guitardad Geplaatst op 09-02-2009, 16:30 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb sinds een tijdje het Blackstar HT-5 combo. Voor wie 'm niet kent: 5 watt buizen, twee kanaals, driedelige toonregeling, ISF-voicing, 10" Celestion 40N speaker en loop in/out met -10/+4 dB switch. Verder nog een speaker-simulated line out met de keuze tussen 1x12 en 4x12 cab. Ik had er het nodige over gelezen en zocht nog een kleine amp om mee te repeteren en voor in de studio of kleine klusjes. Uiteindelijk getest in de winkel van een vriend in Loppersum en direct meegenomen....!
Verwacht van een 5 watt amp geen monster qua volume, maar wel qua impact van de sound. De amp klinkt als een grote buizenbak op "hard".
Het cleane kanaal houdt zich keurig, maar de kick van deze versterker zit 'm toch in het gain-kanaal. Van een heerlijke crunch tot zwaar overstuurd, hij doet het probleemloos. Ik gebruik 'm met een Strat, Les Paul en een Telecaster en ik vind elke sound die ik zoek: van Knopfler, Stevie Ray, Hendrix naar Jimmy Page en Paul Kossof (van de Free). Maar de betere Keith Richard sounds zijn ook geen probleem  en ook Blackmore, Angus Young etc. laten zich goed benaderen door dit bakje.
Veel doe je met de volumeregeling van de gitaar en met wat ervaring regel je snel het gewenste geluid in dankzij de zeer effectieve eq. De ISF knop is dan erg handig en ik merk dat ik vooral de hoeveelheid gain en het hoog aanpas.
Klein nadeel is dat er geen galm is ingebouwd, maar dat is niet onoverkomelijk.
Waarschijnlijk zet ik een EHX Holy Grail standaard in de loop.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de line out, maar die zal ik sowieso niet al te veel gebruiken.
Ik heb hem ook gebruikt met mijn 2x12" Vintage Celestion 30 cab, maar dat vond ik (als eerste indruk) toch een minder goede combinatie. Iets dat me overigens wel verbaasde.
Maar voor ong. 340 euro is dit echt een feestje...!!
Het nadeel is wel dat ik me nu afvraag of ik niet gewoon een iets zwaarder buizenbak (15 watt of zo) moet kopen en daarmee gaan spelen, zonder alle toeters en bellen zoals pedalboards etc....
Scheelt me een hoop gesleep t.o.v. van wat er nu live meegaat: 100 watt top in case, 2x12 cab in case, pedalboardcase met ingebouwde gitaarstands, koffer met accesoires en min. 3 gitaren.......

Dit bericht is gewijzigd op 10-02 10:05.

meld dit bericht aan een moderator

Mcgryphon Geplaatst op 01-03-2009, 12:49 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nette review! Kan je hem ook vergelijken met een Ibanez Valbee, of heb je daar nooit mee gespeeld?

guitardad Geplaatst op 01-03-2009, 18:11 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 01-03-2009, 12:49 Mcgryphon schreef:
Nette review! Kan je hem ook vergelijken met een Ibanez Valbee, of heb je daar nooit mee gespeeld?

Dank je...!
Ik ken de ValBee niet, maar heb even ge-googled. Deze heeft een 6.5 speaker en wat ik aan soundclips vond gaf mij niet het idee dat deze Ibanez te vergelijken is met de Blackstar. Maar er is natuurlijk ook een prijsverschil van zo'n 150 euro.
Overigens, Blackstar heeft ook de Series One met o.a. een 45 watt combo met 2x12"
en alle voorzieningen van de HT-5. Ik weet niet waneer die verkrijgbaar is en wat hij gaat kosten (weet iemand hier misschien al meer?), maar ik ga 'm zeker testen t.z.t. en als die dezelfde kwaliteit heeft als de HT-5 weet ik het wel...... Kopen !!!

Gr. C.

guitardad Geplaatst op 02-04-2009, 08:57 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zag net de prijzen in ponden van de Series one:
S1-45 — £899.00
S1-100 — £849.00
S1-200 — £1,199.00
S1-A412 — £579.00
S1 -B412 — £579.00

Ik ben bang dat ik de 45 versie heel erg moet gaan proberen......

Gr. C

Jerak Geplaatst op 09-06-2010, 21:27 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Bedankt voor de mooie review!
Ben van plan er één aan te schaffen. Misschien een domme vraag maar; is 5Watt niet erg weinig, aangezien ik nu op mijn kamertje een 15W transistor versterkertje heb staan, of zijn de Watts van een buizenamp niet te vergelijken met die van een transistoramp? En dan nog een vraag: wat kun je regelen met de bijgeleverde footswitch, de effecten?

Alvast bedankt!

Jeroen

basr Geplaatst op 01-07-2010, 11:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

de watts zijn niet te vergelijken, hij gaat waarschijnlijk harder dan jou 15 watt transistortje. De footswitch is waarschijnlijk om te wisselen tussen het clean en het overdrive kanaal.