Ee1965 Geplaatst op 25-02-2009, 20:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Hoe studeren jullie nummers in? Vanaf noten, vanaf tabs, op gehoor? En hoe kies je je nummers uit? Omdat het graag wil leren spelen of omdat het eenvoudig is?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen...........

meld dit bericht aan een moderator

undertaker Geplaatst op 25-02-2009, 21:41 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik gebruik altijd het liedje zelf als mp3 en de tabs van een bekende tab site.  
meestal zitten er wel een paar fouten in de tabs en die hoor je dan via deze manier.

en als ik dan de intro heb geleerd dan ga ik die eerst heleaal "stuk" spelen (tot ik er gek van word) en dan verder.

ik kies meestal de nummers uit van mijn favo band's

Dit bericht is gewijzigd op 25-02 21:42.

Japiehendriks Geplaatst op 26-02-2009, 16:36 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nummer opzoeken wat je mooi vind en wat je kwa skills kan spelen. Vervolgens opdelen in kleine stukjes en dan alles spelen net zolang totdat je het blindelings kunt.

Met een goeie tab erbij natuurlijk.

Debbie Geplaatst op 03-03-2009, 10:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

meestal bladmuziek met tabs eronder...
gewoon via guitarpro en/of powertab.
'k kan noten lezen en tabs... maar noten vind k persoonlijk prettiger.. het duurt wel langer... maar je kent het wel gelijk en je kanh et ritme zien als je er even niet uitkomt... vooral bij snellere nummers is dat makkelijk, of nummers waar een ander instrument overheerst.

'Guitar is the easiest instrument to play poorly and the most difficult instrument to play well'  
Ee1965 Geplaatst op 03-03-2009, 22:31 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Kan zelf geen noten lezen, nooit gekund. Hebben al veel mensen me geprobeerd te leren lezen, maar nog nooit gelukt. Ik snap het systeem (ben een Beta wetenschapper) maar kan er niet mee overweg. Tabs snap ik wel maar snap nog steeds niet waar nu ineens de Ebassnaar onder moet zitten in de tabs terwijl die op de gitaar boven zit. Kennelijk moet het moeilijk. Akkoorden schema´s helpen me goed en via Youtube de nummers horen en gespeeld zien worden helpt mij ook. Net Heart of Gold van Neil Young er in geprakt als eerste nummer na 2 maanden beginnen. Het gaat de goede kant op............

Japiehendriks Geplaatst op 04-03-2009, 16:45 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dat van tabs is niet zo raar, als je speelt en je houdt je gitaar voor je dan staat de tabs precies goed. Dus 1e lijn boven in de tab is de 6e snaar op je gitaar.

Andersom is juist moeilijker, je moet het alleen ff door hebben.

jh4242 Geplaatst op 29-06-2009, 18:25 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

ik speel vanaf tab/gehoor (vooral tab), noten heb ik ooit gekund maar verleerd ik speel natuurlijk omdat iets leuk vind om te kunnen spelen

Fabolouz Geplaatst op 29-06-2009, 19:54 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als ik een makkelijk riffje instudeer (zoals die van Spoonman van Soundgarden) probeer ik het op gehoor. Dat duurt misschien ietsje langer, maar dan weet je tenminste dat het goed is (90% van de tabs klopt niet) en het is een goede oefening.

Siempie666 Geplaatst op 29-06-2009, 19:57 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 29-06-2009, 19:54 Fabolouz schreef:
Als ik een makkelijk riffje instudeer (zoals die van Spoonman van Soundgarden) probeer ik het op gehoor. Dat duurt misschien ietsje langer, maar dan weet je tenminste dat het goed is (90% van de tabs klopt niet) en het is een goede oefening.

Ik ben het met je eens dat het een goede oefening is, maar je eerste redenatie klopt niet. Ik geloof niet dat 90% van de tabs niet klopt, omdat dat zou betekenen dat 10% van de mensen die tabt niet weet wat hij of zij aan het doen is, terwijl je ook zegt dat als je het zelf doet je zeker weet dat het goed is. Dit zou kunnen betekenen dat je zelf juist niet hoort wat het is en de tabs juist wel goed kunnen zijn.

Fabolouz Geplaatst op 29-06-2009, 21:40 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Als ik zelf niet hoor wat het is, gebruik ik ook gewoon een tab hoor

Martijn Geplaatst op 17-09-2009, 16:15 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik speel eigenlijk alles op gehoor na. Soms kom ik wat skills te kort, maar daar ligt de uitdaging.

Ik concentreer me eerst met name op slagpartijen, rifjes en thema's die moeten staan als een huis....Daarna pas de solo's. Nog nooit andersom gedaan.

Ik kan tabs en noten ook lezen, maar met een MP3 erbij ben ik vaak sneller klaar.

Lespaulclassic Geplaatst op 18-09-2009, 12:29 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

lol ik doe het meestal andersom:P eerst solo's of er moet echt een supersicke riff in zitten zoals bij crazy train of crying in the rain ofzo dan wil ik die riff eerst kunnen

anders meestal andersom:p

Brown Sugar! 
dollexdaan Geplaatst op 18-09-2009, 20:22 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik kijk meestal op youtube. Daar vind je heel veel goede filmpjes van mensen die het je leren. Marty Schwarz geeft altijd hele goede lessen. En dan schrijf ik zelf alles over. Tabs en akkoorden.

xx

rienie Geplaatst op 18-09-2009, 22:23 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik zoek het altijd op internet de tabs. Soms gewoon met veel akkoorden zodat ik die gelijk leer. En ik ben zo goed dat ik het nummer gewoon traag speel

Elec Geplaatst op 19-09-2009, 21:53 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik speel de tonen van tabs en het ritme van noten als ik er anders niet uitkom, met guitarpro.

Ik ben niet zo goed in het lezen van noten maar wel in de ritmes erin!

En verder nog bietje luisteren naar liedje om mogelijke foutjes eruit te halen!

Dit bericht is gewijzigd op 19-09 21:53.

Fender VG Stratocaster. Epiphone Les Paul Custom (+ SD Alnico Pro II)