|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 08-12-2006, 19:09 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hi BB-G,
Leeftijd JCM 600 serie, volgens mij zijn die pas de laatste 10 jaar op de markt gekomen. Ze zijn als losse top te verkrijgen, of als combo met 1 speaker (type 601, of met 2 speakers type 602). Ze kunnen maximaal 60 watt leveren, aldus de fabrieksopgaven, maar omdat ze maar 2 x EL 34 buizen in de eindtrap hebben denk ik dat die 60 watt wel een beetje aan de hoge kant is gemeten door meneer Marshall . 50 watt lijkt meer realistischer.
Verder ken ik de 600 serie niet. (Ik repareer dergelijke versterkers in principe ook niet meer omdat ze bij lange na niet de kwaliteit hebben van de oudere versterkers die zijn gemaakt werden tot plus minus 1985 / 1990, zie ook mijn artikel "Gitaar versterkers een verhaal apart" op deze site.
Maar als jij deze JCM 600 goed vindt klinken en er zijn geen piepjes, kraakjes en je hebt geen last van ruis of zo, dan hoop ik dat je een goede en betrouwbare versterker hebt, waar je veel plezier aan kunt beleven.
Als je wilt laat dan maar eens weten welke uitvoering je hebt van de 600 serie, de combo met 1 of 2 speakers of de losse top. Waar je misschien ook nog eens naar kunt kijken of er iets over schrijven op dit forum is bijvoorbeeld: Hoe is de staat van de versterker, ziet het er allemaal nog netjes uit, of is het een beetje afgeraagd apparaat? Hoe ziet er van binnen uit, schroef hem een open, zit er veel stof / troep in? Hoe zien de buizen er uit vettig / onder het stof, of juist netjes en schoon.
En als je het durft schroef het chassis eens uit de kast en kijk eens naar de printplaten en het binnenwerk. Ziet dat er netjes uit? Zijn er losse aanbouwsels als zogenaamde extra modificaties gemaakt door goedwillende muzikant / vorige eigenaars?
Eigenlijk is de leeftijd van een versterker in 1e instantie niet zo interessant, maar wel de mate van onderhoud en staat waarin een 2e handsversterker is.
Ik ben versterkers tegengekomen van nog geen 6 jaar oud, die zowel in gebruik als in kwaliteit kompleet op zijn, terwijl er hele mooie exemplaren zijn van 30 tot 50 jaar oud die het gewoon nog steeds heel goed doen.
Anyways : Keep on playing,
Later,
Jaap.
Eastwood Amps Amersfoort.
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Bb-g
|
Geplaatst op 09-12-2006, 20:47 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Eerst en vooral: dank voor het uitgebriede en degelijke antwoord
Het gaat hier over de comboversie met 2 speakers (JCM602 als 'k me niet vergis) De versterker ziet er uitwenig zeer goed onderhouden uit. Er zijn ook niet veel gebruikssporen terug te vinden. Het enigste dat ik kan opmerken qua ruis is een zeer lichte brom als ik het volume zeer luid zet op het overdrive kanaal, voor de rest maakt ie enkel van z'n oren als 'k m'n snaren aanraak. De binnenkan't ziet er niet stoffig uit voor zover ik kan zien, de lampen lijken op 't eerste zicht ook in orde (niet vettig) en de voetswitch zit er ook nog bij. Volgende week zal 'k 'm eens openvijzen om eens van dichtbij te kijken in welke staat de printplaat verkeerd.
Kan ik iets aan die lampen veranderen om die nog meer vermogen te geven of zijn die echt al op z'n maximum of geeft dat dan extra gevaren?
een foto met onderandere mijn versterker vind u via onderstaande link. http://bbg.unregistered.be/pics/gear.JPG
Dit bericht is gewijzigd op 09-12 20:50.
|
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 11-12-2006, 13:51 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hoi Benjamin,
1) Foto gezien en je hebt een leuke set om te spelen.
2) Nou als de versterkers goed onderhouden is dan denk ik dat je hier veel plezier aan zult hebben.
3) Het is normaal dat in de overdrive stand er meer ruis e.d. te horen is. Dat komt door de extra veel gian / versterking die de versterker dan produceert.
4) Het concept van de versterker en de materialen / transformatoren, zijn ontworpen voor maximaal 60 watt met de 2 eindbuizen. Meer vermogen maken in de eindtrap gaat niet!
Tip: Als je de achterkant van je combo netjes dicht kan maken, krijg je een betere afstraling van het geluid en wordt het rendement van je totale geluidsniveau hoger. Het geluid van de combo speakers gaat nu voor een deel verloren omdat de combo open is aan de achterkant.
Groeten en succes, Jaap Eastwood Amps
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 11-12-2006, 17:37 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Een 230 volt FAN van circa 10 cm bij 10 cm in het achterpaneel plaatsen, ter hoogte waar ongeveer de eindbuizen zitten. De 230 volt stekker kun je samen met je versterker snoer / stekker dan in een stopcontact kwijt, (of je monteert tevens een verlengsnoer /rolhaspel van 10 meter aan de buiten kant op de achter plaat, heb je altijd snoer lengte genoeg en stopcontacten bij de hand) De fan moet naar buiten blazen, zodat de fan de warmte uit de kast / versterk haalt. Aan de onderkant van het achter paneel maak je 6 gaatjes van 10 mm rond. Daardoor heen wordt de koelere buiten lucht aangezogen en doordat de fan een zuigende werking heeft, circuleert er voldoende lucht in de kast. (Ik probeer eventjes iets simpels als voorbeeld te tekenen: |---------------------------------------| | chassis | _____________________ | | X (fan) | | | * speakers * | | | gaatjes: o o o o o o |---------------------------------------|
Groeten, Jaap
Dit bericht is gewijzigd op 11-12 17:39.
|
|
|
|
|
|
|
Bb-g
|
Geplaatst op 11-12-2006, 19:03 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Zeer vriendelijk dank voor de goede en duidelijke uitleg. Eerst en vooral zal ik dan al maar eens gaan uitkijken naar een fan.
Wel ga ik die 6 extra verluchtingsgaatje boren in de bijgemonteerde plaat (onderkant), gewoon om zo weinig mogelijk gaten te maken aan m'n nog steeds zeer in zeer goede staat verkerende versterker.
Of zou 'k m'n extra afshermplaat achteraan niet maken zodat er gewoon een kleine spleet open blijft achteraan eentje van 3of 5 mm bvb als verluchtingsgat?
Is die open ruimte aan de versterker achteraan bij de marshall trouwens niet bewust open gelaten voor de een of andere reden?
|
|
|
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 11-12-2006, 21:14 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Graag gedaan, daar is deze Eastwood rubriek voor bedoeld.
En inderdaad niet in de Marshall behuizing boren! Maar in je extra plaat, daar doe je de fan ook in, een lucht spleet is natuurlijk ook o.k..
Wil je helemaal niet aan de combo werken dan gaan voor een externe gesloten kast met 2 of 4 speakers. Zeker als je geen haast hebt en je thans al power genoeg hebt dan komt er zelf wel iets voorbij in de winkels / internet, wat je kunt gebruiken.
Uitleg open / gesloten: Bijna alle combo versterkers hebben een min of meer open achter kant. De reden is dat het vlakbij dan zogenaamd harder klinkt, maar omdat de achterkant open is worden de lage en hoge geluidstrillingen eigenlijk kortgesloten en heb je op langere afstand gewoon minder geluidsopbrengst, dan onder de zelfde omstandigheden met een geslotenkast, die klink dan vele malen harder omdat de speakers alleen maar naar vorenstralen. In een combo verdwijnt het geluid dus deels via de open achterkant.
Doe eens een testje: Zet de open achterkant van de combo tegen een muur, dan ga je op enige afstand spelen. Het zal anders klinken dan als je het zelfde doet met de combo in het midden van de speelruimte. Niets aan de instellingen wijzigen natuurlijk en speel dan het zelfde nummer op de zelfde afstand van de combo. Idem als je de combo 20 cm of meer van de grond plaats, of iets schuin zet op 20 cm van de vloer enz. kortom heel veel test opties om voor jouw en je combo het beste geluid en rendement te krijgen. Mocht je besluiten om een achterplaat te bevestigingen, doe dan ook dergelijke testjes. Aldoende kom je er achter wat wel lekker klink en wat niet. Als je teveel geluid produceert dan trillen er altijd interne en externe zaken mee. Ook daar moet je rekening mee houden.(de rammelende borden, kopjes schotels, glazen enzo in moeder kast, buren die klagen enzo)
Goed tot later en nogmaals succes, Keep on playing
Jaap
Dit bericht is gewijzigd op 11-12 21:31.
|
|
|
|
|
|