|
Eastwood
|
Geplaatst op 11-10-2008, 13:26 |
Reageer
|
gebruiker
Verstuur privé bericht
|
Vanmorgen was ik begonnen aan een restauratie project van een oude korte golf buizen zender {uit 1962}, die al een tijdje op de plank staat omdat de zender niet meer goed werkte.
Na bestudering van het schema en een grondige visuele inspectie ging ik welgemoed aan de slag. Deze zender werkt onder andere met een topspanning van 800 volt en 320 milliampere, dus enige voorzichtigheid was wel nodig natuurlijk.
Nu heb ik de gewoonte om mijn soldeer rol aan een beugeltje te hangen op 20 cm hoogte boven mijn werkblad. Zodoende kan ik makkelijk met de soldeerbout het soldeertin van de rol nemen en aan de slag gaan. Dat ging al jaren zo, dus .....
Maar vanmorgen ..... ging het mis. Ik liet een stuk soldeer aan de rol hangen en dat stuk kwam in de hoogspanningsunit, waar ik onder andere de nieuwe buizen en hoogspanningscondensatoren had geplaatst. Ik had dat stuk soldeer even niet gezien en stak ik de zender aan voor een test. Met een meet pen van mijn voltmeter in mijn rechterhand, raakte ik met links het stuk soldeerdraad aan......
"Knibbel knabbel knuisje, ik zag 2 beren broodjes smeren, 3 schuimtamboers ...." !?!? Kortom; ik was eventjes de weg kwijt dus....
Daar kan een cannabis sticky / joint, niet tegenop! Ruim 800 volt met ruim 300 mA in volle aanraking is, ook een geweldige ervaring, kan ik jullie zeggen.  Na van de schrik te zijn bekomen, nu eerst even een kopje senseo koffie en dit verhaaltje voor jullie op geschreven.
Zo zie je maar weer, dat ondanks veel ervaring om met hoogspanningen te werken, je toch nog wel eens de fout in kan gaan! Ik ga straks nog wel weer eens verder met de restauratie van dit geweldige apparaat.
Lat0r, Jaap
|
|
meld dit bericht aan een moderator
|
|
|
|
|
|
|
|