|
Siempie666
|
Geplaatst op 12-10-2008, 18:47 |
Reageer
|
global moderator+
Verstuur privé bericht
|
Hey,
Ik vroeg me af wanneer een amp nou een amp voor metal is. Ligt dat aan de speaker en de onboard effecten of zo?
En hoe kan het dat een amp duur word? Merknaam en eventuele signature naam natuurlijk, buizen, onboard effecten. Maar hoe kan het dat zoiets zo snel duur word? Een van m'n favoriete versterkers is namelijk ruim 2.000 euro! Wat is daar nou anders aan dan aan een versterker van 500 euro? Natuurlijk hoor ik verschil, maar wat is er technisch allemaal anders? Beetje vage vraag mss, maar ik vond 't een poging om uit te leggen wat ik bedoel waard :P
Alvast bedankt!
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
Mckaamos
|
Geplaatst op 13-10-2008, 15:52 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Op 12-10-2008, 18:47 Siempie666 schreef:
Hey,
Ik vroeg me af wanneer een amp nou een amp voor metal is. Ligt dat aan de speaker en de onboard effecten of zo?
En hoe kan het dat een amp duur word? Merknaam en eventuele signature naam natuurlijk, buizen, onboard effecten. Maar hoe kan het dat zoiets zo snel duur word? Een van m'n favoriete versterkers is namelijk ruim 2.000 euro! Wat is daar nou anders aan dan aan een versterker van 500 euro? Natuurlijk hoor ik verschil, maar wat is er technisch allemaal anders? Beetje vage vraag mss, maar ik vond 't een poging om uit te leggen wat ik bedoel waard :P
Alvast bedankt!
|
Wanneer wordt een amp een metal amp... Zodra er genoeg lawaai uit komt, basicaly. Als de onboard effecten (distortion voornamelijk voor metal) niet toerijkend zijn, kan je er een leuk pedaaltje voor zetten om jouw geluid te produceren.
Verder is het geluid uiteraard deels afhankelijk van de interne elektronica, maar in princiepe is het goed als je lekkere distortion hebt. Verder toon variatie is totaal afhankelijk van je eigen smaak. De een vind een amp modderig klinken, terwijl de ander dat juist geweldig vind.
Sowieso zijn er een aantal merken die veel gebruikt worden, zoals Marshall, Engl, Orange, Roland, etc.
De reden dat amps zo duur zijn, is natuurlijk deels marktwerking. Vraag en aanbod. Daarnaast zijn vooral buizen versterkers relatief duur om te maken. Voor zover ik weet zijn gitaarversterkers nog een van de weinige markten waar nog redelijk veel gebruik wordt gemaakt van buizen. En sja, signature modellen... Artiesten willen ook geld zien he  Daarnaast betekent meer vermogen meer/krachtiger onderdelen, welke vanzelfsprekend meer kosten ivm hogere productiekosten en extra zorgen rond thermisch design.
|
|
|
|
http://verkopers.marktplaats.nl/5907224 |
|
|
|
|
Eastwood
|
Geplaatst op 13-10-2008, 22:21 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Hey,
Je vraag = al goed beantwoord door Mck... hiervoor. Meer vermogen vraagt om andere onderdelen die dat vermogen ook kunnen leveren en in het ontwerp zal daar natuurlijk rekening mee gehouden moeten worden. Dat betekent dan ook weer een hogere kostprijs enz. / dus een hogere aanschaf prijs, voor ons als eind consument.
En inderdaad: geluidsbeleving is voor iedereen weer anders, maar ik las ook al elders hier op het forum, dat je al lekker met je VK hebt ge-experimenteert, tips en mods hebt opgeschreven. Goede zaak Siem !!! 
(O,ja andere eindbuizen zijn voor "metal" bijvb. 6L6 / of / 6550. die klinken meestal wat strakker dan de EL34. Ook wil het nog wel eens schelen welk merk pre-amp buizen je gebruikt in een versterker. Ook hier zweert de 1 bij : Sovtek, EH / Svetlana, een ander weer bij J&J de volgende wil alleen maar oude Philips, Mullard of Telefunken / Siemens buizen, enz.). {als het maar geen Chinese buizen zijn }
Groeten, Jaap
|
|
|
|
|
|