoleren is erg belangrijk, die laat veel meer geluid door dan muren..

jniet Geplaatst op 25-03-2009, 13:01 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,

Gewoon wat isolatiemateriaal of tapijt is denk ik niet helemaal voldoende, bij geluidsisoleren moet je goed weten wat je doet:

Even in het algemeen:
Er is veel verwarring over isoleren en acoustisch behandelen!

Isoleren: je wilt dat het geluid wat je maakt met gitaar spelen niet door de muren heen gaat.

Acoustisch behandelen, je wilt dat de acoustisch kwaliteiten verbeteren, bijvoorbeeld minder weerkaatsen van geluid tegen de muren, galm etc. Daar is tapijt heel geschikt voor. Tapijt heeft nauwelijks enkele isolerende waarden.

Jij wilt je kamer isoleren zodat er minder geluidsoverdracht plaats vind naar de andere ruimten.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Echter je moet goed in de gaten houden dat je in feite alles moet isoleren. Het heeft bijvoorbeeld geen zin de wanden te isoleren, terwijl jou deur verder niet goed is geïsoleerd, dat is in feite geld weggooien. Hetzelfde geld voor vloer en plafond, aan de wanden iets doen, terwijl je een houten vloerconstructie hebt heeft ook weinig zin.

Het beste om geluid te isoleren is massa, hoe zwaarder en dikker de wanden hoe beter ze isoleren. Geluid is namelijk trillingen, hoe zwaarder de constructie hoe meer moeite de trillingen hebben om door de constructie heen te komen. Een andere manier is de lichte scheidingswand, dit noemen ze een "buigslappe" wand deze werkt averrechts tegen de trillingen en houd daarom het geluid ook tegen.

Kortom massa is het beste, maar in bestaande situaties is dit vaak lastig omdat de constructie dat niet aankan, of er simpelweg de ruimte niet voor is. Een alternatief is dan een lichte scheidingswand. De opbouw is als volgt, houten of stalen regels tegen de muur bestigen. Tussen de houten of stalen en de muur wordt isolatiebadn/rubber aangebracht zodat de regel min of meer los gekoppeld is van de wand. Tussen de regels wordt isolatie aangebracht en daarover heen twee of drie lagen Giproc (giopsplaten) om de constructie te verzwaren wordt er tussen een laag gipsplaat ook nog wel een zwaar folie aangebracht (bitumenachtig bijvoorbeeld). Afhankelijk van de constructie van het plafond zou dit hetzelfde moeten. De vloer zou ook zwevend moeten worden uitgevoerd.

Een probleem is dan nog de deur, die moet zo zwaar mogelijk zijn en het liefst met dubbele kierdichting. Een andere manier is twee deuren maken met een sluis ertussen. De sluis wordt bekleed met absoberend isolatiemateriaal.

Ventilatie van de ruimte is ook belangerijk, en een zwakke plek... hiervoor dienen speciale ventilatiekokers te worden aangebracht. z.g.n. suskasten.

Het is nogal wat, het heeft echter helemaal geen zin om een beetje te gaan isoleren terwijl je aan een aantal onderdelen helemaal niks doet.

Merford, maar er zijn ook andere! verkopen complete inbouw ruimtes, je kan die ook zelf aanbrengen. Maar je moet toch wel denken aan een bedrag van minimaal € 4000,--

Tot slot staat er nogal wat op internet over dit onderwerp. Waar je veel info kan vinden is http://www.homerecording.be daar zitten ook enkele forumleden die daar heel veel verstand van hebben.

Groetjes en succes Johan

Dit bericht is gewijzigd op 25-03 13:05.

www.myspace.com/johandeniet 
Redhandshredder Geplaatst op 25-03-2009, 14:37 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb gehoord dat mensen dat met ei dozen deden?  

FUCKUALL! 
coen Geplaatst op 25-03-2009, 14:56 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

zoiets dacht ik ook al  

Als je als verkeerdeelnemer moet blazen, zet dan je bril af want dat scheelt al 2 glazen. 
jniet Geplaatst op 25-03-2009, 15:55 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoi,

Eierdozen.... is geen isolatie maar acoustische verbetering van de ruimte!

Let op;

Isolatie en acoustiek zijn twee totaal verschillende dingen,

Groet Johan

www.myspace.com/johandeniet 
coen Geplaatst op 25-03-2009, 17:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

bedankt weer wat geleerd...

Als je als verkeerdeelnemer moet blazen, zet dan je bril af want dat scheelt al 2 glazen. 
drumkilla Geplaatst op 26-03-2009, 12:38 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik heb idd een kamer geisoleerd met glaswol tegen de muren, daar weer planken tegenaan, en daar eierdozen tegenaan... de kamer word er wel ongeveer 10 cm kleiner door aan elke kant... maar het isoleerd prima! mn drumstel, gitaar keyboard en zang komt er niet door heen... wel belangrijk, als je een raam hebt... zou ik er ook een plank met glaswol tegenaan plakken... want daar komt ook veel kabaal door :p

Nog drie vrienden en ik kan klaverjassen... 
Mary Geplaatst op 26-03-2009, 16:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoeveel kostte dat ongeveer? :P

Deep Purple Rocks Your Ass!!! 
drumkilla Geplaatst op 26-03-2009, 20:16 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

is een kamer van 4 bij 3 ongeveer, en daar heb ik 1000 euro voor betaald, maar heb alles 2e hands opgekocht, en de eierdozen kon ik gratis mee krijgen bij een kippenboer waar ik werkte :p

Nog drie vrienden en ik kan klaverjassen...