|
Thea
|
Geplaatst op 23-02-2009, 13:48 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Sinds kort speel ik gitaar. Omdat ik leerkracht ben op een basisschool en ook de muzieklessen geef, wil ik graag dit instrument leren bespelen. Ik speel al piano en dwarsfluit, maar niet op elke school is een piano beschikbaar en een gitaar pak je er makkelijker even bij in de kring. Het lijkt me te gek om samen met de kinderen te zingen en dan de akkoorden als begeleiding er bij te spelen.
Maar...tot nu toe valt het oefenen erg tegen. Ik heb les genomen op een muziekschool, dus ik krijg goede aanwijzingen. Maar na een aantal weken kan ik nog maar een paar akkoorden goed spelen (zoals de e), maar bv. een c wordt al een stuk moeilijker. Over andere akkoorden heb ik het nog even helemaal niet. Dat lijkt wel een soort acrobatiek met de vingers.
Ik weet het...alles heeft tijd nodig en ik kon ook niet van de een op de andere dag piano of dwarsfluit spelen, maar dit valt gewoon een beetje tegen. Misschien moet ik gewoon meer geduld hebben? Ik oefen elke dag, dus ik ben benieuwd over hoeveel tijd ik in de klas een eenvoudig liedje kan begeleiden.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
Japiehendriks
|
Geplaatst op 23-02-2009, 16:32 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Gewoon domweg oefenen, het gaat vanzelf beter, hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt in het begin. En als je op een gegeven moment een beetje snelheid in je hand krijgt gaat het leren van nieuwe akkoorden ook steeds beter.
Pak gewoon een willekeurig nummer, schrijf de akkoorden uit in volgorde en pak steeds de akkoorden en sla ze twee keer aan. Doe dat elke dag tien minuten en je zal vooruitgang zien maar het kost wel tijd.
|
|
|
|
|
|
|
Ee1965
|
Geplaatst op 23-02-2009, 22:41 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi Thea,
Ik ben ook een lotgenoot in deze. Ben de eerste week van januari begonnen met gitaarspelen, dit was een lang gekoesterde wens van me. Ben ook al weer wat ouder (ahumm 44 is dat oud????), heb wat stijve vingers (altijd al gehad), maar zie het wel als een uitdaging. Ik doe zelfstudie via diverse cd-rom's/dvd's en internet. Ik speel elke dag minimaal een uur, soms veel meer. En ik merk dat het allemaal een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en dan nog eens oefenen is. Ik weet ook dat je er ongeveer 2 jaar over doet om een beetje acceptabel te kunnen spelen. De majeur en mineur open akkoorden had ik toch zo heel snel onder de knie en ik kan al een aardig riedeltje spelen zo uit de vrije hand. En natuurlijk maak ik ook foutjes........Ondertussen de eerste bluesakkoorden aan het spelen geweest en ben bezig geweest met de septiemakkoorden. En speel nu elke dag even toonladders. En ik merk dat die toonladders goed zijn voor je vingergymnastiek. Merk wel dat mijn gitaarhals wat breed is en ik redelijk wat moeite moet doen om goed de toonladder te kunnen spelen. Maar ook hier is het zo dat oefening ook heel wat doet. Neemt niet weg dat ik stiekem ondertussen wel aan het kijken ben naar een gitaar met een iets smallere hals. Barreeakkoorden ben ik al wel aan begonnen, maar dit gaat nog voor geen meter..........oefenen dus...............
Het zijn belevingen van dit jaar, ben een lotgenoot in deze maar heb er alle vertrouwen in dat ik het onder de knie kan krijgen.
En oja, als je muziekstukken zoekt die eenvoudig zijn (Dylan, Blowing in the Wind, alleen A, D en E) dan motiveert dat snel om door te gaan. Je lijkt dan meteen al meer gitarist...... 
Succes! Blijf positief en geef niet te snel op!
|
|
|
|
|
|
|
Japiehendriks
|
Geplaatst op 24-02-2009, 15:38 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Klopt, je moet af en toe ook gewoon wat coole bekende riedeltjes oefenen. Je moet wel leren maar het moet ook wel leuk blijven natuurlijk. En als je iets moet leren uit het lesboek, bijvoorbeeld een paar akkoorden of wat toonladders, is het leuker om daar bepaalde bekende nummers bij te zoeken waar soortgelijke akkoorden en technieken gebruikt worden. Als je een toonladder moet leren hoef je natuurlijk niet perse de toonladder uit het boek te leren. Bij een bekend nummer weet je hoe het moet klinken dus weet je eerder wanneer je het goed doet en bovendien leer je ondertussen wat leuke dingetjes om te spelen.
|
|
|
|
|
|
|
Thea
|
Geplaatst op 28-02-2009, 16:11 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Yes, het begint een beetje te komen. Wij gebruiken de liedbundel Eigen-wijs op onze school en ik heb daar eerst een paar liedjes uitgekozen met maar een paar akkoorden. (Faja Sitong en Attakatamoeva). Dit gaat al aardig lukken. Binnenkort dan maar eens echt in de klas proberen. Ik ben benieuwd.
En...als die liedjes niet meer zo moeilijk zijn, kan ik misschien ook iets doen wat ik zelf mooi vind. Kinderliedjes zijn leuk, hoor, maar dat hoort toch meer bij je werk. Eigen hobby is toch weer iets anders. Maar het begin is er.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
barrel
|
Geplaatst op 11-03-2009, 13:18 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Heeft te maken met het zgn. 'spiergeheugen' dat je op moet bouwen. Komt er op neer dat je lichaam zich bepaalde bewegingen gaat herinneren als je ze maar vaak genoeg herhaald. Daarom is het ook beter om een liedje langzaam te beginnen (zonder fouten) en daarna de snelheid op te voeren dan meteen op volle snelheid het liedje af te raffelen met een hoop fouten. Om diezelfde reden is het nl. zo moeilijk dingen die er eenmaal verkeerd inzitten af te leren: je spiergeheugen neigt altijd weer naar hetgeen het al vaak gedaan heeft.
Verder vind ik 'the house of the rising sun' van the Animals een leuk lied om mee te beginnen (was mijn eerste 'echte' liedje, zo'n 18 jaar geleden). Je kunt hiermee beginnen door alleen de akkoorden te spelen, en als je die onder de knie hebt kun je ze ook gaan tokkelen. Probeer maar eens, klinkt al heel snel erg leuk. Succes, en gewoon volhouden!
|
|
|
|
|
|
|
Thea
|
Geplaatst op 22-03-2009, 19:45 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Doe ik, hoor, dat volhouden. En bedankt voor alle tips. Ik heb al een paar keer de gitaar meegenomen in de klas en een paar liedjes gespeeld. Hetgeen nog niet meeviel. De eerste keer knapte een snaar tijdens het stemmen. Gelukkig is er vlakbij de school een gitaarwinkel. De eigenaar heeft direct een nieuwe snaar eropgezet, zodat ik 's middags alsnog in de herkansing kon.
De keer daarop kreeg ik het maar niet voor elkaar de gitaar goed te stemmen (met zo'n electronisch stemapparaatje). Alweer had ik geluk, er zijn nl. twee gitaarspelende jongens in mijn klas. Ze hebben de gitaar van de juf gestemd en waren er hartstikke trots op dat ze dat goed gedaan hadden. Daarna wilden ze ook nog een liedje op mijn gitaar spelen en ook dit ging heel goed.
Het werd dus een les met onverwachtse wendingen en ondanks het feit dat het heel leuk was, wil ik op den duur de boel wel zelf goed voor elkaar hebben en niet afhankeljk zijn van mijn eigen leerlingen.
|
|
|
|
|
|
|
|