Johnzwaan Geplaatst op 07-01-2009, 14:28 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Oké, ik heb een idee en misschien met de juiste suggesties ga ik die uitvoeren.

Ik ben zanger in een band die alleen Queennummers speelt, genaamd Miracle. Ik wil dolgraag weer eens het nummer Innuendo spelen. Deze hebben wij in het verleden al vaker gespeeld, maar sinds onze gitarist Rudi eind 2007 is overleden    is die nu even uit het repertoire.

We hebben een nieuwe gitarist en dat gaat heel goed... zeker gezien het feit dat hij nog heel jong is, nooit Queen heeft gespeeld, behalve Crazy Little Thing Called Love.

Ik wil graag Innuendo weer gaan oefenen. Zoals jullie misschien weten zit daar ook een stuk in met klassieke/spaanse gitaar; een flamenco-achtig tussenstuk. Ik zelf speel ook vrij aardig gitaar en speelde dan op een spaanse semi-akoestische gitaar dat tussenstuk mee. Rudi had een geluid op zijn effectenbak waarmee je vrij aardig een akoestische gitaar kon nabootsen op een elektrische gitaar.
Daarna is er een stuk met twee elektrische gitaren, maar deed ik altijd mee op nylon snaren.

Nu heb ik zelf wel een speciale standaard om een akoestisch gitaar vast neer te zetten op speelhoogte. Dus ik zou dan een elektrische gitaar om kunnen doen, wegdraaien naar achteren en die na het akoestische stuk voor mij draaien en dan spelen.

Maar nu dacht ik aan een double neck gitaar; elektrisch onder en nylon boven. Als dat een solid body spaanse gitaar is met brug-element zou dat te doen zijn.
Maar goed, ik heb gezocht maar weinig gevonden op dat gebied. En als er dan wat is is het zéér prijzig... zeker voor maar één nummer.  

Dus ik verder prakkiseren... wat nou als ik een goedkope Spaanse gitaar neem (die nog redelijk bespeelbaar is) en een goedkope elektrische gitaar en die twee aan elkaar bouw? Ik ben timmerman, dus het verbouwen/aanpassen is verre van een probleem. Ik zou er dan twee willen maken; een voor Marvin, onze gitarist en een voor mij.

Maar nu wat andere zaken waar ik wat minder van weet...
Als ik wat aan de body verbouw van een Spaanse gitaar zal het volume wel afnemen en de resonantie anders worden. Maar goed, ik wil dan toch een los element inbouwen die het signaal van nylon snaren oppikt. Dus dat het akoestisch minder wordt is geen ramp.
Of ik moet een goedkope solid body spaanse gitaar op te kop kunnen tikken (jaren terug heb ik er een weggedaan. Stom!     en die samen met een elektrische gitaar aan elkaar bouwen.

Onder meer mijn vraag is of die elementen die je in een conventionele spaanse gitaar kunt plaatsen (in het klankgat) het goed doen? Of zijn er andere mogelijkheden?

En een andere vraag is of jullie misschien suggesties hebben voor de "verbouwing"?

Heeft een van jullie misschien een klassieke cq spaanse gitaar met een solid body waar je, net als ik jaren geleden, vanaf wil? En dat dan tweemaal?  

Wat is jullie voorstel voor een goedkope elektrische gitaar (ik praat echt over een zo goedkoop mogelijk ding!) die nog redelijk te bespelen is voor één nummer?

Wat is jullie voorstel voor een hele goedkope klassieke cq spaanse gitaar die redelijk te bespelen is? (meestal hebben de goedkope een te hoge aktie enzo)

Kortom, het zou leuk zijn als jullie meedenken!

Alvast bedankt...

John...

meld dit bericht aan een moderator

They say you are what you eat? Well, then I'm a pussy! 
Ruudalberink Geplaatst op 07-01-2009, 21:30 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Hoi John,

Waarom doe je het eigenlijk niet op de manier zoals je 't al eerder deed? Jij je gitaar snel op je rug gooien, spaanse ervoor en de andere gitarist (Rudi's vervanger dus) met een Akoestisch pedaal gewoon verder op z'n elektrische?

Ik moet nog zien of het 'neppe' akoestische geluid goed te onderscheiden is van 'echt' akoestisch geluid met een optreden.

Ik weet natuurlijk niet wat het budget is, maar misschien is er ruimte voor een gitaar met een piëzo-element? Godin maakt deze bijvoorbeeld.

Ik geloof ook dat jouw geluid belangrijker is dan het geluid van je mede-gitarist. Omdat jij de solo speelt. Als ik 't goed begrijp? en de andere gitarist de slag erachter. Ik denk dat dan zo'n pedaal moet volstaan.

Michael Geplaatst op 07-01-2009, 21:31 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Hebben we het hier nu over de originele Miracle??  

Ik neem aan dat je een soort doubleneck wilt maken? Maar wat wil je als body? De electrische?

Dit bericht is gewijzigd op 07-01 21:34.

www.gitaarforum.nl 
Johnzwaan Geplaatst op 08-01-2009, 00:53 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Is er een niet-originele Miracle dan?

Ja, ik wil gewoon eens kijken wat er mogelijk is. En als het lukt is het natuurlijk ook een mooie gimmick op het podium.
Ik heb één foto van een soortgelijke gitaar ergens gevonden: http://www.worldofstock.com/closeups/PMU1614.php

Maar ik laat mijn gedachten er nog over gaan. Misschien wordt het inderdaad gewoon een standaard met klassiek/spaans er op en de elektrische achter mijn rug. Kan Marvin dan ook doen eigenlijk.

Maar goed, neemt niet weg dat suggesties nog steeds welkom zijn. Misschien komt er wel iets heel erg leuks uit.

John...

Johnzwaan Geplaatst op 08-01-2009, 00:55 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

En trouwens allemaal nog de beste wensen van de Miracle mensen!  

Ruudalberink Geplaatst op 08-01-2009, 11:42 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Haha, nog nooit gezien zoiets.

Als je 't zelf kunt maken, vooral proberen. Met een paar goedkope gitaren kan je weinig overkomen. Hoe je het moet gaan doen,, geeen idee  

Aan de andere kant, als je 2 van die dingen wilt gaan maken, heb je alweer 4 gitaren nodig. Reken maar eens 100 euro per gitaar, wat al vrij weinig is, dan heb je nog aardige kosten.

Jullie ook nog de beste wensen natuurlijk

Siempie666 Geplaatst op 08-01-2009, 14:05 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Er zijn van die standaards waar je een acoustische gitaar op zet en zo heel snel kunt wisselen van gitaar. Die lijken mij het handigst. Ik heb er grote bands mee gezien (Iron Maiden vond ik zelf het leukste) en dat ging perfect.

Johnzwaan Geplaatst op 08-01-2009, 14:22 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja Siempie, die zijn bekend. En in mijn eerste verhaal noem ik de "Guitar Performers Stand" of "Live stand" ook, want die bezit ik zelf en zo deden wij het voorheen wel eens.
http://www.thomann.de/nl/km_14761.htm

Maar dat was de vraag niet... juist omdat het ook een leuke gimmick is en, als het lukt, er wel cool uitziet wil ik zoiets ondernemen.
Maar het kan net zo goed anders lopen, hoor. Mijn keuze kan ook zijn om juist een hele goede kwaliteit double neck gitaar te laten maken. Maar omdat dit maar om een nummer gaat is een duur ding natuurlijk van de  gekke.

Michael Geplaatst op 08-01-2009, 14:37 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Ik heb eventueel nog wel een akkoestische gitaar voor je. Mag je zo komen ophalen.
Is wel een chinees maar als het voor één nummer moet zijn dan voldoet hij vast wel.

Als je interesse hebt maak ik even foto's.

Dit bericht is gewijzigd op 08-01 14:41.

www.gitaarforum.nl 
Eastwood Geplaatst op 08-01-2009, 15:33 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

Je schrijft oa.:
"Maar goed, ik wil dan toch een los element inbouwen die het signaal van nylon snaren oppikt. Dus dat het akoestisch minder wordt is geen ramp."

Kijk... hier even een klein probleem, een regulier (los) gitaar element, is alleen geschikt voor metalen snaren. Je moet dus inderdaad in geval van nylon snaren naar andere alternatieven gaan zoeken, zoals Piezo element voor nylon snaren
of microfoon element inbouwen, maar zo' n microfoon element (kapsel)
mag niet al te gevoelig zijn i.v.m. het rondzingen.( Het beste zou dan zijn om
een goedkope microfoon element te nemen, zoiets als bij drumstellen wel wordt gebruikt en daarmede te experimenteren, als je tenminste ooit dit project nog eens gaat doen.  (Wel apart overigens en daardoor best intri en zeker leuk, te meer
omdat je aardig overweg kan met een stuk hout, de bekende hamer, beitel,
natuurlijk niet te vergeten de echte hand houtboor, enz    (lol)

Suc6.
Jaap

Johnzwaan Geplaatst op 08-01-2009, 17:09 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 08-01-2009, 15:33 Eastwood schreef:
Je schrijft oa.:
"Maar goed, ik wil dan toch een los element inbouwen die het signaal van nylon snaren oppikt. Dus dat het akoestisch minder wordt is geen ramp."

Kijk... hier even een klein probleem, een regulier (los) gitaar element, is alleen geschikt voor metalen snaren. Je moet dus inderdaad in geval van nylon snaren naar andere alternatieven gaan zoeken, zoals Piezo element voor nylon snaren
of microfoon element inbouwen, maar zo' n microfoon element (kapsel)
mag niet al te gevoelig zijn i.v.m. het rondzingen.( Het beste zou dan zijn om
een goedkope microfoon element te nemen, zoiets als bij drumstellen wel wordt gebruikt en daarmede te experimenteren, als je tenminste ooit dit project nog eens gaat doen.  (Wel apart overigens en daardoor best intri en zeker leuk, te meer
omdat je aardig overweg kan met een stuk hout, de bekende hamer, beitel,
natuurlijk niet te vergeten de echte hand houtboor, enz    (lol)

Suc6.
Jaap

Ja, die wist ik al, Jaap. Elektronische spoelen werken niet op nylon.  

Ik bedoelde zo'n brugelement. Ik heb zelf al eens een semi-akoestische gitaar gehad (volgens mij van Höhner) en die had dat ook. Als je op de brug tikte hoorde je dat door de versterker heen. Stom dat ik die toen heb weggedaan.
Al heb ik nu wel een veel betere akoestische gitaar: een Takamine CP132SC http://www.takamine.com/?fa=detail&mid=1109&sid=352

En die ga ik natuurlijk NIET verbouwen.  

En ja, ik kan lekker overweg met al die gereedschappen... maar een handboor heb ik al jaren niet meer gebruikt. Hail to the powertools!

Ik vind het gewoon leuk om dit misschien te proberen... is toch wel iets wat niet echt standaard is, al begrijp ik niet waarom zoiets al niet meer standaard is.
Als het niet lukt, geen man overboord!
Lijkt mij leuk om hier als gitaarliefhebbers over te brainstormen... of heb ik dat mis?

Michael Geplaatst op 08-01-2009, 17:50 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Ik zou het kunnen overleggen of het leuk is om er wellicht een categorie zelfbouw bij te zetten op het Forum. Garandeerd mensen die nu of vroeger iets zelf gemaakt hebben.

www.gitaarforum.nl 
Johnzwaan Geplaatst op 08-01-2009, 18:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ja, waarom niet, Michael! Zoals ik altijd zeg: het vreet geen brood. En een categorie is zo aangemaakt. Is het geen succes, klik en het is weer weg!

Ik heb héél vroeger ook wel eens een body gemaakt... maar dat is niet noemenswaardig. Toen was ik 13 of 14 (in de pre-historie dus) en het speelde voor geen meter.

Eastwood Geplaatst op 09-01-2009, 16:17 Reageer
gebruiker
Verstuur privé bericht

...mmm... is idd geen gek idee om deze postings ff te transferen naar Zelfbouw.

Simon-hans Geplaatst op 21-04-2009, 12:02 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb een Boss M50 multi effect apparaat. Daarop kun je zo omschakelen naar "accoustisch" geluid. Het klinkt heel aardig.....

Simon

Voxy Vox-strot 
Lightningd Geplaatst op 16-08-2009, 19:49 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik heb een groot aantal Cigarboxguitars gebouwd en gebruikte voor de versterking van de accoustische exemplaren een speakertje bvb uit een koptelefoon, dat ik ompoolde dus de plus en min omdraaien waardoor er een microfonisch effect ontstaat. Ook zijn er erg goedkoop piezo elementjes te koop.
Als je de body van de gitaar uit een onder plaat een boven plaat en 5 cm dikke midden plaat maakt kan je de klassieke bovenkant hol maken en onder de brug een piezo plaatsen. Verder moet je heel nauwkeurig de verschillende mensuur lengte van de beide gitaren in de gaten houden dus beide originele halzen gebruiken met de respectievelijke mensuur dan krijg je dus een klassieke hals met nylon en een "normale"strat of LP mensuur
Succes

Homo sapiens non in ventum urinat.