Radathag Geplaatst op 11-03-2009, 23:04 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik weet niet of hier al eens een post/review over geweest is, maar ik wil jullie graag informeren over real time jammen via internet!! Kan dat? Ja dat kan!!
(ik hoop dat ik het hier goed heb geplaatst, anders sorry moderator..)

op http://www.eJamming.com kun je een client downloaden (gratis) en met die client log je in op een server waardoor je in een lobby terecht komt. Via deze lobby kun je of je eigen sessie starten of een sessie joinen. De geluidskwaliteit is supergoed. Uiteraard is dit afhankelijk van jou geluidskaart (en die van anderen) maar je kunt als je wilt online spelen met 24bit kwaliteit (beter dan de gemiddelde CD). Als je een beetje een goede internet verbinding hebt is je latency erg laag en kun je met veel plezier spelen.

met andere woorden: Niet meer de deur uit met je instrument! Geen gedoe meer met alle versterkers, pedalen en andere gear! Maak een afspraak met je mede muzikanten en log in en start je sessie! of gewoon lekker jammen met de mensen die online zijn. Het heeft (nog) geen video ondersteuning, maar goed het gaat om de muziek natuurlijk.

Een van de gave dingen in eJamming is dat je een goede zoekfunctie hebt. Doordat je een profiel hebt aangemaakt kunnen mensen je zoeken en jij kunt hun vinden door te zoeken op land, skill (beginner tot professional), type instrument (meerdere instrumenten per account mogelijk) en welke muziekstyle (meerdere stijlen per instrument mogelijk) er wordt be-oefend.

Om er voor te zorgen dat je echt real time kunt spelen is een geluidskaart met een goede ASIO driver belangrijk, natuurlijk kun je gebruik maken van ASIO4ALL (pluginn gratis te downloaden) maar mijn persoonlijke mening is dat dit niet echt super werkt. Ik werk zelf met een redelijk goedkope M-Audio kaart en dat gaat prima.

Belangrijk is dat je een poort hebt open staan in je router. Je hoeft niet te kloten met XP of Vista voor security settings. Zorg dat je router de UPnP ondersteuning aanstaat en dat eJamming tussen het rijtje staat (of je zet de poort permanent open).

Er is naast eJamming nog een andere client te vinden: NINJAM.
op http://www.ninjam.com kun je de client downloaden (ook gratis). Echter NINJAM werkt met een iets ander principe. Wat er feitelijk gebeurt is dat je een aantal maten speelt en deze wordt naar de server gestuurd. Dus er wordt een opname geplaatst van jou insturment of gear voor een x aantal seconden. Daarna speelt de server deze af bij alle andere muzikanten in de sessie. Die reageren hier weer op en hun worden dus ook weer opgenomen. Daarna wordt dat weer naar jou toegestuurd en zo kom je in een soort endless loop terecht 'kip en het ei verhaal'. De kwaliteit is hier ook heel goed en voor standaard patronen is dit erg leuk om te doen.

Maar ik moet toch zeggen dat eJamming veel beter werkt. gewoon real time. Voor drummers is het iets moeilijker om goed op eJamming te manifisteren. Je audio settings spelen hier een wat belangrijkere rol en je bent het eerste half uur even prullen met je settings. Gelukkig zijn de makers van het programma gewoon online! Ze hebben vrijwilligers die als support dienen en helpen je graag opweg met al je vragen.

Deze servers zijn op basis van audio en niet midi. bij eJamming heb je wel mogelijkheden om op basis van MIDI te jammen, maar met audio is natuurlijk veel leuker.

De Nederlandse jammers zijn wat matig vertegenwoordigd. Ik hoop dat ik met deze post mensen kan oproepen om te joinen! Ik speel nu veel met Amerikanen en uit andere wereld delen en dat is hartstikke gaaf! Maarrr, je blijft een beetje met het tijdsverschil zitten. Er komen steeds meer duitsers en fransen en hier en daar een Nederlander, maar het zou leuk zijn als er tijdens de europese tijden wat meer mensen online zijn om te jammen!

Ik leef onder de naam Radathag (op NINJAM en eJamming), schroom niet om mij in het vriendenlijstje toe te voegen of voor vragen over de settings van de client!
C Y on eJamming!!

Je kunt misschien ook op deze manier audities houden voor je band! Je vraagt gewoon of ze gewoon een keer willen jammen en kijken of het muziekmatig de klik geeft die je zoekt. Natuurlijk is een persoonlijk aspect ook belangrijk, maar dit kan wel eens een reisje besparen en kun je snel zien of je wat aan elkaar hebt.

Naast NINJAM en eJamming zijn er zijn er nog andere muziek collaboration software te vinden, maar dat is vaak op basis van MIDI.

Ik hoop dat deze review een beetje kan bijdragen aan het online muziek maken want het is zeker de moeite waard!! Zie dit niet als een reclame voor software maar reclame voor online jammen! Dikke shizzle

Laat een post achter als je gejoined bent in deze thread, en ik houd je in de gaten en help je met vragen over de settings. En anderen weten dat jij er dan al op zit!

C Y online!

Radathag

Dit bericht is gewijzigd op 11-03 23:05.

meld dit bericht aan een moderator

coen Geplaatst op 23-03-2009, 20:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

lijkt me egt kut

meld dit bericht aan een moderator

Als je als verkeerdeelnemer moet blazen, zet dan je bril af want dat scheelt al 2 glazen.