|
Eastwood
|
Geplaatst op 24-02-2009, 12:42 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hey allemaal.
Ik word volgende week maandag weer opgenomen voor plaatsing pacemaker ten behoeve van mijn hart gebeuren, want het motortje heeft even een extra ondersteuning nodig, zeg maar een soort van fine tuning . Maar in aanloop hiertoe was ik de afgelopen tijd veel in het ziekenhuis voor de nodige onderzoeken en controles. Dan komt het wel voor dat je in de wachtruimte keurig moet wachten op je beurt. Zo ook de afgelopen keer.
Naast mij kwam (nog) een oudere man zitten. (Laten we hem maar even voor het gemak meneer X noemen). Hij vroeg of ik ook wachtte op de cardioloog. “Jazeker“, zei ik, “maar ik heb pas om kwart over tien de afspraak staan. Ik ben alleen wat vroeger gekomen, omdat ik met het openbaar vervoer ben, dus maar een busje eerder genomen, voor de zekerheid.”
De man antwoordde: “ Ja het is allemaal wat tegenwoordig, weet u meneer, vroeger was het allemaal veel beter geregeld. Vrijwel alles reed op tijd met de bus en trein, de banken deden gewoon wat ze moesten doen, en misschien graaide men toen ook wel aan de top, maar minder erg dan tegenwoordig. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar mijn pensioen, en AOW-tje, daar kan een mens zo als ik bijna niet meer van rond komen, terwijl ik tot mijn 65ste altijd hard gewerkt heb, keurig mijn premies heb betaald en moet je nou eens zien, alles is verdampt zeggen ze doodleuk, nou volgens mij hebben ze het allemaal in eigen zak gestoken”.
“Tja, dat weet ik niet meneer“, zei ik, “maar was het vroeger dan echt dan beter? Ik bedoel, in de jaren 30 was er toch ook crises en niet te vergeten de oorlog 40-45, wat was daar dan allemaal beter aan?”
“Nou nee“, zei de man, “dat bedoel ik ook niet zo, ik doelde meer op de jaren na de 2e wereld oorlog, de jaren 50 en 60 zeg maar, dat waren de jaren waarin we ons land weer hebben opgebouwd en dat de welvaart kwam. Ook wel door de grote gasbel van Slochteren natuurlijk, maar goed ik hoorde gisteren op het nieuws dat ze onze aardgas exporteren naar het buitenland en dat ze nog nooit zoveel aan het buitenland hebben verkocht en weet u, dat verkopen ze niet voor de prijs die wij er per m3 voor moeten betalen. Ze geven alles hier gewoon weg tegenwoordig, KLM, Hoogovens, onze aardgasbel, en zo voorts. Het ergste is dat wij er als burgers niks van terug zien, neem nou de gezondheidszorg, dat is toch een grote puinhoop, meneer. Nee dan vroeger gewoon ziekenfonds, niks geprivatiseerd enzo. Alles van de staat, dat is veel beter en die EEG mogen ze van mij ook de nek omdraaien, net als de euro, want dat is helemaal een farce, we worden gewoon belazerd door de politiek en het groot kapitaal. En als je er wat van zeg, dan wordt je afgeknald, kijk maar naar Pim Fortuin, want u gelooft toch niet dat die Volkert v.d. G dat alleen heeft gedaan, toch meneer?”
Deze spraak waterval, verbaasde mij toch wel. Wat een negativisme zit daarin. Ik zei dat ook tegen de man, die op zijn beurt mij niet helemaal begreep, want hij ging nog eventjes door met een volgende tirade over de economie, buitenlanders, asielzoekers enzovoort.
En net in dat betoog kwam de vrolijke assistente van middelbare leeftijd, de wachtruimte binnen en vroeg: “Meneer X komt u mee?”. De man stond op en ging met de assistente mee naar de spreekkamer van de cardioloog. Halverwege draaide de assistente zich nog even om en knipoogde naar mij.
Na 20 minuten kwam ze mij ophalen en ik vroeg haar wat ze met de knipoog bedoelde. “O ja de knipoog”, en lachte ze vrolijk; “Die meneer X heeft elke keer zulke verhalen, Hij was vroeger voor zijn pensioen altijd in de WAO geweest, geloof ik, vanwege zijn aangeboren hart problemen. Als u het mij vraagt heeft hij nooit een dag gewerkt, maar hij kan zijn verhalen wel overtuigend brengen. En ach we kennen hem wel zo’ beetje, na al die jaren, dus laten we hem maar begaan, tenslotte komt hij elke 6 weken hier voor controle en dat is weer goed voor onze werkgelegenheid”. { }
Ik liep met de assistente mee naar mijn cardioloog en daar bespraken we de zaken die volgende week (vanaf 2 maart a.s.) voor mij belangrijk zijn in verband met mijn hart problematiek.
Greetz, Jaap
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Lespaulclassic
|
Geplaatst op 28-02-2009, 22:25 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Tja sommige mensen zijn een beetje bang voor verandering
en wat betreft die economische crisis ik weet niet of dat te maken heeft met dat gegraai aan de top ik denk dat het meer te maken heeft dat mensen gewoon op de pof leven lening voor de auto 3x per jaar naar spanje en een huis met een top hypotheek dat gaat natuurlijk gewoon een keer mis. ik denk dat veel mensen gewoon boven hun stand leven en vergeten dat er op een gegeven moment een keer tijd is om terug te betalen en met geleend geld beleggen is natuurlijk ook niet erg slim.
ik was vandaag toevallig in utrecht op de motorbeurs en daar zie je de jonge figuren wel rondlopen die een veel te dikke motor op afbetaling kopen. nu kopen betalen in 2012 ofzo, als je mij vraagt allemaal niet erg slim.
hypotheek moet natuurlijk wel anders kan niemand zowat een huis kopen maar ik denk dat er gewoon een grote groep is die in een voor hen te duur huis koopt. maar ik denk dat het hele idee van crisis nog wel mee valt.
vroeger was je gewoon zwaar de sjaak als je geen werk meer kon vinden dan had je gewoon geen brood meer en was je dus de lul tegenwoordig zijn er sociale vangnetten etc.
daarbij is de hele norm veranderd. vroeger moesten mensen kijken hoe ze hun brood nog konden betalen en of ze moesten bezuinigen op bijv het brood beleg tegenwoordig bezuinigen mensen op een extra digitaal kanaal.
ik bedoel waar hebben we het dan over.
denk dat landen als roemenie letland en ook bijv china meer de sjaak zijn want dat waren snelgroeiende economieen en dan is het een kwestie van zo gewonnen zo geronnen
maar nu vergeet ik bijna het punt waar het om draait:P
Sterkte met de operatie en ik hoop dat het allemaal volgens plan verloopt.
Dit bericht is gewijzigd op 28-02 22:27.
|
|
|
|
Brown Sugar! |
|
|
Tomwindsurf
|
Geplaatst op 09-03-2009, 21:17 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Mensen willen alles maar, en niet straks maar nu. Ik merk het bij mijzelf ook, het liefst zou ik nu een dikke amp kopen met die gitaar die ik wil en die pedaaltjes erbij. En bij mijn andere hobby windsurfen, dat ene zeiltje en die mast. Icm met die vin, ja dan, dan pas kan ik goed surfen.
Allemaal onzin natuurlijk, tevreden zijn met wat je hebt. Dat is moeilijk tegenwoordig want je wordt overspoeld met reclames voor mooie spulletjes, spulletjes die de buurman wel altijd lijkt te hebben. Ik ben mijzelf beetje bij beetje van mijn hebberigheid aan het losweken. Ik kán het niet kopen, want het geld is er niet voor. Ik ga straks studeren, en om dan rond te komen per maand ben ik wel gedwongen om gebruik te maken van de studentenlening. Voor zoiets wil ik wel een schuld krijgen, maar niet voor een televisie, auto en zelfs niet voor een gitaar 
Zuinigheid zit ons Nederlanders toch nog in het bloed denk ik, en we kunnen het ook wel. We moeten alleen over ons verwende gedrag zetten en ons realiseren waar het ook al weer om draait in het leven.
Veel succes met je rikketik, dat is toch een van die belangrijke zaken in het leven.
|
|
|
|
|
|