Rubenr Geplaatst op 18-03-2009, 18:23 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste Mensen,

Ik speel nu een paar weekjes gitaar tot nu toe loopt alles vlekkeloos. Maar nu probeer ik de barre akkoorden te leren maar ik krijg er maar geen fatsoenlijk geluid uit mijn gitaar (SX DG1K)  Heeft iemand tips?

Alvast Bedankt,
Ruben

meld dit bericht aan een moderator

Bloc Party - Arctic Monkeys - The Strokes - Queens of the stone age 
Redhandshredder Geplaatst op 18-03-2009, 19:41 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Doorzetten, het duurt even voordat je wijsvinger hard  genoeg op de snaren drukt. Bij mij duurte dat hooguit een maandje, en een jaartje later lachte ik erom   !

Dit bericht is gewijzigd op 18-03 19:42.

FUCKUALL! 
Debbie Geplaatst op 20-03-2009, 14:48 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

probeer eens alleen de nodige snaren in te duwen? dus meer druk zetten op de snaren die nodig zijn.
niet die waar het akkoord met de rest van je vingers staat. dan word het al een stuk makkelijker

'Guitar is the easiest instrument to play poorly and the most difficult instrument to play well'  
Redhandshredder Geplaatst op 20-03-2009, 15:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 20-03-2009, 14:48 Debbie schreef:
probeer eens alleen de nodige snaren in te duwen? dus meer druk zetten op de snaren die nodig zijn.
niet die waar het akkoord met de rest van je vingers staat. dan word het al een stuk makkelijker

Je moet sowieso altijd alles indrukken toch?

FUCKUALL! 
Rubenr Geplaatst op 20-03-2009, 17:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Meestal wel, maar als je bijv E niet moet spelen hoef je die ook niet in te drukken.
Kreeg er zojuist enig (normaal) geluid uit, maar moest wel veel kracht met mijn vinger zetten. Nu maar hopen dat dat steeds minder wordt  

Thea Geplaatst op 11-04-2009, 20:38 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bij mij begint het ook net een beetje te lopen, maar nu probeer ik het F akkoord en dat lukt voor geen meter. Ik ben bezig met de eenvoudige versie waarbij je met de 1e vinger de hoge E en de B snaar tegelijkertijd moet indrukken. Zodra ik de 2e en 3e vinger erbij wil zetten, komt er steeds weer dat vervelende PLOP geluid. Super frustrerend!  Ik heb net even de gitaar weg gezet en zal het straks wel weer gaan proberen, maar ik had zojuist de neiging de gitaar in de hoek te smijten.  

Gelukkig niet gedaan, want dat zou zonde zijn.  

Maar...nooit geweten dat gitaar spelen zo lastig zou zijn. Bij piano en dwarsfluit heb ik ook wel minder vlotte periodes gekend, maar toch niet op deze manier.

Ik hoop dat ik er inderdaad over een maandje of wat ook om kan lachen, zoals ik ergens las op dit forum.

Siempie666 Geplaatst op 11-04-2009, 20:54 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 11-04-2009, 20:38 Thea schreef:
Ik hoop dat ik er inderdaad over een maandje of wat ook om kan lachen, zoals ik ergens las op dit forum.

Ik lach er atm om en da's een geweldig gevoel :P
Had laatst opgetreden met I Shot The Sheriff, dat zijn alleen maar barré-akkoorden en 't ging easy.
Ik weet nog dat ik uren heb lopen oefenen, dagen lang, en ineens kon ik 't.
Ik begon met makkelijke dingen, zoals de E en die dan 7 vakjes omlaag schuiven en er een barré van maken met m'n wijsvinger.

Thea Geplaatst op 11-04-2009, 21:31 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Denk je dat iedereen het uiteindelijk wel zal kunnen leren, als je maar lang genoeg oefent? (Nu kan ik me dat nog even niet voorstellen.)

En...is het vooral een kwestie van de vingers precies op de juiste manier neerzetten of meer een kwestie van kracht in je wijsvinger ontwikkelen? Ik denk een combinatie van beide, maar wat is het belangrijkste?

Verder vraag ik me af of er ook mensen zijn die het in 1 keer kunnen?

Siempie666 Geplaatst op 11-04-2009, 21:40 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 11-04-2009, 21:31 Thea schreef:
Denk je dat iedereen het uiteindelijk wel zal kunnen leren, als je maar lang genoeg oefent? (Nu kan ik me dat nog even niet voorstellen.)

En...is het vooral een kwestie van de vingers precies op de juiste manier neerzetten of meer een kwestie van kracht in je wijsvinger ontwikkelen? Ik denk een combinatie van beide, maar wat is het belangrijkste?

Ja, ik denk van wel. Ik heb ook eens gedacht dat 't me nooit zou lukken en ik begon wat minder te oefenen. Maar toen ik 't nog een keer ging oefenen, ging 't ineens bijna helemaal goed. Toen ging ik ook weer verder met de makkelijkere barré-akkoorden met 3 vingers i.p.v. 4 en toen dat goed ging, deed ik overal m'n middelvinger bij en 't is uiteindelijk helemaal goed gekomen
Op 11-04-2009, 21:31 Thea schreef:
Verder vraag ik me af of er ook mensen zijn die het in 1 keer kunnen?

Dat heb ik nog nooit gezien en gezien de hele andere manier van je vingers plaatsen lijkt het me niet mogelijk.

Thea Geplaatst op 14-04-2009, 21:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Weer een uurtje achter de rug met het oefenen van de F. Ik moet  wel zeggen dat het behoorlijk frustrerend is, want ik merk nog geen enkele verbetering.  

Hoe houd je het leuk, he, op deze manier..

Tenslotte nog maar een liedje gedaan met gewone akkoorden, want alleen maar dat geplop is niet echt motiverend.

Morgen weer een gitaarles, ik hoop dat ik wat tips krijg, zodat ik toch het idee krijg goed bezig te zijn. Ik heb nl. geen idee hoe hard je moet drukken, of je de wijsvinger recht over de snaren moet leggen of juist wat schuiner en dat soort dingen.

Thea Geplaatst op 14-04-2009, 21:17 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik vond zojuist op 't net een filmpje van Peter Vogl die wat tips geeft. Misschien heb ik daar wat aan, ik ga het eens proberen met zijn aanwijzingen.

Ee1965 Geplaatst op 14-04-2009, 22:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Heb je een linkje van dit filmpje ter leringh ende vermaeck?????

Thea Geplaatst op 15-04-2009, 07:26 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja, ik vond het via Google. Op zich wel duidelijk wat deze man vertelt en laat zien.

Rubenr Geplaatst op 06-05-2009, 12:35 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Thea, de kwestie is gewoon echt volhouden ik heb sinds mijn beginpost elke dag een kwartier op allerlei Barre Akkoorden geoefend en het gaat sinds die steeds beter. Zo af en toe komt er nog net geen mooi geluid uit, maar volhouden dus  

Thea Geplaatst op 26-05-2009, 09:22 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Okay, doe ik!

Thea Geplaatst op 13-10-2009, 11:56 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Tja, we zijn nu bijna een half jaar verder en...het gaat erg langzaam en moeizaam. Ik vind het soms bijna genant voor de leraar. Hij zal toch niet veel lol hebben in leerlingen die zo weinig vorderingen maken. Maar vooral voor mezelf is het frustrerend. Ik oefen dus braaf omdat ik het onder de knie wil krijgen, maar behalve zere vingers en een zere nek (volgens de leraar doe ik het veel te geforceerd), valt er nog weinig leuks aan te beleven.

Eerlijk gezegd vind ik er dus ook helemaal niets aan. (omdat ik nog geen fatsoenlijk popliedje kan spelen.) Toch wil ik blijven spelen omdat ik het voor mijn opleiding nodig heb en het in de klas tijdens de muziekles wil gebruiken.

Met andere instrumenten (piano en dwarsfluit) heb ik weinig moeite, dus waarom dit nu niet wil lukken?

Gitaarfreak Geplaatst op 17-10-2009, 15:21 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik ben nu zo'n tien maanden intensief aan het oefen en leren spelen van liedtjes op de gitaar (Acoustie's en Elektrische) in het begin de gewone open akkoorden en dan later ook voor hele vele beginners die lastige Barre grepen.
Ben niet echt muziekaal aangelegt kan ook niet zingen!!! maar ik moet toch zeggen dat na die tien maanden het eindelijk begint te komen,zelf met de barre grepen gaat al aardig snel van open akkoorden naar barre de snelheid komt er al aardig in,maar ja dan ben je er nog niet maar het begin is er wel.
Ook slag leren is eerst lastig.
Maar door maar weer te oefen bij mij elke dag weer sla bijna geen dag over dat ik de gitaar niet in mijn hand heb komt het toch wel eens 'al geloof je er zelf dan niet echt in nog?' je merkt vanzelf dat het beter wordt en dan ga je weer steeds verder om meer te leren.
Wat ik nog wel lastig vindt om een slag van een bekent liedtje(zanger/res) over te nemen.
William.

Dit bericht is gewijzigd op 17-10 15:23.

Ee1965 Geplaatst op 18-10-2009, 13:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 17-10-2009, 15:21 Gitaarfreak schreef:
Ik ben nu zo'n tien maanden intensief aan het oefen en leren spelen van liedtjes op de gitaar (Acoustie's en Elektrische) in het begin de gewone open akkoorden en dan later ook voor hele vele beginners die lastige Barre grepen.
Ben niet echt muziekaal aangelegt kan ook niet zingen!!! maar ik moet toch zeggen dat na die tien maanden het eindelijk begint te komen,zelf met de barre grepen gaat al aardig snel van open akkoorden naar barre de snelheid komt er al aardig in,maar ja dan ben je er nog niet maar het begin is er wel.
Ook slag leren is eerst lastig.
Maar door maar weer te oefen bij mij elke dag weer sla bijna geen dag over dat ik de gitaar niet in mijn hand heb komt het toch wel eens 'al geloof je er zelf dan niet echt in nog?' je merkt vanzelf dat het beter wordt en dan ga je weer steeds verder om meer te leren.
Wat ik nog wel lastig vindt om een slag van een bekent liedtje(zanger/res) over te nemen.
William.

Zit in hetzelfde pakket, sinds januari begonnen en na eerst alleen akoestisch nu ook sinds een maand elektrisch erbij. Veel oefenen is en blijft gewoon het sleutelwoord. Niet alleen de akkoorden en grepen, maar ook de slagritmes oefenen, toonladders spelen, vingeroefeningen doen. Zoek om het leuk te houden dan op internet naar leuke gitaarloopjes (bijvoorbeeld intro Smoke on the water- Deep Purple). Hiermee merk ik dat je en muzikaal gevoel krijgt en tevens je vingeroefeningen leuk houdt. En ik ben me er terdege van bewust dat een beetje fatsoenlijk gitaarspelen jaren kost om het echt een beetje fatsoenlijk te kunnen. En soms maak je ineens een grote sprong en dan sta je weer een tijdje stil. Niet erg, gewoon blijven volhouden, het voor jezelf ook proberen leuk te maken en te houden...........

Dit bericht is gewijzigd op 18-10 13:32.