Mckaamos Geplaatst op 13-10-2008, 00:30 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik zit er over te denken om de speaker van m'n Ibanez TBX30R te vervangen. Er zit nu en 10inch Ibanez IS1008 in. De versterker an-sich is best leuk, maar ik heb zo'n vermoeden dat de speaker de elektronica geen recht aan doet.

Afgelopen zaterdag heb ik een Kustom Arrow 16R beluisterd en die klinkt verduiveld goed. Daar zit een Celestion Super8 in. 8inch, 15watt, 100hz-5khz.
Die speaker is echt rete goedkoop (adviesprijs 17.50) maar klinkt geweldig. In die amp genoeg om de buren te pesten.
Van m'n lokale gitaarboer heb ik een lijstje gekregen om er een uit te zoeken.

Nu is m'n eerste keus het 10inch broertje van de Originals Series Super8, de Tube10. 10inch, 30watt, 85hz-5Khz.
Een andere optie is de Classic Series G10 Vintage (10inch, 60watt, 100hz-7khz) of de Classic Series G10 Greenback (10", 25watt, 90hz-6Khz).

Die laatste is eigenlijk ietsjes under powered voor m'n versterker, maar ik speel nooit voluit.
De Tube10 is dirt cheap met een adviesprijs van maar 27.50, en een marginaal groter frequentiebereik dan een Super8.
Nu vraag ik me dus af, waar doe ik goed aan? Ik heb wel eens Greenbacks gehoord, maar dat was de 12inch versie. De G10 Vintage is weer overpowered, maar heeft wel een heel groot frequentiebereik.
Iemand die daar een licht op kan werpen? Bear in mind, ik speel voornamelijk metal. Hoe bruter, hoe beter.

meld dit bericht aan een moderator

http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 
Siempie666 Geplaatst op 13-10-2008, 14:50 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Is het niet beter om meteen een goede amp te kopen i.p.v. een speakertje te vervangen?

Mckaamos Geplaatst op 13-10-2008, 16:38 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Uhhm prijsverschil?
3 tientjes tegen 30 tientjes is een aardig verschil.

Siempie666 Geplaatst op 13-10-2008, 16:42 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Maar je moet er evengoed toch een keer aan geloven :P
Of koop niet nog een beginnersgitaar, dat scheelt ook al weer behoorlijk wat

Mckaamos Geplaatst op 13-10-2008, 18:58 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Vast wel, maar dat is de vraag niet
Ik wil op het moment zo veel mogelijk uit m'n huidige amp halen. Ook omdat ik simpelweg niet optreed is het voor mij zinloos om een grotere amp te kopen. Ik steek daarom liever een paar tientjes in een Celestion speaker.

Dus, advies graag, welke van de drie?
De Super8 klinkt goed, het 2 inch grotere broertje (de Tube10) met bijna dezelfde specs zou dan in princiepe ongeveer zo goed moeten zijn (of beter).
Een G10 Vintage of G10 Greenback is ook een optie. Iedereen is altijd lyrisch over de Greenbacks, en geef toe, het is ook mooi spul, maar hoeveel beter is dat dan een Tube10?

Btw, waar lees jij dat ik een tweede beginnersgitaar koop?

Dit bericht is gewijzigd op 13-10 18:58.

Ruudalberink Geplaatst op 13-10-2008, 19:08 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Je kunt ook Eminence overwegen. Goede prijs/kwaliteit verhouding. (Heb ik van Jaap) Heb er zelf ook een. Maar geen vergelijkingsmateriaal, dus kan er verder niks over zeggen. Ik ben er wel tevreden over, maarja. Nooit iets anders geprobeerd dus.

Maar als je Jaap mag geloven, en dat is toch aan te raden    , zijn het goede speakers.

Siempie666 Geplaatst op 13-10-2008, 19:53 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 13-10-2008, 18:58 Mckaamos schreef:
Btw, waar lees jij dat ik een tweede beginnersgitaar koop?

Je ging toch zo'n zelfbouwsetje halen of zit ik nou weer verkeerd? xD

Maar ja, ik snap je wel. Nieuwe speakers kunnen echt veel aan het geluid veranderen. Laatst hoorde ik een ValveKing met Celestion V30. Meuj wat een geluid :P

Mckaamos Geplaatst op 13-10-2008, 21:17 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zelfbouw is niet per definitie beginners

Anyway, een V30 zei je, Classic Series Vintage30, am i correct? Helaas een 12 incher, past niet in m'n cab.
Wel lekker frequentiebereik

Siempie666 Geplaatst op 13-10-2008, 21:31 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

Op 13-10-2008, 21:17 Mckaamos schreef:
Zelfbouw is niet per definitie beginners

Anyway, een V30 zei je, Classic Series Vintage30, am i correct? Helaas een 12 incher, past niet in m'n cab.
Wel lekker frequentiebereik

Nou, als je naar 't hout en de materialen kijkt, is 't in mijn ogen een beginners :P

Mss kan je een 1 x 12" cabinet kopen? Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van dat soort cabinets is, maar dan is de keuze aan speakers wel aanzienlijk groter. Met speakers kleiner dan 12" heb ik geen ervaring.

Mckaamos Geplaatst op 14-10-2008, 11:51 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 13-10-2008, 21:31 Siempie666 schreef:
[...]
Nou, als je naar 't hout en de materialen kijkt, is 't in mijn ogen een beginners :P

Mss kan je een 1 x 12" cabinet kopen? Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van dat soort cabinets is, maar dan is de keuze aan speakers wel aanzienlijk groter. Met speakers kleiner dan 12" heb ik geen ervaring.

Je hebt nog helemaal niks gezien, smart-ass Geen conclusies voor je het echt gezien hebt.

Anyway, heb geen audio out op m'n amp zitten. Zou ik er natuurlijk wel zelf in kunnen bouwen door de speaker output gewoon de re-routen naar een andere stekker, maar een losse 1x12 cab erbij wordt me weer te lomp voor thuis, heb niet zo'n grote kamer, en wil de buren ook te vriend houden :P

Misschien enigzins relevant: wat zijn jouw ervaringen met Celestion?

Siempie666 Geplaatst op 14-10-2008, 19:31 Reageer
global moderator+
Verstuur privé bericht

En 't kost natuurlijk ook weer meer geld :P

Mijn ervaringen met Celestion? Ik heb een paar keer versterkers door cabinets gevuld met Celestions gespeeld en dat klonk meestal heerlijk xD
Laatst heb ik een ValveKing door een Celestion V30 gehoord, dat is echt prachtig. Dat wil ik zelf ook :P

Mckaamos Geplaatst op 04-12-2008, 23:01 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Nou, ik heb er een nieuwe speaker in zitten hoor
Had een Celestion Tube10 besteld, maar "helaas" is er een Celestion TruVox 1015 geleverd. Een speaker die bedoeld is voor PA, zang en akoustische gitaaramps.
Mocht om te testen toch mee nemen en bloody bloody... dat klinkt vet zeg
De modderigheid van de Ibanez speaker die er in zat valt helemaal weg, heerlijk helder nu

Ruudalberink Geplaatst op 06-12-2008, 12:20 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

Kan dat wel? Gitaargeluid uit gewone speakers..

Ik heb jaap toen eens gevraagd. Ging over dat ik m'n MG op mn geluidsinstallatie had aangesloten. Of dit kwaad kon.

Hij zei dat de speakers, dus de gewone muziekinstallatie-speakers, niet echt dol waren op gitaarklanken..PM 'm eens

Mckaamos Geplaatst op 06-12-2008, 18:59 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Dit is een PA speaker geen HiFi speaker
Dus zo'n ding wat in de sound installatie van een podium zit zeg maar, die lusten het wel

Ruudalberink Geplaatst op 08-12-2008, 08:58 Reageer
administrator
Verstuur privé bericht

ah oki